Podstawowym zadaniem nowego Działu Testów i Oceny Napędów Hybrydowych Toyoty jest wykonywanie testów wytrzymałościowych i zmęczeniowych oraz hałasu i wibracji poszczególnych komponentów wykorzystywanych w elektrycznych przekładniach hybrydowych. Główny element ośrodka badań, w który Toyota zainwestowała 19 milionów złotych, stanowi tester wytrzymałościowy. W nowym dziale pracuje kilkanaście osób w systemie zmianowym.
Powstanie Działu Testów i Oceny Napędów Hybrydowych świadczy o naszej ważnej roli w rozwoju elektromobilnego przemysłu motoryzacyjnego. To dowód na zaufanie, jakim władze koncernu darzą naszą fabrykę, która dzięki powstałemu ośrodkowi badań oraz sześciu realizowanym obecnie projektom związanym z tą technologią staje się europejskim centrum napędów hybrydowych Toyoty.
prezes fabryki Toyoty w Polsce - Dariusz MikołajczakDzięki organizacji działu testów oraz specjalnej interdyscyplinarnej grupie pracowników zajmujących się kwestiami lokalizacji komponentów będziemy mogli znacznie szybciej nawiązać współpracę z lokalnymi przedsiębiorstwami, które mogą stać się naszymi dostawcami i jednocześnie częścią hybrydowej rewolucji Toyoty. Z efektów funkcjonowania nowego ośrodka badań będziemy mogli korzystać nie tylko my, ale także europejskie centrum badawcze w Brukseli, które nadzoruje naszą pracę oraz inne jednostki Toyoty na świecie.
Assistant General Manager polskich fabryk Toyoty - Zdzisław Konior
Powstanie Działu Testów i Oceny Napędów Hybrydowych związane jest z rozwijaną w polskich zakładach Toyoty produkcją niskoemisyjnych elektrycznych napędów hybrydowych. Do końca 2022 roku w fabrykach w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach funkcjonować ma łącznie aż sześć linii produkcyjnych głównych podzespołów hybrydowych, w tym trzy linie elektrycznych przekładni hybrydowych oraz trzy linie silników zaprojektowanych w architekturze TNGA (Toyota New Global Architecture), które razem z przekładniami elektrycznymi tworzą hybrydowy zespół napędowy.
Trzeci z tych projektów – produkcja silników TNGA 1,5 l – ruszyła w jelczańskiej fabryce w czerwcu. W związku z realizowanymi projektami poziom inwestycji w obu zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland do 2022 roku ma wzrosnąć do blisko 5,5 miliardów złotych, a zatrudnienie do ponad 3000 osób.
Samochody hybrydowe korzystają z dwóch źródeł mocy – benzynowego i elektrycznego. W czasie hamowania energia kinetyczna samochodu hybrydowego jest odzyskiwana i zamieniana na energię elektryczną, dzięki czemu pojazd zużywa mniej paliwa. Toyota uważa technologię hybrydową za ważny krok na drodze do pełnej elektromobilności.
Technologia ta ma zapewniać klientom najlepsze na rynku, ekologiczne, a zarazem ekonomiczne i wygodne w użytkowaniu rozwiązanie, a miastom gotowe narzędzie do walki ze smogiem. Toyota ulokowała w Polsce pierwszy poza Azją ośrodek produkcji i rozwoju napędów hybrydowych na świecie. Dostarcza on elektryczne przekładnie hybrydowe e-CVT i współpracujące z nimi hybrydowe silniki benzynowe TNGA do niskoemisyjnych samochodów koncernu produkowanych w Europie.
Źródło: Toyota
Zdjęcia: Jacek Zych