Termostat jest jednym z głównych elementów układu chłodzenia. Zlokalizowany jest najczęściej w układzie wężów odpowiadających za transport płynu chłodniczego. Kieruje on cieczą chłodzącą do małego lub dużego obiegu, w zależności od temperatury płynu chłodniczego. W przypadku jego awarii, prawidłowe chłodzenie silnika jest niemożliwe.
Najczęściej spotykany jest w formie mieszka, wykonanego z cienkiej mosiężnej blachy, wyposażony w zawór grzybkowy. Możemy spotkać, również termostaty wzbogacone o miedź, aluminium, wosk czy też grafit.
Gdy silnik pracuje na pełnym obciążeniu, wyższa temperatura pracy powoduje niekorzystne skutki. Termostat sterowany przez MAP skutecznie obniży temperaturę płynu chłodzącego podczas pracy na pełnym obciążeniu. Funkcja i podstawowa konstrukcja mechaniczna termostatu MAP są zasadniczo takie same, jak konwencjonalnego termostatu.
Termostat MAP jest zintegrowany z elementem grzejnym w elemencie rozprężnym i tworzy całość z obudową termostatu. Obudowa termostatu wykonana jest z aluminium lub tworzywa sztucznego. Jego wewnętrzna część jest zintegrowana z interfejsem elektrycznym łącząc element rozprężny z grzałką. Układ chłodzenia odczytuje temperaturę płynu chłodzącego i silnika przez czujnik temperatury, następnie łączy się z nagrzewnicą w termostacie MAP.
Na podstawie krzywej temperatury zapisanej w ECU, układ określa stopień otwarcia termostatu w zależności od prądu. W porównaniu z konwencjonalnym termostatem, termostat MAP może być otwierany we wcześniej określonym czasie przez układ grzewczy. Stopień otwarcia termostatu ustawiany jest zgodnie z aktualnym stanem obciążenia silnika. Zapewnia to utrzymanie silnika w optymalnej temperaturze roboczej.
Bardziej zaawansowana konstrukcja w stosunku do tradycyjnych termostatów wiąże się również z bardziej rozbudowaną diagnostyką. W dzisiejszych czasach ciężko obejść się bez diagnostyki komputerowej.
Oto niektóre z możliwych kodów usterek:
Źródło: NRF