Technologie Bosch dla HDV na targach IAA | MOTOFAKTOR

Technologie Bosch dla HDV na targach IAA

Bosch podczas trwających targów IAA Transportation 2024 w Hanowerze zapowiedział prace nad rozwojem oprogramowania, jak i technologii dla pojazdów użytkowych.

  • Markus Heyn: „Transformacja pojazdów użytkowych w kierunku napędów alternatywnych wymaga neutralności technologicznej”.
  • Rozwój biznesu: W obliczu trudnej sytuacji na rynku w 2024 roku sektor Mobilności osiąga wzrost sprzedaży.
  • Różnorodność napędów: Bosch przewiduje, że do 2035 roku co trzeci nowy pojazd ciężarowy będzie wyposażony w napęd elektryczny, a co dziesiąty – w napęd wodorowy.
  • Architektura E/E: Wzrost liczby systemów oraz usług zarządzania flotą stawia coraz większe wymagania w zakresie możliwości zdalnej aktualizacji dla pojazdów użytkowych.
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora 
  • Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

Transport towarowy stanowi podstawę funkcjonowania gospodarki. Sukces zielonej transformacji jest uzależniony od wprowadzenia alternatywnych systemów napędowych w pojazdach użytkowych. W związku z tym sektor ten przechodzi istotne zmiany, które wprowadza m.in. firma Bosch, rozszerzająca swoją ofertę produktów i rozwiązań, kładąc szczególny nacisk na różnorodność technologiczną.

dr Markus Heyn, Bosch Mobility Solutions 2022
dr Markus Heyn, członek zarządu Bosch i prezes sektora Bosch Mobility, Fot. Bosch

„Transformacja pojazdów użytkowych w kierunku napędów alternatywnych wymaga neutralności technologicznej i stałego doskonalenia wszystkich rodzajów napędów” – stwierdził Markus Heyn, członek zarządu Bosch i prezes sektora Mobility, podczas tegorocznych targów IAA Transportation w Hanowerze. – „W nadchodzących latach spodziewamy się dynamicznego wzrostu globalnego transportu towarowego oraz przejścia na alternatywne układy napędowe w pojazdach użytkowych. Będzie to istotny czynnik napędzający rozwój naszej działalności. Sektor pojazdów ciężarowych ma dla nas ogromne znaczenie – w dziale Mobility generuje on 1/4 sprzedaży” – dodał Heyn.

Zgodnie z prognozami, globalna produkcja pojazdów w 2024 roku ma pozostać na wysokości porównywalnej z rokiem wcześniejszym. W przypadku korzystnych wyników w czwartym kwartale, Bosch Mobility przewiduje niewielki wzrost sprzedaży w bieżącym roku, mimo trudnych warunków rynkowych. Do roku 2029 firma planuje osiągnąć globalną sprzedaż przekraczającą 80 miliardów euro.

Zmiany w strukturze działu pojazdów użytkowych

Bosch planuje wykorzystać możliwości związane z rozwojem globalnego transportu towarowego oraz przejściem na alternatywne źródła napędu. W tym zakresie firma zamierza zreorganizować dział pojazdów użytkowych w ramach sektora mobilności. W styczniu 2025 roku, pod kierownictwem Jana-Olivera Röhrla, wiceprezesa wykonawczego ds. pojazdów użytkowych i terenowych, Bosch ma rozpocząć konsolidację kluczowych umiejętności w nowej jednostce biznesowej, łącząc rozwój systemów z zarządzaniem produktami oraz ofertą dla pojazdów ciężarowych i terenowych.

Jan-Oliver Röhrl, wiceprezes wykonawczy ds. pojazdów użytkowych i terenowych w Bosch, Fot. Bosch
Jan-Oliver Röhrl, wiceprezes wykonawczy ds. pojazdów użytkowych i terenowych w Bosch, Fot. Bosch

„Jesteśmy przekonani, że nowa struktura przyniesie korzyści naszym klientom i umożliwi jeszcze bardziej owocną współpracę. Wspólnie chcemy zwiększyć wydajność i bezpieczeństwo pojazdów użytkowych” – powiedział Röhrl podczas IAA Transportation 2024.

Bosch koncentruje się na różnorodności systemów napędowych oraz na neutralności technologicznej. Z prognoz firmy wynika, że do 2030 roku około 20% nowo rejestrowanych ciężkich pojazdów użytkowych, o masie przekraczającej sześć ton, będzie zasilanych energią elektryczną z akumulatorów, a pojazdy wykorzystujące ogniwa paliwowe osiągną około 3% rynku. W 2035 roku co trzecia ciężarówka ma dysponować napędem elektrycznym, a co dziesiąta – wodorowym. W tym okresie pojawić mają się również silniki spalinowe zasilane wodorem, choć ich liczba ma pozostać znacznie ograniczona. Jedno jest pewne: aby napęd elektryczny zyskał na znaczeniu w transporcie towarowym, konieczna jest odpowiednia infrastruktura.

„Potrzebujemy konsekwentnego i szybszego rozwoju sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz stacji wodorowych w Niemczech i Europie” – podkreślił Heyn.

Zdaniem Bosch, różnorodne napędy nie są dla siebie konkurencyjne. Wręcz przeciwnie – ich szeroki wybór umożliwia producentom znalezienie najbardziej odpowiednich rozwiązań dla różnych zastosowań. Dlatego też firma rozwija napędy elektryczne zasilane bateriami, ogniwami paliwowymi oraz silnikami wodorowymi, jednocześnie pracując nad zwiększeniem wydajności nowoczesnych silników spalinowych. Biorąc pod uwagę dużą liczbę pojazdów, które już są na drogach, syntetyczne paliwa mają również ważną rolę do odegrania w procesie łagodzenia skutków zmian klimatycznych.

