Technologie ratujące życie obowiązkowe w pojazdach w UE | MOTOFAKTOR

Technologie ratujące życie obowiązkowe w pojazdach w UE

Funkcje bezpieczeństwa, takie jak inteligentna kontrola prędkości, czy zaawansowany układ hamowania awaryjnego, będą musiały zostać zainstalowane w nowych pojazdach.
22/02/2019

Dążąc do zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych i rannych na drogach w UE, eurodeputowani z Komitet Rynku Wewnętrznego zatwierdzili w czwartek (21.02.2019 r.) zestaw zasad, obligujący do uczynienia szeregu zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa standardowym wyposażeniem różnych kategorii pojazdów sprzedawanych na rynku UE. Wniosek dostosowuje obecne przepisy do zmian w zachowaniach związanych z mobilnością wynikających z trendów społecznych (np. więcej rowerzystów i pieszych, starzejące się społeczeństwo) i rozwoju technologicznego.

 

Zaawansowane funkcje bezpieczeństwa, które staną się obowiązkowe we wszystkich pojazdach, to:

 

  • inteligentny asystent prędkości;
  • ułatwienie montażu blokady alkoholowej (tj. standardowy interfejs ułatwiający montowanie nieoryginalnych blokad alkoholowych w pojazdach);
  • ostrzeganie przed sennością i uwagą kierowcy;
  • zaawansowane ostrzeżenie o rozproszeniu uwagi kierowcy;
  • sygnał zatrzymania awaryjnego;
  • detekcja cofania;
  • rejestrator wypadków, dodany przez europosłów (zgodnie z propozycją Komisji tylko samochody osobowe i dostawcze musiałyby być w niego wyposażone).

 

W przypadku nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych wymagane będą również zaawansowany system hamowania awaryjnego i system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, które są już obowiązkowe dla pojazdów ciężarowych i autobusów zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem w sprawie ogólnego bezpieczeństwa pojazdów.

 

Projekt ustawy rozszerza zakres obecnie obowiązującego wymogu systemu monitorowania ciśnienia w oponach dopasowując go do samochodów osobowych, aby objąć wszystkie kategorie pojazdów. Ponadto samochody typu van i SUV nie będą już zwolnione z różnych zabezpieczeń, które do tej pory były wymagane tylko w przypadku zwykłych samochodów osobowych.

 

Producenci muszą zapewnić, że te systemy i funkcje są opracowane w taki sposób, aby zapewnić akceptację użytkowników pojazdów mechanicznych, a instrukcje dla nich zawierają jasne i wyczerpujące informacje na temat funkcjonowania systemów. Komitet Rynku Wewnętrznego również zawarł wymagania dotyczące ochrony pojazdów przed cyberatakami.

 

Europosłowie poprawili też wniosek, aby upewnić się, że rejestratory danych o wypadkach działają w „systemie zamkniętym”, w wyniku czego przechowywane dane zostaną zastąpione, a to nie pozwoli na identyfikację pojazdu lub kierowcy (zebrane dane zostaną zanonimizowane).

Szczególne wymagania dla ciężarówek i autobusów

Ciężarówki i autobusy muszą być zaprojektowane i zbudowane tak, aby wrażliwi użytkownicy dróg, tacy jak rowerzyści i piesi, byli bardziej widoczni dla kierowcy (tak zwane „bezpośrednie widzenie”). Według posłów do PE „wymóg ten usunie martwe punkty przed kierowcą i znacznie zmniejszy martwe punkty przez boczne okna”. Specyfika różnych typów pojazdów musi być wzięta pod uwagę, dodają.

 

W przypadku pojazdów napędzanych wodorem nowe wymagania odnoszą się głównie do norm dotyczących materiałów i komponentów stosowanych w tych pojazdach, a także do procedur testowych.

Pojazdy autonomiczne

Proponowane środki torują również drogę do zautomatyzowanych pojazdów (tam, gdzie nadal oczekuje się lub wymaga interwencji kierowcy) oraz w pełni zautomatyzowanych pojazdów (bez żadnego ludzkiego nadzoru). Ustanowienie zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa w pojazdach powinno pomóc kierowcom stopniowo przyzwyczajać się do nowych funkcji, a także zwiększyć zaufanie publiczne i akceptację w przejściu na autonomiczną jazdę.

Bezpieczeństwo użytkowników dróg, zwłaszcza niezabezpieczonych, jest naszym celem. Rozporządzenie to dotyczy w najbardziej bezpośrednim sensie życia i śmierci. Skoncentrowaliśmy wszystkie nasze wysiłki na ratowaniu życia i łagodzeniu urazów. Dodatkowe obowiązkowe wyposażenie samochodów, ciężarówek i autobusów uratuje ludzkie życie. Jestem bardzo dumna z Parlamentu Europejskiego; pomimo wszystkich różnic, członkowie poparli tę ambitną propozycję.

kierująca tą legislacją w PE (EPP, Polska) - Róża Thun

Następne kroki

Zmieniony wniosek został przyjęty w komisji przy 33 głosach do 2, bez głosów wstrzymujących się. Mandat do rozpoczęcia negocjacji z Radą, poparty 31 głosami do trzech, przy braku głosów wstrzymujących się, ma zapewnić zielone światło na sesji plenarnej w dniach 11-14 marca.

 

Daty wdrożenia różnych wymogów bezpieczeństwa określono w załączniku II do projektowanego rozporządzenia, który został również zmieniony przez posłów do PE w celu przyspieszenia ich wdrożenia.

 

Po zatwierdzeniu przepisy te zastąpią obecne Ogólne Rozporządzenie w Sprawie Bezpieczeństwa Pojazdów, Rozporządzenie w Sprawie Ochrony Pieszych i Rozporządzenie w Sprawie Pojazdów Napędzanych Wodorem.

 

Źródło: Parlament Europejski

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).