Testy wielkogabarytowej ciężarówki na wodór Toyoty i Hino wiosną 2022 | MOTOFAKTOR

Testy wielkogabarytowej ciężarówki na wodór Toyoty i Hino wiosną 2022

Toyota i Hino pracują nad wielkogabarytową ciężarówką zasilaną ogniwami paliwowymi o dużej ładowności i zasięgu około 600 km.
24/10/2020

Wiosną 2022 roku rozpoczną się testy serii prototypów, w których obok Toyoty i Hino wezmą udział także cztery inne japońskie firmy. Testy zweryfikują możliwość komercyjnego wykorzystania wodorowych ciężarówek, aby obniżyć emisyjność branży logistycznej.

Testy drogowe przybliżą komercjalizację ciężarówek na wodór

Toyota we współpracy z pięcioma innym japońskimi spółkami przeprowadzi testy drogowe dużych elektrycznych ciężarówek na ogniwa paliwowe (FCET). Testy rozpoczną się wiosną 2022 roku. Ich celem będzie przyspieszenie komercyjnego wykorzystania FCET i popularyzacja wodoru w transporcie. W Japonii transport ciężarowy stanowi około 70 procent łącznej emisji CO2 z pojazdów użytkowych.

 

W projekcie obok Toyota Motor Corporation i Hino Motors biorą udział także spółki Asahi Group, Seino Transportation, NEXT Logistics Japan (NLJ) i Yamato Transport. Firmy te przeprowadzą próby drogowe, przewożąc towary między swoimi zakładami i centrami logistycznymi. Toyota wykorzysta pojazdy do transportu między centrum logistycznym Tobishima a fabrykami w prefekturze Aichi.

Zasięg 600 km

Wodorowa ciężarówka, którą Toyota opracowuje z myślą o wprowadzeniu na rynek, jest oparta na modelu Hino Profia FR1AWHG. Pojazd ma długość 11 990 mm, szerokość 2 490 mm i wysokość 3 780 mm, a jego maksymalna dopuszczalna masa to 25 ton.

 

Układ napędowy składa się z wodorowych ogniw paliwowych z elektrolitem polimerowym, znanych z Toyoty Mirai, silnika elektrycznego, nowo opracowanych wysokociśnieniowych (700 MPa) zbiorników o dużej pojemności oraz baterii litowo-jonowej. Według wstępnych pomiarów ciężarówka będzie miała zasięg 600 km na jednym tankowaniu.

 

Duże ciężarówki FCET używane w transporcie drogowym muszą mieć odpowiedni zasięg i ładowność, a także muszą być w stanie szybko zatankować wodór. Uważa się, że ogniwa paliwowe zasilane wodorem o dużej gęstości energii mogą się okazać najlepszą drogą do elektryfikacji transportu ciężarowego.

 

Celem projektu Toyoty i Hino jest spełnienie wysokich standardów zarówno w zakresie ochrony klimatu, jak i praktyczności w rzeczywistych warunkach, jakie panują w branży logistycznej.

Bezemisyjna logistyka oparta na wodorze

Program budowy komercyjnych ciężarówek wodorowych wpisuje się w długofalową strategię Toyota Environmental Challenge 2050, której jednym z 6 głównych celów jest redukcja do 2050 roku średnich emisji CO2 nowych samochodów o 90% w porównaniu do poziomu z 2010 oku.

 

Każda z firm biorących udział w programie uważa globalne kwestie środowiskowe za kluczowe we współczesnej gospodarce i prowadzeniu biznesu. Wszystkie podejmują różne działania w tym zakresie, takie jak zmniejszenie zużycia energii w procesach produkcyjnych czy ograniczenie wpływu na środowisko w operacjach logistycznych. Firmy te stawiają sobie za cel wprowadzenie do swoich flot bezemisyjnych ciężarówek na ogniwa paliwowe.

 

Źródło: Toyota

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).