Tak, jak już pisaliśmy w artykule „Rynek dystrybucji 2017 – podsumowanie”, miniony rok na rynku dystrybucji należał bez wątpienia do amerykańskiego dystrybutora LKQ Corporation, który za pośrednictwem grupy Rhiag przejął firmę AD Polska (obecnie już Elit Polska), a ostatnio także niemiecki Stahlgruber GmbH. Polscy dystrybutorzy – Inter Cars i Auto Partner S.A. – myślą o ekspansji zagranicznej.
Z kolei Moto-Profil powiększył powierzchnię swojej siedziby w stosunku do roku 2016 o prawie 30 proc. Obecnie centrum logistyczne chorzowskiego przedsiębiorstwa o powierzchni 45 tys. m kw. stało się jednym z największych magazynów z częściami samochodowymi w Polsce.
Działalność w Polsce rozszerza dystrybutor części do pojazdów ciężarowych i autobusów – Europart, który zyskał nowego akcjonariusza, Alpha Private Equity Funds.
Z rynku znika natomiast Fota – po rezygnacji Jakuba Foty ze stanowiska prezesa, z Rady Nadzorczej odeszli jej członkowie.
To był ważny rok dla firmy Delphi, która sfinalizowała wydzielenie segmentu Powertrain. W efekcie powstały dwie nowe spółki: Aptiv PLC oraz Delphi Technologies PLC, a grupa Schaeffler AG postanowiła od 2018 roku wydzielić w swoich strukturach dział Automotive Aftermarket.
Grupa Mann+Hummel podpisała wiążącą umowę dotyczącą nabycia spółek Jack Filter Lufttechnik i Jack Filter Hungaria.
Grupa AS-PL powołała w Wielkiej Brytanii nową spółkę o nazwie AS-PL UK Ltd., a w Polsce pozyskała nowego partnera – firmę Moto-Profil, dla której dostarczać będzie swoje flagowe produkty.
Śmiało można także powiedzieć, że 2017 rok upłynął pod znakiem inwestycji. Tenneco uruchomiło centrum logistyczne Monroe w Gliwicach, aby przyspieszyć dostawy części do polskich klientów, a producent filtrów, firma UFI Filters rozpoczęła budowę nowej fabryki w Opolu. Z kolei Hengst inwestuje w Gogolinie. Natomiast w regionie kowieńskim na Litwie rozpoczęła się budowa nowej fabryki elektroniki firmy Hella – produkcja ma ruszyć latem 2018 r.
ZF zainwestował w rozbudowę zakładu w węgierskim mieście Eger, który zajmuje się produkcją automatycznych i manualnych skrzyń biegów do pojazdów użytkowych. Valeo otworzyło w Paryżu centrum badawczo-rozwojowe Valeo.ai, które ma pomóc w rozwijaniu technologii jazdy autonomicznej.
Ruszyła również budowa fabryki opon Goodyear w Luksemburgu, a Bridgestone zainwestował w rozbudowę zakładu w Stargardzie Szczecińskim, gdzie powstają opony do pojazdów ciężarowych i autobusów.
Firma Bosch zaprezentowała swoją koncepcję inteligentnego autonomicznego samochodu przyszłości, która według ma się stać trzecią sferą życia człowieka po domu i miejscu pracy.
Na rynku warsztatowym także przejęcia. Firma Norauto Polska, właściciel sieci sklepów i serwisów motoryzacyjnych, przejęła kontrolę nad siecią warsztatową Feu Vert.
Nexus Automotive Central Europe (N!ACE) uruchomił w Polsce pierwsze warsztaty sieci NexusAuto. Swoje sieci warsztatowe w Polsce zaczęły też tworzyć marki olejowe: Liqui Moly oraz Bizol. Natomiast Grupa PSA zainaugurowała projekt Euro Repar Car Service – wielomarkowej niezależnej sieci serwisów w Polsce.
Powody do radości ma należąca do formy Moto-Profil, sieć niezależnych warsztatów ProfiAuto, która liczy już 1000 serwisów zlokalizowanych w każdym polskim województwie, jak również za granicą.
Jedną z ważniejszych zmian personalnych 2017 roku była rezygnacja Roberta Kierzka z funkcji prezesa Inter Cars i powołanie na to stanowisko syna złożyciela spółki – Macieja Oleksowicza. Funkcji prezesa Inter-Team nie pełni już Anita Niemczyk, z kolei Sławomir Góralewski pożegnał się z TRW Automotive Aftermarket i reprezentuje obecnie firmy Hengst Filter i Hepu w Polsce.
Zmiany także w spółce Celkar, gdzie stanowisko prezesa zarządu objął Rafał Bieda. Z kolei na stanowisko prezesa Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. został powołany Leszek Szafran.
Françoise Blais została dyrektorem działu Independent Aftermarket w ramach Filtration Business Unit firmy Sogefi, Chris Delaney objął stanowisko prezesa Goodyear w regionie Europa, Bliski Wschód i Afryka (EMEA), a dr Werner Benade został mianowany dyrektorem zarządzającym działu aftermarketowego i aplikacji specjalnych w Hella KGaA Hueck & Co.
Na emeryturę przeszedł Helmut Wolk – 68-letni założyciel Wolk Aftersales Experts, jednej z najbardziej rozpoznawalnych firm badawczych działających w niezależnej branży motoryzacyjnej.
W rankingu „100 Kobiet Biznesu 2017” drugie miejsce zajęła Krystyna Boczkowska, prezes zarządu spółki Robert Bosch oraz reprezentantka Grupy Bosch w Polsce. Ponownie w rankingu znalazła się Danuta Kaszubowska – prezes zarządu firmy AS-PL.
W tym roku dla Czytelników Motofaktor.pl relacjonowaliśmy wiele ważnych wydarzeń:
W 2017 roku firmy świętowały jubileusze. Olsztyńska fabryka opon, należąca od 22 lat do koncernu Michelin, obchodziła 50-lecie działalności. Z kolei 20 lat na polskim rynku świętowały firmy: Magneti Marelli Aftermarket oraz polski oddział firmy Continental.
Z kolei Federal-Mogul Motorparts rozwija program wsparcia dla klientów MOOG, a firma Nissens opracowała narzędzie online do szybkiego sprawdzania ilości gazu i oleju w dowolnym samochodowym układzie klimatyzacji. Natomiast KYB Europe wprowadził nowe narzędzie wsparcia technicznego prezentujące niebezpieczeństwa wynikające ze stosowania zużytych amortyzatorów oraz aplikację KYB Suspension Solutions.