Ciężki pojazd ciężarowy typu FUSO Super Great jest przy tym elektronicznie sprzęgany z ciężarówkami innych japońskich producentów pojazdów użytkowych i w trybie częściowo zautomatyzowanym porusza się w kolumnie. Jazdy testowe zaplanowano od 23 stycznia do 1 lutego na autostradzie Shin-Tomei oraz na autostradzie Kita-Kano.
Testy technologii platooningu zostały zainicjowane przez japońskie Ministerstwo Gospodarki, Handlu i Przemysłu (METI) oraz Ministerstwo Środowiska, Infrastruktury, Transportu i Turystyki (MLIT), i stanowią one część strategii Future Strategy 2017 japońskiego rządu. Celem tej inicjatywy jest praktyczne zastosowanie takich innowacji jak Internet Rzeczy, Big Data oraz sztuczna inteligencja we wszystkich gałęziach przemysłu. W sektorze pojazdów użytkowych truck platooning ma przyczynić się do oszczędności paliwa i obniżenia emisji dwutlenku węgla. Ponadto truck platooning ma pomóc w tym, aby również w Japonii rozwiązać istotny problem braku kierowców.
Przed 2 laty w Europie, z zastosowaniem pojazdów ciężarowych Mercedes-Benz, pokazaliśmy techniczną wykonalność oraz korzyści płynące z platooningu. Technologię tą rozwijamy obecnie na drogach publicznych w USA przy użyciu pojazdów marki Freightliner. Japonia jest dla nas ważnym rynkiem, poszukującym i wspierającym nowatorskie rozwiązania techniczne. Uczestniczymy w inicjatywie japońskiego rządu, mającej na celu rozwój i promocję platooningu również w Azji, tak aby stał się on wiodącą technologią w transporcie ciężarowym.
członek zarządu Daimler AG odpowiedzialny za pojazdy ciężarowe i autobusy - Martin Daum
Daimler Trucks ze swoimi markami Mercedes-Benz, Freightliner i FUSO od lat wykonuje pionierską pracę w zakresie zautomatyzowanej jazdy, łączności sieciowej oraz napędów elektrycznych do pojazdów ciężarowych. Do tej pory Daimler Trucks połączył z Internetem Rzeczy około 560 tys. pojazdów ciężarowych – więcej niż jakikolwiek inny producent. Aby uzyskać cyfrowe sprzężenie ciężarówki FUSO Super Great w bieżącym japońskim teście platooningu, Daimler Trucks łączy techniczne możliwości łączności sieciowej z doświadczeniami na polu zautomatyzowanej jazdy. Bazująca na sieci WLAN komunikacja V2V (Vehicle-to-Vehicle) współdziała z systemami asystującymi, które stosowane są również w pojazdach marek Mercedes-Benz i Freightliner. Zaliczają się do nich system automatycznego utrzymywania odległości (CACC, Cooperative Adaptive Cruise Control), asystent utrzymywania pojazdu na zadanym pasie jazdy (Lane Departure Assist) oraz asystent hamowania awaryjnego (Active Brake Assist 4).
W roku 2014 Daimler Trucks zaprezentował koncepcyjną ciężarówkę Mercedes-Benz Future Truck 2025 z funkcją autonomicznej jazdy. Zadeklarowany cel: doprowadzenie tej technologii do stanu gotowości rynkowej do roku 2025. Rok później koncern Daimler wprowadził w Niemczech system „Highway Pilot”. W roku 2016 trzy elektronicznie sprzężone i poruszające się w trybie częściowo zautomatyzowanym Mercedesy Actrosy wzięły udział w zainicjowanej przez holenderski rząd akcji European Truck Platooning Challenge. Od roku 2017 model Freightliner Inspiration Truck jeździ w tak zwanej konfiguracji podwójnej (2 elektronicznie sprzężone ciężarówki) po drogach publicznych stanów Nevada i Oregon. Z kolei FUSO Super Great to pierwsza ciężarówka marki należącej do koncernu Daimler, która na ważnym rynku japońskim jeździ sprzężona z pojazdami innych producentów.
Również w Japonii – podobnie jak w Europie i USA – branża pojazdów użytkowych w kontekście platooningu dyskutuje nie tylko o aspektach technicznych, ale też o kwestiach stosownych regulacji prawnych. Jeśli stworzone zostaną odpowiednie ramy prawne, klienci Daimler Trucks zyskają możliwość elektronicznego sprzęgania swoich pojazdów ciężarowych i używania ich w trybie platooningu.
Źródło: Daimler