Kontrola tłoka powinna zacząć się od inspekcji wizualnej:
Wymień tłok jeżeli znajdziesz choć jedno z powyższych uszkodzeń lub proporcje i kształt tłoka odbiegają od normy.
Zanim zacznie się montaż tłoków konieczne jest ich dokładne zrewidowanie:
Na denku tłoka znajdują się oznaczenia nie tylko wymiarów, lecz także kierunku montażu. Ma to znaczenie, ponieważ każdy tłok w silniku – ze względu na ruch obrotowy wału korbowego i tendencję do kołysania tłoka – posiada przesuniętą oś sworznie tłokowego. Zmniejsza to zużycie tłoka podczas pracy, lecz ma znaczenie podczas montażu – pomyłka w tej kwestii może być dość kosztowna.
Poniżej przedstawiamy najczęściej stosowane oznaczenia mówiące o kierunku ustawienia tłoka podczas montażu:
Przewiduje się, że żywotność tłoka będzie taka sama jak żywotność silnika. Jeśli wystąpi awaria, to zwykle tłok nie jest jej przyczyną. Najczęściej do uszkodzenia tłoków przyczyniają się zbyt duże obciążenia termiczne i mechaniczne.
Główne przyczyny uszkodzenia denka tłoka:
Wszystkie wartości pomiarowe należy pobrać z dokumentacji technicznej producenta silnika.
Pomiar średnicy tłoka za pomocą następujących sposobów:
Mierzenie średnicy tłoka na powierzchni płaszcza tłoka za pomocą mikrometru w pozycji widocznej na ilustracji poniżej – około 2/3 wysokości tłoka licząc od denka.
Porównaj zmierzoną wartość z wartością w bazie danych.
Jeżeli wartości różnią się od wartości katalogowych – tłok musi zostać zmieniony.
Luz na „zamku” pierścienia – przykład dotyczy średnicy cylindra 80mm.
Silniki benzynowe : 0,25 – 0,45 mm
Silniki diesla : 0,20 – 0,40 mm
Pomiar luzu na zamku pierścienia powinien odbywać się na pierścieniu wsuniętym do cylindra poniżej progu, czyli z pominięciem miejsca, które nie pracuje w styku z tłokiem.
Pomiar luzu pierścienia w rowku tłoka powinien odbyć się przy dokładnie oczyszczonym z nagarów i innych zanieczyszczeń tłoku.
Pomiar cylindra za pomocą średnicówki składa się z serii pomiarów w różnych miejscach cylindra – od dołu cylindra:
Pomiary należy wykonać w dwóch płaszczyznach:
Po montażu tłoków z korbowodami w bloku i skręceniu stopek korbowodów – zmierz wystawanie tłoków (wszystkich) ponad powierzchnie korpusu silnika. Przy doborze uszczelki pod głowicę przyjmij największy wymiar wystawania tłoka.
Przykładowo dla silnika VW 1,9 TDI (z pompowtryskiwaczami) grubość uszczelki dobiera się w następujący sposób:
Główne przyczyny uszkodzenia powierzchni kontaktowej cylindra i tłoka:
Na podstawie informacji firmy NPR.