Textar: klocki hamulcowe LT do pojazdów ciężarowych | MOTOFAKTOR

Textar: klocki hamulcowe LT do pojazdów ciężarowych

Opatentowana przez TMD Friction technologia LT pozwala na redukcję masy własnej w pojazdach ciężarowych, a tym samym zużycia paliwa.

Na drogach całego świata przybywa pojazdów użytkowych i ciężarowych, które niezmiennie odgrywają ważną rolę w transporcie i logistyce. Skutkiem ubocznym tej sytuacji jest większe zużycie paliwa i emisja dwutlenku węgla do atmosfery. Z tego powodu wprowadzane są liczne ograniczenia i obostrzenia, jednym z liczących się tu czynników jest norma Euro. Od jej wysokości – co prawda przyznanej podczas homologacji jednostki napędowej – uzależnione są między innymi stawki za przejazd polskimi trasami szybkiego ruchu i drogami krajowymi.

W transporcie drogowym bardzo ważnym czynnikiem są realne koszty eksploatacji pojazdu. To przede wszystkim liczenie zużycia paliwa i szukanie sposobu jego ograniczenia. Biorąc pod uwagę masę pojazdu i przewożonego ładunku wydawać się może, że odjęcie kilkunastu gramów z wagi klocka hamulcowego nie ma żadnego znaczenia. A jednak, biorąc pod uwagę liczbę kół, można osiągnąć wynik liczony w kilogramach, a to mnożymy jeszcze przez przebieg wyrażany w setkach kilometrów. Warto się o tym przekonać korzystając z kalkulatora udostępnionego na naszej stronie internetowej.

doradca techniczny marki Textar w Polsce - Andrzej Sławiński

Obniżenie wagi klocka hamulcowego uzyskano poprzez zastosowanie cieńszej płytki nośnej. Wymierną korzyść dało także wywiercenie w niej otworów, co jednocześnie podnosi wytrzymałość na obciążenia termiczne i efektywność w odprowadzeniu ciepła. Dodatkowo w miejscach łączenia z materiałem ciernym zastosowano wkładkę, która wyrównuje grubość klocka do pierwotnych wymiarów. Inaczej nie pasowałaby do zacisku hamulcowego.

 

Opracowana w ten sposób konstrukcja klocków została opatentowana przez Textar jako Light Technology (LT). Jej zalety zostały docenione przez specjalistów między innymi tytułem „Innovation Galery” na targach Automechanika 2015 w Madrycie.

Cieńsza płytka klocków hamulcowych w żaden sposób nie może obniżyć skuteczności i wydłużyć drogi hamowania. To bardzo ważny czynnik przy pojazdach użytkowych i ten parametr, w porównaniu do tradycyjnych konstrukcji, nie został obniżony. Co więcej, dzięki poprawie efektywności odprowadzania ciepła wzrosła żywotność zarówno klocków, jak i tarcz hamulcowych. A częstotliwość ich wymiany, w tym i przestoju pojazdu w warsztacie, to kolejne elementy liczące się do kalkulacji kosztów w transporcie drogowym.

- Andrzej Sławiński

 

Przy wątpliwościach dotyczących doboru referencji Textar do konkretnego modelu samochodu, można skorzystać z katalogu TecDoc lub multimedialnej aplikacji BrakeBook.

 

Źródło: Textar

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).