Fot. Bosch

Przyspieszenie w rozwoju systemów wspomagania w pojazdach użytkowych

Na targach IAA Transportation, Bosch przedstawia swoje innowacyjne rozwiązania i pomysły dotyczące nowoczesnego transportu towarowego. Jednakże, już teraz działania firmy sięgają daleko poza Hanower, wprowadzając rewolucję w branży transportowej.

Na przykład, w Chinach wystartowała masowa produkcja osi e-axle Bosch przeznaczonej do ciężkich pojazdów użytkowych o wadze od 18 do 49 ton. To zintegrowane rozwiązanie łączy w sobie silnik elektryczny, przekładnię, siłownik sprzęgła, falownik oraz mechanizm różnicowy, co czyni je odpowiednim zarówno dla pojazdów elektrycznych, jak i wodorowych.

W Indiach trwają testy pojazdów z silnikami wodorowymi, w których Bosch dostarcza kluczowe elementy, takie jak układy wtryskowe, czujniki, zawory zbiorników oraz systemy sterowania z niezbędnym oprogramowaniem.

Natomiast w Stanach Zjednoczonych, Bosch we współpracy z FirstElement Fuel, pracuje nad nowatorską pompą kriogeniczną, która ma zadebiutować w Kalifornii w 2025 roku. Pompa ta ma umożliwić tankowanie wodoru na dystansie 1000 kilometrów w zaledwie 10 minut!

Fot. Bosch

Systemy wspomagania kierowców są kluczowym elementem strategii Bosch w zakresie pojazdów użytkowych. Badania przeprowadzone przez firmę wskazują, że aż 1/8 wypadków z udziałem ciężarówek można by uniknąć dzięki zastosowaniu asystentów pasa ruchu. To rozwiązanie nie tylko ratuje życie, ale również redukuje koszty związane z naprawami pojazdów.

Kolejnym istotnym rozwiązaniem jest elektroniczny horyzont, który wspiera bardziej oszczędną i ekologiczną jazdę ciężarówkami. System ten zbiera dane o ukształtowaniu terenu, promieniach zakrętów i znakach drogowych, po czym dostosowuje prędkość pojazdu, wykorzystując na przykład energię kinetyczną. Działa zarówno na autostradach, jak i w ruchu miejskim, a w pojazdach spalinowych pozwala na obniżenie zużycia paliwa nawet o 5%, co przyczynia się do redukcji emisji CO2. Z kolei w pojazdach elektrycznych zwiększa efektywność energetyczną, co przekłada się na większy zasięg. Obecnie ponad milion pojazdów korzysta już z systemu elektronicznego horyzontu opracowanego przez Bosch.

Fot. Bosch

Aktualizacje oprogramowania w pojazdach użytkowych

Rewolucja w motoryzacji, skierowana na mobilność opartą na oprogramowaniu, stawia przed sektorem pojazdów użytkowych szereg nowych wyzwań. Wzrost liczby usług połączonych i rozwiązań do zarządzania flotą sprawia, że aktualizacja oprogramowania w ciężarówkach i dostawczakach staje się równie kluczowa, jak w przypadku samochodów osobowych. Istotnym trendem jest redukcja liczby komputerów pokładowych, co upraszcza architekturę elektryczną i elektroniczną pojazdów. Obecnie dane są rozproszone w wielu jednostkach, jednak w przyszłości mają zostać skonsolidowane w kilku nowoczesnych systemach komputerowych. Bosch wspiera producentów w tej przemianie, oferując bogaty wachlarz rozwiązań i usług rygorystycznie dostosowanych do potrzeb pojazdów użytkowych.

W tym celu Bosch rozwija cyfrową platformę usług logistycznych pod nazwą L.OS, odpowiadającą na specyficzne wyzwania branży transportowej i logistycznej. W projekcie tym współpracuje m.in. z Amazon Web Services. Kluczowym elementem tego ekosystemu oprogramowania przeznaczonego dla firm spedycyjnych i przewoźników jest marketplace, który zapewnia scentralizowany dostęp do cyfrowych rozwiązań rozmaitych dostawców, wspierając zarządzanie kierowcami, transportem i flotą, planowaniem tras, miejscami parkingowymi, a także usługami finansowymi i przejrzystością łańcucha dostaw.

Fot. Bosch

Innowacje w dziedzinie łączności oferowane przez firmę Bosch również przyczyniać mają się do optymalizacji wykorzystania pojazdów oraz ograniczenia przestojów dla dostawców usług mobilności i logistyki. Z ogólnotechnicznych rozwiązań korzysta uniwersalny moduł sterujący Bosch, który można zainstalować w każdym pojeździe, niezależnie od producenta. Dzięki niemu operatorzy floty mają dostęp do danych operacyjnych i diagnostycznych, co otwiera drzwi do szeregu usług opartych na analizie danych. Przykładem jest funkcja Retrofit Efficiency Module, która bada trasę pokonywaną przez ciężarówkę i dostosowuje jej prędkość opierając się na historycznych danych zgromadzonych w centralnej bazie, co pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa o nawet 4% i generuje oszczędności dla właścicieli flot. Równocześnie, funkcjonalność Vehicle Health rejestruje i analizuje kody błędów w pojeździe, identyfikując potencjalne problemy na wczesnym etapie i prezentując wyniki w zrozumiały sposób, co umożliwia proaktywne planowanie serwisowania i znaczne ograniczenie liczby nagłych awarii.

Źródło: Bosch

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).