W Formule 1 firma UFI Filters dostarcza zespołom nie tylko filtry oleju i paliwa oraz filtry powietrza, złożoność budowy współczesnych bolidów wymaga nawet do 15 różnych elementów filtrujących, co składa się na łączną produkcję około 8 tys. filtrów rocznie.
Opracowując filtry do bolidów F1 UFI Filters musi podchodzić indywidualnie do potrzeb każdego zespołu ze względu na różnice konstrukcyjne samochodów. W grę wchodzą tu rozmiary i zastosowane materiały (w tym aluminium medyczne, włókno węglowe i tytan). Do współpracy z teamami delegowani są technicy Oddziału High-Tech UFI Filters. W trakcie sezonu normą są skorygowane zamówienia w związku z wprowadzonymi zmianami w bolidach.
Filtry stosowane w bolidach można podzielić ze względu na ich umieszczenie:
UFI Filters angażuje się w sporty motorowe już od lat 70. minionego wieku. Poza Formułą 1 układy filtracyjne tej firmy znajdziemy także w World Endurance Championship (WEC) w samochodach Ferrari 499P, zwycięzcy 24-godzinnego wyścigu Le Mans w 2023 roku, i w 296 GT3, a także w Lamborghini i w hipersamochodach marki Isotta Fraschini. UFI Filters dostarcza także wymiennik ciepła do przedniego elektrycznego napędu osi w Isotta Fraschini Tipo 6 LMH, zwiększający wydajność i niezawodność całego systemu.
Filtry UFI są również obecne we wszystkich bolidach Formuły 2 i IndyCar produkowanych przez Dallarę.
Z kolei w wyścigach motocyklowych UFI Filters dostarcza produkty dla MotoGP (dla Aprilii i KTM), Moto2, Moto 3 i Superbike.
„Był 1978 rok, kiedy UFI Filters wygrało swoje pierwsze Grand Prix Wielkiej Brytanii z Carlosem Reutemannem, kierowcą Ferrari 312 T3, inaugurując tym samym długą serię triumfów. Od tego czasu, dzięki poświęceniu, oddaniu i pasji, byliśmy w stanie opracować niestandardowe rozwiązania dostosowane do potrzeb dziewięciu z dziesięciu zespołów Formuły 1. Zamierzamy dążyć dalej do naszego celu, jakim jest współpraca ze wszystkimi teamami w ciągu najbliższych dwóch sezonów. To powód do wielkiej dumy dla naszej firmy, która w coraz większym stopniu kieruje się w stronę zaawansowanych technologii, ponieważ będą one kształtować transformację przemysłu motoryzacyjnego” – wspomina Giorgio Girondi, Chairman UFI Filters Group.
Źródło: UFI Filters
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?