Zarówno sprzedaż nowych i używanych samochodów, jak i części zamiennych jest obecnie jednym z głównych motorów rozwoju rumuńskiej gospodarki.
Dane rumuńskiego Narodowego Instytutu Statystycznego wskazują wzrost na rynku używanych samochodów importowanych o 86 proc. W okresie od stycznia do czerwca 2017 roku zarejestrowano około 254 tys. używanych pojazdów sprowadzonych głównie z Niemiec oraz ponad 45 tys. nowych aut. Oznacza to, że w pierwszej połowie roku na rumuńskie ulice wyjechało nieco ponad 300 tys. nowych samochodów. To pozytywne informacje także dla dystrybutorów i producentów działających na rumuńskim rynku wtórnym.
AutoTotal, dystrybutor części zamiennych należący do Swiss Automotive Group i obecny także na Węgrzech, Słowacji i w Słowenii, udostępnił klientom elektroniczny katalog eOriginal. Zbudowana od podstaw, nowa baza danych pozwala na odnalezienie właściwych części zamiennych m.in. po numerze VIN.
Rumuńska filia Inter Cars padła ofiarą wirusa komputerowego WannaCry. System informatyczny dystrybutora nie działał przez cztery dni. Rumuńscy klienci Inter Cars nie mogli składać zamówień i realizować zakupów online. Filia Inter Cars Romania rozpoczęła działalność w 2008 roku, a obecnie posiada wiele lokalnych punktów sprzedaży i jeden centralny magazyn części w Braszowie.
Firma EMag zdobyła pozycję największej w Rumunii internetowej platformy sprzedaży części i akcesoriów samochodowych. Niemal każdy detalista i dystrybutor działający na rumuńskim rynku posiada już konto na eMag.ro. W ofercie firmy znajduje się obecnie ponad 100 tys. referencji m.in. opon, akumulatorów, akcesoriów do bagażników, czy olejów samochodowych. EMag.ro należy do południowoafrykańskiej firmy Naspers.
Ostatnie kilka miesięcy na rumuńskim rynku aftermarketowym upłynęło pod znakiem organizowanych przez dystrybutorów targów części zamiennych i akcesoriów samochodowych.
Tegoroczna edycja Bukareszt Auto Moto Show odbyła się w dniach 3-7 maja w Bukareszcie. Impreza zgromadziła zarówno producentów samochodów, jak i części czy akcesoriów samochodowych. Spora część wydarzenia była poświęcona częściom dedykowanym do tuningu. Część koncernów samochodowych odmówiła udziału w Bukareszt Auto Moto Show. Goście targów mogli więc podziwiać samochody takich marek jak Mercedes-Benz, BMW, Volvo, Honda, Toyota, Jaguar, Jeep, Land Rover, Fiat, Abarth, Alfa Romeo, Ford, Hyundai, Mitsubishi, Opel, Suzuki, Mazda, Citroen , Kia, Isuzu, Skoda i Seat. Kolejna edycja imprezy odbędzie się w kwietniu 2018 roku.
Z kolei w czerwcu w halach Romexpo w Bukareszcie odbyły się targi Auto Total Business Show 2017, w których wzięło udział około 140 tys. odwiedzających. AD AutoTotal jest jedną z największych firm zajmujących się dystrybucją części w Rumunii. Posiada 72 magazyny o łącznej powierzchni 70 tys. metrów kw., 130 centrów telefonicznej obsługi klienta. Szósta edycja Auto Total Business Show była największym wydarzeniem na rynku aftermarketowym w Rumunii. Swoją ofertę zaprezentowało ponad 130 producentów z 18 krajów, największa na rumuńskim rynku sieć serwisowa AD Garage i specjalna atrakcja – Remote Diagnosis Telematrix, system diagnostyki samochodowej, który może być używany przez mechanikę w połączeniu z telefonem GSM.
