Nokian Powerproof i Nokian Wetproof to dwie wprowadzane właśnie na rynek opony, które firma zaprezentowała podczas spotkania z dziennikarzami w Portugalii na torze wyścigowym w Algarve. Nokian Powerproof należą do nowej generacji letnich opon zaprojektowanych z myślą o rynku środkowoeuropejskim. Opony te są dedykowane do samochodów osobowych wyższej klasy (kategoria UHP). Oferta obejmuje 51 produktów w rozmiarach od 17 do 20 cali, z indeksem prędkości W (270 km/h) i Y (300 km/h). Nowa, mocna konstrukcja letniej opony, przeznaczonej do szybkiej jazdy jest gwarancją wytrzymałości. O wszechstronności i osiągach świadczy również znak jakości przyznany przez niezależny instytut badawczy TÜV SÜD.
W trakcie prac nad nowymi produktami kładziemy szczególny nacisk na bezpieczeństwo. Wyjątkowa koncepcja podwójnej strefy bezpieczeństwa gwarantuje pewny kontakt z nawierzchnią nowych Nokian Powerproof. Kierowca czuje, że opona jest przyczepna, dostosowuje się do nierówności nawierzchni i natychmiastowo reaguje na ruchy kierownicą zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa przy nagłych zmianach pogody.
kierownik działu rozwoju Nokian Tyres - Jarno Röytiö
Nokian Wetproof to z kolei opony letnie do samochodów osobowych, opracowane z myślą o drogach Środkowej Europy, oferujące wysokie parametry hamowania na mokrej nawierzchni i niskie ryzyko aquaplaningu. Nowe opony Nokian Wetproof dostępne są z indeksem prędkości T (190km/h), H (210 km/h), V (240 km/h) oraz W (270 km/h), a liczba oferowany rozmiarów to 46, od 14 do 20 cali. Nokian Wetproof gwarantują stabilność w deszczu oraz większy komfort jazdy po drogach ze słabej jakości nawierzchnią.
Nokian Wetproof to najlepsze możliwe połączenie charakterystyki jazdy na suchej i mokrej nawierzchni. Udało nam się poprawić przyczepność na mokrej jezdni i zmniejszyć ryzyko aquaplaningu by wyraźnie poprawić bezpieczeństwo jazdy w deszczu. W ciągu 4 lat przetestowaliśmy dziesiątki różnych prototypów w całej Europie.
kierownik działu rozwoju produktów Nokian Tyres - Jarno Röytiö
Nowe produkty będą dostępne wiosną 2019 roku, a my już mieliśmy okazję zobaczyć je w Portugalii i przetestować na torze wyścigowym w Algarve i okolicznych lokalnych drogach. Pod okiem profesjonalnych instruktorów w roli naszych pilotów w Audi RS5 wyposażonych w najnowsze opony Nokian Tyres sprawdzaliśmy jak sprawdzają się w jeździe po torze przy wysokich prędkościach i na ostrych zakrętach.
Opony testowaliśmy także w jeździe off-road na wąskich, piaszczystych portugalskich trasach i wniesieniach, na których nie brakowało ostrych zakrętów. Tym razem odcinek ponad 4 km krętej trasy pokonaliśmy Mercedesami GLC. Nie zabrakło także testów na mokrej i suchej nawierzchni. We wszystkich tych konkurencjach letnie opony Nokian Tyres okazały się niezawodne.
Także w ekstremalnej jeździe na torze z Mika Häkkinenem jako naszym kierowcą opony Nokian Tyres spełniły swoje zadanie. Mika Häkkinen, który w latach 1991–2001 rywalizował w mistrzostwach świata Formuły 1, teraz jest ambasadorem marki Nokian Tyres i kierowcą, który jako pierwszy testuje nowe produkty fińskiego producenta zanim trafią one na rynek. Dwukrotny mistrz świata Formuły 1 dzieli się także swoim doświadczeniem i wiedzą z inżynierami projektującymi opony Nokian Tyres.
Opona to jedyny element, który łączy samochód z powierzchnią drogi i ma decydujący wpływ na bezpieczeństwo. Dobra opona musi reagować na zmienne warunki drogowe, zapewniać niezawodne prowadzenie, sprawdzać się przy niskich i wysokich prędkościach, na mokrych i suchych nawierzchniach, czy w sytuacjach ekstremalnych, z którymi możemy mieć do czynienia jako kierowcy. Dlatego testowanie opon dla Nokian Tyres znacznie różni się od tego, z czym miałem do czynienia podczas wyścigów Formuły 1. Tam każdemu zależy tylko na szybkiej jeździe. Natomiast testując opony do samochodów osobowych bierze się pod uwagę te wszystkie parametry, które wymieniłem.
- Mika Häkkinen
Zdaniem Miki Häkkinena obecnie Formuła 1 sporo traci na tym, że opony do pojazdów wyścigowych dostarcza tylko jeden producent.
