TotalEnergies i ELF od lat wspierają najlepsze zespoły sportowe i dzięki temu były lub są obecne w Formule 1, w wyścigach motocyklowych, w rajdach samochodowych i w wyścigach długodystansowych. Rywalizacja to najlepsze laboratorium, które weryfikuje skuteczność francuskich olejów.W ostatnim czasie obie marki w sposób szczególny zaangażowały się w Długodystansowe Mistrzostwa Świata. ELF wspólnie z Alpine stworzył zespół Alpine ELF Endurance Team. TotalEnergies połączył swoje siły z Peugeotem i jako Team Peugeot TotalEnergies wprowadził na tory zupełnie nowy samochód wyścigowy klasy Hypercar – model Peugeot 9X8.
Tegoroczne Długodystansowe Mistrzostwa Świata WEC 2022 okazały się wyjątkowo udane dla Alpine Elf Endurance Team. Dla francuskiego zespołu był to już drugi sezon. Zdobyte doświadczenie pozwoliło na skuteczną walkę z innymi fabrycznymi zespołami. Alpine Elf Endurance Team wywalczył pierwsze miejsce podczas wyścigu 1000 Miles of Sebring. Wygrał także we Włoszech, po 6 godzinach rywalizacji na torze Monza. Na szczególne uznanie zasługują również trzecie miejsce w kultowym wyścigu Le Mans, oraz trzecia lokata w Bahrajnie. Ostatecznie zespół zakończył sezon na wysokim, drugim miejscu w klasyfikacji generalnej producentów, zdobywając także wicemistrzostwo w tabeli kierowców.
W nadchodzącym sezonie 2023 Alpine Elf Endurance Team zaplanował przerwę od startów, ale nie oznacza to rezygnacji z rywalizacji. Wręcz przeciwnie – pauza jest potrzebna do budowy zupełnie nowej konstrukcji w klasie Hypercar, która ma być gotowa na sezon 2024. Doświadczenia zebrane przez dwa lata zmagań w wyścigach długodystansowych na najwyższym poziomie, mają pomóc opracować jeszcze wydajniejsze oleje silnikowe przystosowane do motorsportu, a także do zastosowań w samochodach cywilnych.
Tegoroczna kampania zespołu Peugeot TotalEnergies zakładała starty w trzech rundach sezonu WEC. Był to bardzo udany czas testów i zdobywania wiedzy na temat zupełnie nowego samochodu, opon, a także torów wyścigowych. Różne warunki i charakterystyka obiektów od Włoch przez Bahrajn zweryfikowały nową konstrukcję i ujawniły potencjał drzemiący w Peugeocie 9X8. Zespół wywalczył czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej Hypercar. Ma także na swoim koncie najszybszy czas okrążenia w 8-godzinnym wyścigu w Bahrajnie. To bardzo dobre zakończenie sezonu, który był przecież jedynie testem nowej konstrukcji. Prawdziwa rywalizacja zacząć ma się w sezonie 2023. Jest o co walczyć, ponieważ w przyszłym roku wypada setna rocznica 24-godzinnego wyścigu w LeMans!
TotalEnergies nie tylko wspiera teamy, ale jako globalny koncern energetyczny angażuje się również w organizacje całych zawodów, promując zrównoważony rozwój i dążąc do neutralności klimatycznej w 2050 roku. Od marca 2022 roku TotalEnergies stał się dostawcą nowego ekologicznego paliwa Excellium Racing 100 dla World Endurance Championship. Jest ono oficjalnym, certyfikowanym przez FIA paliwem wykorzystywanym do rywalizacji. W ten sposób podczas zawodów do atmosfery trafia zdecydowanie mniej szkodliwych substancji.
Największą zaletą nowego paliwa jest jego skład chemiczny. Specjaliści TotalEnergies wyeliminowali całkowicie ropę naftową. Teraz bazą jest biomasa, która powstaje przy wykorzystaniu odpadów, jakie tworzy się we francuskich winnicach. W nowoczesny sposób połączono ekologię, wydajność i zrównoważony rozwój. Dzięki temu motorsport może być jeszcze bardziej atrakcyjny dla kibiców i przyjazny dla środowiska naturalnego.
Źródło: TotalEnergies
Zdjęcie główne: Joao Filipe / DPPI