Dążąc do zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych i rannych na drogach w UE, eurodeputowani z Komitet Rynku Wewnętrznego zatwierdzili w czwartek (21.02.2019 r.) zestaw zasad, obligujący do uczynienia szeregu zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa standardowym wyposażeniem różnych kategorii pojazdów sprzedawanych na rynku UE. Wniosek dostosowuje obecne przepisy do zmian w zachowaniach związanych z mobilnością wynikających z trendów społecznych (np. więcej rowerzystów i pieszych, starzejące się społeczeństwo) i rozwoju technologicznego.
Zaawansowane funkcje bezpieczeństwa, które staną się obowiązkowe we wszystkich pojazdach, to:
W przypadku nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych wymagane będą również zaawansowany system hamowania awaryjnego i system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, które są już obowiązkowe dla pojazdów ciężarowych i autobusów zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem w sprawie ogólnego bezpieczeństwa pojazdów.
Projekt ustawy rozszerza zakres obecnie obowiązującego wymogu systemu monitorowania ciśnienia w oponach dopasowując go do samochodów osobowych, aby objąć wszystkie kategorie pojazdów. Ponadto samochody typu van i SUV nie będą już zwolnione z różnych zabezpieczeń, które do tej pory były wymagane tylko w przypadku zwykłych samochodów osobowych.
Producenci muszą zapewnić, że te systemy i funkcje są opracowane w taki sposób, aby zapewnić akceptację użytkowników pojazdów mechanicznych, a instrukcje dla nich zawierają jasne i wyczerpujące informacje na temat funkcjonowania systemów. Komitet Rynku Wewnętrznego również zawarł wymagania dotyczące ochrony pojazdów przed cyberatakami.
Europosłowie poprawili też wniosek, aby upewnić się, że rejestratory danych o wypadkach działają w „systemie zamkniętym”, w wyniku czego przechowywane dane zostaną zastąpione, a to nie pozwoli na identyfikację pojazdu lub kierowcy (zebrane dane zostaną zanonimizowane).
Ciężarówki i autobusy muszą być zaprojektowane i zbudowane tak, aby wrażliwi użytkownicy dróg, tacy jak rowerzyści i piesi, byli bardziej widoczni dla kierowcy (tak zwane „bezpośrednie widzenie”). Według posłów do PE „wymóg ten usunie martwe punkty przed kierowcą i znacznie zmniejszy martwe punkty przez boczne okna”. Specyfika różnych typów pojazdów musi być wzięta pod uwagę, dodają.
W przypadku pojazdów napędzanych wodorem nowe wymagania odnoszą się głównie do norm dotyczących materiałów i komponentów stosowanych w tych pojazdach, a także do procedur testowych.
Proponowane środki torują również drogę do zautomatyzowanych pojazdów (tam, gdzie nadal oczekuje się lub wymaga interwencji kierowcy) oraz w pełni zautomatyzowanych pojazdów (bez żadnego ludzkiego nadzoru). Ustanowienie zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa w pojazdach powinno pomóc kierowcom stopniowo przyzwyczajać się do nowych funkcji, a także zwiększyć zaufanie publiczne i akceptację w przejściu na autonomiczną jazdę.
Bezpieczeństwo użytkowników dróg, zwłaszcza niezabezpieczonych, jest naszym celem. Rozporządzenie to dotyczy w najbardziej bezpośrednim sensie życia i śmierci. Skoncentrowaliśmy wszystkie nasze wysiłki na ratowaniu życia i łagodzeniu urazów. Dodatkowe obowiązkowe wyposażenie samochodów, ciężarówek i autobusów uratuje ludzkie życie. Jestem bardzo dumna z Parlamentu Europejskiego; pomimo wszystkich różnic, członkowie poparli tę ambitną propozycję.
kierująca tą legislacją w PE (EPP, Polska) - Róża ThunZmieniony wniosek został przyjęty w komisji przy 33 głosach do 2, bez głosów wstrzymujących się. Mandat do rozpoczęcia negocjacji z Radą, poparty 31 głosami do trzech, przy braku głosów wstrzymujących się, ma zapewnić zielone światło na sesji plenarnej w dniach 11-14 marca.
Daty wdrożenia różnych wymogów bezpieczeństwa określono w załączniku II do projektowanego rozporządzenia, który został również zmieniony przez posłów do PE w celu przyspieszenia ich wdrożenia.
Po zatwierdzeniu przepisy te zastąpią obecne Ogólne Rozporządzenie w Sprawie Bezpieczeństwa Pojazdów, Rozporządzenie w Sprawie Ochrony Pieszych i Rozporządzenie w Sprawie Pojazdów Napędzanych Wodorem.
Źródło: Parlament Europejski