Zawodnicy Formuły 1 powinni mieć możliwość wyboru różnych opcji, testowania opon wielu producentów, sprawdzenia ich możliwości na torze. Byłoby to korzystne zarówno dla producentów opon, jak i zawodników. Podniosłoby poziom rywalizacji, producenci mogliby ze sobą konkurować w dostarczaniu coraz to nowych rozwiązań.
- Mika Häkkinen
Opony Nokian Tyres zanim trafią na rynek są testowane w różnych warunkach. Oprócz szczegółowych testów laboratoryjnych i testów w pomieszczeniach zamkniętych, w trakcie prac rozwojowych firma korzysta z modelowania komputerowego i kamer rejestrujących obraz z dużą prędkością. Testy w warunkach rzeczywistych odbyły się w Niemczech, Czechach, Hiszpanii, Portugalii i Finlandii. Wytrzymałość nowych produktów została potwierdzona na rozpalonych słońcem szosach Hiszpanii. Testy na torze w Niemczech i Hiszpanii miały na celu dopracowanie nowych opon pod kątem jazdy w ekstremalnych warunkach i z dużą prędkością.
Nowe opony Nokian Powerproof gwarantują znakomity czas reakcji w trakcie prowadzenia pojazdu. Dokładnie taki, jakiego wymaga się od produktów najwyższej klasy. Kiedy opony sprawiają, że czujesz się pewnie za kółkiem, możesz jeździć bezpiecznie.
- Mika Häkkinen
Proces tworzenia opony od momentu powstania idei do wypuszczenia gotowego produktu na rynek zajmuje około 5 lat.
Zanim oddamy oponę w ręce kierowców nasz zespół inżynierów spotyka się i przeprowadza testy do momentu aż jesteśmy pewni, że to jest, o co nam chodzi. To setki spotkań, laboratoryjnych testów samych materiałów wykorzystywanych do produkcji. Także gotowe opony zanim trafią do testów na torze, przechodzą badania w laboratorium.
kierownik działu rozwoju Nokian Tyres - Jarno Röytiö
Mikka Häkkinen nie ukrywa, że jest pod wrażeniem zaangażowania inżynierów Nokian Tyres w rozwój nowych produktów.
Specjaliści z Nokian Tyres są niesamowicie oddani sprawie. Zwracają uwagę na ogromną liczbę szczegółów, są krytyczni wobec tego, co robią, a to gwarantuje, że wypuszczają na rynek wysokiej jakości opony. Współpraca z nimi to ogromna przyjemność.
- Mika HäkkinenNokian Tyres stale inwestuje w rozwój i innowacje. Na 2019 rok zaplanowano otwarcie centrum testowe opon zimowych i letnich w Hiszpanii, które umożliwi rozwój i testowanie produktów przez cały rok i przy dużych prędkościach – 300 km/h. Nokian buduje także nową fabrykę – w Dayton w USA. Zakład, który zostanie uruchomiony w 2020 roku, ma produkować 4 mln opon rocznie.
Inwestujemy w przyszły rozwój. Nasze trzy fabryki pozwolą nam na zwiększenie mocy produkcyjnych i odegrają ważną rolę w zapewnieniu dostępności naszych produktów na różnych obszarach rynku. Będziemy w stanie wzmocnić naszą globalną pozycję konkurencyjną dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszej technologii. Zwiększona zdolność produkcyjna pozwala nam skrócić terminy dostaw i rozwijać się portfolio produktów.
wiceprezes firmy Nokian Tyres - Pontus Stenberg
Z badań przeprowadzonych w tym roku przez Nokian Tyres wynika, że tylko 13% europejskich kierowców uważa jazdę na zużytych oponach za ryzykowaną, a zaledwie 6% obawia się zjawiska aquaplaningu. Jeśli chodzi o wybór opon, większość europejskich kierowców docenia opony premium. 58% respondentów uważa, że wyższej klasy opony to właściwości jezdne w różnych warunkach drogowych i większe bezpieczeństwo.
W 2018 roku Nokian Tyres świętuje 120 lat obecności na rynku. Założona w 1898 roku jako Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö, firma produkowała m.in. kalosze, gumowe uszczelki, czy opony rowerowe. Przełom nastąpił w 1934 roku, kiedy firma opracowała pierwszą na świecie oponę zimową Kelirengas. Dwa lata później Nokian wyprodukował pierwszą oponę zimową Hakkapeliitta, która otworzyła firmie drzwi na rynki międzynarodowe. Nokian Hakkapeliitta jest wiodącą marką opon zimowych od ponad 80 lat. Obecnie firma zatrudnia 4600 profesjonalistów na całym świecie, wartość sprzedaży netto wynosi około 1,6 miliarda euro rocznie. Produkty Nokian Tyres są dostępne w blisko 60 krajach.
A oto filmowa relacja z testów najnowszych opon letnich Nokian Tyres, w jakich uczestniczyliśmy w Portugalii.