TLP krytyczny wobec systemu teleinformatycznego PWPW | MOTOFAKTOR

TLP krytyczny wobec systemu teleinformatycznego PWPW

Zdaniem TLP system teleinformatyczny zarządzany przez PWPW zamiast ułatwiać wydawanie karty kwalifikacji kierowcy, utrudnia tę procedurę.

 

6 kwietnia 2022 r. Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk wydał komunikat ustanawiający ten dzień, jako termin wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających wydawanie karty kwalifikacji kierowcy. Z nieoficjalnie uzyskanych informacji wynika, że Minister wydając komunikat oparł się na informacji o gotowości systemu teleinformatycznego przekazanej przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych SA, która jest jego operatorem. Niestety w ocenie TLP do dziś, czyli po 37 dniach od ukazania się w Dzienniku Ustaw pod poz. 769 komunikatu, system trudno wciąż uznać za gotowy.

 

Nieprawidłowe działanie systemu, ciągłe okresowe awarie, brak podpisanych na czas umów z jednostkami zobowiązanymi do używania systemu, a także wadliwe rozwiązania nie uwzględniające określonych stanów faktycznych i prawnych przyniosły i wciąż przynoszą olbrzymie straty dla przedsiębiorców z branży transportowej i szkoleniowej, uniemożliwiają wykonywanie pracy zawodowej pracownikom tych przedsiębiorców i podważają podstawowe zasady zaufania obywateli to państwa i stanowionego przezeń prawa.

 

W samym tylko transporcie drogowym, co najmniej kilka tysięcy kierowców nie mogło i wciąż nie może przystąpić w zaplanowanym terminie do odbycia szkoleń okresowych, a tym samym przedłużyć wymagane do wykonywania zawodu kwalifikacje. Zamiast pracować muszą pozostać w domu, wykorzystując do tego urlop – komentuje Maciej Wroński Prezes TLP.

 

Jego zdaniem każdy dzień przestoju jednego samochodu kosztuje przewoźnika od 550 do 600 euro.

 

Dlatego można przyjąć, że tylko i wyłącznie ze względu na brak działania systemu przez ostatnie 36 dni, straty dla całej branży transportowej mogą wynosić co najmniej 220 milionów złotych – dodaje.

 

Na dodatek z otrzymywanych w tym tygodniu od przewoźników i kierowców informacji wynika, że po kolejnej aktualizacji systemu powiatowe wydziały komunikacji przestały przyjmować wnioski o wydanie wymyślonego przez Ministerstwo Infrastruktury Profilu Kierowcy Zawodowego (PKZ), którego uzyskanie jest warunkiem praktycznie każdej czynności związanej m.in. ze szkoleniem kierowców, ich egzaminowaniem, wymianą lub przedłużeniem prawa jazdy i z uzyskaniem karty kwalifikacji kierowcy.

 

Moich trzech kierowców, którzy zgłosili się w tym tygodniu do wydziału komunikacji w Kaliszu w celu uzyskania PKZ zostało odprawionych z kwitkiem. Uzyskali oni informację, że system nie działa i być może zostanie naprawiony dopiero w czerwcu – mówi Sławomir Jakubowski, właściciel działającej od 35 lat na rynku firmy Wega A sp. z o.o.

 

W Szczecinie nasi kierowcy nie są obecnie obsługiwani. Urzędnicy miejscowego wydziału komunikacji rozkładają ręce i przewidują, że usuwanie ostatnich usterek systemu może potrwać nawet kilka tygodni i do tego czasu należy się liczyć z brakiem możliwości uzyskania PKZ lub przetwarzania danych związanych z tym profilem – potwierdza sytuację Dariusz Matulewicz Prezes Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych.

 

Już 7 tydzień nie prowadzimy żadnych szkoleń dla kierowców zawodowych a spowodowane jest to złymi przepisami. Nikt nie testował systemu PKZ ze szkołami jazdy, z wydziałami komunikacji. Ministerstwo o to nie zadbało – komentuje sytuację Maciej Kulka prowadzący Ośrodek Szkolenia Kierowców w Lublinie.

 

Podjąłem decyzję o wypuszczaniu w trasę kierowców bez przedłużonego prawa jazdy oraz bez świadectw kierowców. Ani klientów, ani obsługujących moją firmę instytucji finansowych nie obchodzi fakt, że z winy Ministerstwa kierowcy nie mogą przejść okresowych szkoleń ani uzyskać dokumentów niezbędnych do wykonywania przez nich pracy – mówi pragnący zachować anonimowość duży polski przewoźnik.

 

To wszystko powoduje, że branża transportowa wrze. I pomimo, że trudna sytuacja nie sprzyja protestom, to jednak należy się liczyć z tym, że w którymś momencie dojdzie do niekontrolowanego wybuchu. Rząd, zdaniem TLP, nie robi bowiem nic, aby rozwiązać zarówno ten, jak i inne problemy, do których powstania przyczynił on sam. Jako przykład można wskazać konkretne bariery i utrudnienia związane z Pakietem Mobilności i sposobem jego wdrożenia w polskim prawie, o których TLP pisało do premiera Mateusza Morawieckiego już ponad 6 miesięcy temu, prosząc o podjęcie odpowiednich działań. I do dziś nie doszło żadnej reakcji ze strony Rządu w tej sprawie.

 

Źródło: Transport i Logistyka Polska (TLP)

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).