Niektóre prace można wykonać samodzielnie, ale część z nich powinna zostać wykonana przez specjalistę. W warsztacie należy sprawdzić zwłaszcza elementy związane z bezpieczeństwem jazdy, takie jak opony, zawieszenie i hamulce. Zarówno w fabrycznych kamperach, jak i pojazdach kempingowych zbudowanych na bazie busów czy vanów części te są przecież narażone na duże obciążenia. Kompromisy w zakresie jakości i stanu technicznego mogą mieć fatalne skutki. Zwłaszcza, że pojazdy te są często maksymalnie załadowane i obciążone (czasem nawet ponad miarę), co w połączeniu z wysoko położonym środkiem ciężkości szybko doprowadza podwozie i pracujące z nim elementy do granic wytrzymałości.
Podczas przygotowań do sezonu szczególną uwagę należy zwrócić na prawidłowe działanie elementów układu hamulcowego, ponieważ odgrywa on szczególnie ważną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa pojazdu. W sytuacji awaryjnej, tarcze i klocki muszą w ciągu kilku sekund wyhamować cały ciężar pojazdu, tak aby kamper się zatrzymał. Jest to niewiarygodnie duże obciążenie dla materiału ciernego o powierzchni kilku centymetrów kwadratowych.
Marka Textar, należąca do firmy TMD Friction, zaleca właścicielom kamperów, aby przed dłuższym postojem pojazdu oczyścić i zakonserwować jego hamulce.
Aby uniknąć uszkodzeń podczas postoju, ważne jest oczyszczenie hamulców przed planowaną dłuższą przerwą w jeździe. Zwłaszcza jeśli pojazd był użytkowany zimą i mogła zebrać się na nim sól drogowa. W przeciwnym razie już po kilku dniach na tarczach hamulcowych może pojawić się mocna rdza, która uniemożliwi komfortowe i skuteczne hamowanie. W przypadku eksploatacji skorodowanych tarcz i klocków może dojść do oderwania się okładziny ciernej z klocka – wyjaśnia Norbert Janiszewski, Technical Sales Support w niemieckim oddziale TMD Friction, sam będący zapalonym posiadaczem kampera.
Jeśli trzeba wymienić tarcze i klocki hamulcowe, należy stosować wyłącznie części wysokiej jakości renomowanych marek. Wynika to z faktu, że samochody kempingowe balansują na granicy lub nawet przekraczają ją jeśli chodzi o dopuszczalną masę całkowitą pojazdu. To z kolei wymaga pewnej rezerwy bezpieczeństwa – dodaje Norbert Janiszewski.
Eksperci Textar zalecają również stosowanie hamowania silnikiem podczas zjazdów, aby uniknąć przegrzania hamulców i – w najgorszym przypadku – doprowadzenia do całkowitej utraty zdolności do hamowania. Właściciele samochodów kempingowych powinni także kontrolować stan płynu hamulcowego i regularnie go wymieniać, co pomoże zapobiec awarii hamulców spowodowanej np. powstawaniem pęcherzyków powietrza w przewodach hamulcowych.
Asortyment Textar obejmuje tarcze i klocki hamulcowe do wielu popularnych samochodów dostawczych, które chętnie wykorzystywane są jako pojazdy bazowe dla aut kempingowych – w tym np. do samochodów Fiat, VW, Ford i MAN. Wiedza zdobyta w roli dostawcy OE dla wielu renomowanych producentów pojazdów wpływa również pozytywnie na jakość oferowanych przez markę części zamiennych. Dzieje się tak, ponieważ TMD Friction, do którego należy Textar, poświęca wiele czasu oraz pieniędzy na badania i rozwój – od opracowania właściwej mieszanki po szeroko zakrojone testy na stanowiskach badawczych i próby drogowe.
Efektem ponad 100 lat doświadczeń firmy w poszukiwaniu niezawodnych i bezpiecznych rozwiązań dla układów hamulcowych są m.in. samodzielnie opracowane mieszanki zawierające nawet 43 surowce, co pozwala wyprodukować klocki hamulcowe precyzyjnie dobrane do danego pojazdu i jego układu hamulcowego. W procesie produkcji stosowane są materiały przyjazne dla środowiska, nie zawierające metali ciężkich i azbestu. Textar oferuje również tarcze hamulcowe, które gwarantują skuteczność hamowania w szerokim zakresie warunków eksploatacji, odznaczają się dużą trwałością mimo dużych obciążeń, zmniejszają hałas i zapewniają stabilne wyczucie pedału hamulca bez szarpnięć podczas hamowania, co w znacznym stopniu przyczynia się do bezpieczeństwa podróży.
Wysokiej jakości części zamienne do hamulców marki Textar są dostępne nie tylko dla najpopularniejszych modeli, takich jak Fiat Ducato III (Typ 250), Peugeot Boxer, Citroen Jumper czy Ford Transit, ale także dla rzadziej spotykanych lub większych kamperów o masie powyżej 7,5 tony, a nawet zbudowanych na podwoziach samochodów ciężarowych. Textar wspiera również zmiany w kierunku zrównoważonej mobilności, a jego oferta obejmuje już 99% dostępnych w Europie pojazdów elektrycznych i hybrydowych, w tym również samochodów kempingowych z napędem elektrycznym.
Aby nie narażać się na niepotrzebne ryzyko podczas podróży mocno załadowanym pojazdem, należy odpowiednio wcześnie zaplanować wizytę w zaufanym warsztacie samochodowym. Zwłaszcza w przypadku części związanych z bezpieczeństwem, takich jak hamulce, konieczna jest kontrola przez specjalistę, ponieważ tylko profesjonalny serwis i naprawa z użyciem wysokiej jakości części zamiennych może zapewnić bezproblemową, pozbawioną ryzyka i komfortową eksploatację kampera.
Źródło: TMD Friction