Jeden z pięciu największych dystrybutorów w Rumunii, firma Materom, także organizuje targi części zamiennych i akcesoriów. Tym razem impreza odbyła się w kwietniu. Materom rozpoczął działalność w 1998 roku, początkowo firma działała jako hurtownia części, obecnie jest już uznanym dystrybutorem, posiada 10 regionalnych magazynów, jest również partnerem Nexus Automotive International.
W pierwszym półroczu 2017 niemiecka grupa Stabilus odnotowała wzrost wartości sprzedaży na rumuńskim rynku o 24 proc. Oddział Stabilus Romania powstał w 2005 roku i początkowo produkował pompy wtryskowe i kompresory, a obecnie produkuje również amortyzatory. Firma prognozuje, że w 2017 osiągnie przychód w wysokości 153,5 mln euro. W pierwszej połowie tego roku producent odnotował 7-proc. wzrost liczby zamówień od swoich klientów na rumuńskim rynku.
Star Transmission i Star Assembly, dywizje Daimlera, zainwestowały w ubiegłym około 150 mln euro w rozwój swoich zakładów w miejscowościach Cugir i Sebes i odnotowały ponad 410 mln euro przychodu. Obie fabryki produkują skrzynie biegów i części do nich, a zakład w Sebes specjalizuje się w ich regeneracji. Najnowszą „gwiazdą”, która modernizacji zakładów zjeżdża z taśm produkcyjnych fabryki w Cugir jest dziwięciobiegowa skrzynia 9G-Tronic montowana w 20 modelach samochodów Mercedes-Benz.
Grupa Bosch poinformowała, że wartość sprzedaży firmy na rynku rumuńskim wzrosła w 2016 r. o 22 proc. do 332 mln euro. Z kolei liczba pracowników zatrudnionych przez Bosch w trzech fabrykach w Rumunii wzrosła w tym roku do 4,8 tys. – to 50 proc. więcej zatrudnionych niż w roku ubiegłym.
Producent części układu hamulcowego, firma TMD Friction, inwestuje w Rumunii. Firma pozyskała trzy działki pod nowe inwestycje w rumuńskim mieście Caransebes. Łączna powierzchnia terenów inwestycyjnych to 25 tys. metrów kw., a ich szacowana wartość to kilka milionów euro. W nowych zakładach TMD Friction, które powstaną na tych terenach, zostanie zatrudnionych około 500 osób.
Daimler Trucks wprowadził na rynki w Rumunii i w Polsce części zamienne marki Mercedes TruckParts przeznaczone do pojazdów Mercedes-Benz Actros Classic, wyprodukowanych w latach 1996 – 2013. Mercedes Truck Parts to także usługi obejmujące wymianę części eksploatacyjnych i naprawy powypadkowe. TruckPartnerzy Mercedes-Benz – serwisy świadczące usługi w ramach programu Mercedes TruckParts – oferują 15 różnych pakietów usług do wyboru.
Przedstawiciele rumuńskiego oddziału japońskiego producenta poduszek powietrznych, firmy Takata, zapowiedzieli, że nadal będą działać w Rumunii, mimo że firma ogłosiła w czerwcu upadłość. Producent zamierza inwestować w rumuńskie fabryki, które wszystkie są nadal rentowne. W Rumunii spekuluje się, że rumuński oddział firmy Takata mógłby zostać przejęty przez Key Safety Systems – producenta obecnego na tamtejszym rynku od 1999 roku, posiadającego tu trzy fabryki. KSS produkuje m.in. pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne. Nowa potencjalna spółka zatrudniałaby 10 tys. pracowników i mogłaby osiągać przychód 700 mln euro.
Ford Motor Co. zapowiedział, że wstrzymuje produkcję modelu MPV B-Max w rumuńskiej fabryce Craiova. Producent skupi się w Rumunii na produkcji SUV-ów. Jesienią tego roku w zakładzie rozpocznie się produkcja nowego modelu – Ford EcoSport Subcompact.
Download the report in English and Romanian.
Zdjęcia: AD AutoTotal, Daimler, Materom