Na początku lipca 2018 Mekonomen, szwedzki dystrybutor należący do grupy LKQ, przejął od Helli część Nordic Forum – duński FTZ i polski Inter-Team. W efekcie tej transakcji Mekonomen umocnił swoją pozycję w sprzedaży samochodowych części zamiennych w Europie Północnej, w Danii i Polsce, gdzie nie prowadził dotąd działalności.
Także w 2018 roku grupa LKQ sfinalizowała proces przejęcia Stahlgruber GmbH, głównego dystrybutora na rynku niemieckim. Wartość transakcji to około 1,5 miliarda euro. Stahlgruber działa nie tylko w Niemczech, ale także w Austrii, Czechach, we Włoszech, w Słowenii i Chorwacji, a także w Szwajcarii. Firma posiada 228 filii, 6 magazynów i nowoczesne centrum logistyczne o powierzchni 128 tys. m kw. zlokalizowane w Niemczech, obsługujące ponad 100 tys. klientów. Obroty Stahlgrubera w 2017 roku szacowane są na około 1,6 miliarda euro. Szczegółowo wszystkie te zmiany i ich wpływ na aftermarket opisywaliśmy w artykule „TOP lista europejskich dystrybutorów części motoryzacyjnych„.
Ale to jeszcze nie koniec konsolidacji i przejęć. Hurtownia motoryzacyjna Gordon przystępuje do AD International i od 1 stycznia 2019 roku stanie się AD Polska. Z kolei 1 grudnia 2018 krakowski dystrybutor, firma Motogama, dołączył do grona polskich firm zrzeszonych w grupie Nexus Automotive Central Europe (N!ACE). Natomiast prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał zgodę na utworzenie spółki Inter Cars z Liberty Motors, a nowa umowa między Total a Inter Cars rozszerza ich dotychczasową współpracę o rynki Europy Środkowo-Wschodniej. Z kolei firma Highway International dołączyła do koncernu AVA Quality Cooling, by rozszerzyć działanie na nowych rynkach i ofertę. Po 25 latach polski dystrybutor części zamiennych Celkar zmienił się w VanKing i będzie miał nowego prezesa.
Zmiany właścicielskie nie omijają producentów części samochodowych. Fiat Chrysler Automobiles NV zawarł ostateczne porozumienie z CK Holdings oraz Calsonic Kansei Corporation dotyczące sprzedaży Magneti Marelli S.p.A. Firma Tenneco sfinalizowała proces przejęcia Federal-Mogul LLC., a Hengst Filtration zawarł umowę z FläktGroup, liderem rynku rozwiązań wentylacyjnych, o przejęciu przez firmy DELBAG. W tym roku zakończył się także proces przejęcia amerykańskiego Tri-Dim Filter Corporation przez MANN+HUMMEL. Producent opon Hankook Tire przejął 100% udziałów w firmie Reifen Müller, która jest jednym z czołowych dystrybutorów opon w Niemczech. Natomiast Continental utworzył z firmą Osram spółkę joint venture. Firma KYB przejęła fabrykę amortyzatorów KMB w Brazylii po wykupieniu udziałów od spółki Mando.
Według PWC „Global Automotive Deals Insight” globalna wartość transakcji fuzji i przejęć w branży automotive w 2017 r. wzrosła o 29,9% – do 53 mld USD. W okresie Q1-Q3 2018 r. przekroczyła wartość 59 mld USD, mimo mniejszej liczby transakcji niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Znacząca część tego wolumenu była wygenerowana przez producentów części motoryzacyjnych.
W ślad za zmianami właścicielskimi idą zmiany personalne. Od 3 grudnia 2018 r. Prezesem Zarządu ELIT Polska jest Sven Lundquist, który zastąpił na tym stanowisku Piotra Stopczyka.
Pozostałe zmiany: 1 stycznia 2019 r. stanowisko Prezesa Zarządu Robert Bosch w Polsce obejmie Rafał Rudziński, który zastąpi na tym stanowisku Krystynę Boczkowską. Z kolei Giansimone Bertoli (Pirelli Polska) od początku 2019 roku będzie pełnił funkcję Prezesa Zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.
W kwietniu 2018 Robert Kierzek zrezygnował z funkcji wiceprezesa spółki Inter Cars, a w sierpniu objął stanowisko wiceprezesa Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.
Od 3 grudnia 2018 Karol Zarajczyk nie pełni już funkcji prezesa zarządu spółki Ursus.
UFI Filters zainaugurował działalność zakładu produkcyjnego w Opolu, mającego podwoić światowe moce produkcyjne firmy w obszarze wymienników ciepła do 2023 r. Firma Schaeffler otworzył we Wrocławiu Centrum Biznesu i Usług IT dla Europy, a spółka TRW Polska, należąca do ZF Group, realizuje kolejną inwestycję w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.
Polski producent klocków hamulcowych, Lumag, rozbudował fabrykę w Budzyniu, a Autos – dystrybutor części zamiennych do pojazdów ciężarowych – oddał do użytku magazyn logistyczny w Bieruniu.
LG Chem zamierza rozszerzyć działalność w zakresie akumulatorów pojazdów elektrycznych (EV) w Polsce, niecały rok po otwarciu fabryki. Z kolei belgijska firma Umicore będzie produkowała w Polsce najistotniejszy składnik baterii do pojazdów elektrycznych. Firma Michelin rozpoczęła rozbudowę fabryki opon w Olsztynie.
Firma Bosch rozpoczęła budowę fabryki półprzewodników w Dreźnie, które będą stosowanie w motoryzacji i IoT, a KYB Corporation otworzyła Europejskie Centrum Techniczne KYB w Monachium. Hella otworzyła fabrykę elektroniki na Litwie. Firma Continental kontynuuje ekspansję w Europie – od drugiej połowy 2019 roku komponenty elektroniczne na rynek europejski będą produkowane w nowej fabryce technologii elektronicznej w Kownie.
W tym roku producent olejów samochodowych i środków smarnych – firma Ravenol – uruchomiła sieć warsztatową Ravenol Professionals, zrzeszająca niezależne warsztaty stosujące rozwiązania Ravenol, których jedną ze specjalizacji jest obsługa skrzyń biegów.
Z rynku zniknęły sieci warsztatowe należące do AD Polska – AD Serwis i Auto Primo. Zastąpiła je nowa sieć niezależnych warsztatów – Partner ELIT.
Należąca do Inter Cars sieć warsztatów Q-Service rozpoczęła współpracę z firmą Castrol.
W tym roku Moto-Profil świętował 25-lecie działalności, a o historii i planach firmy opowiadał nam Prezes Zarządu Piotr Tochowicz. Od 25 lat na rynku działa Moto-Remo, natomiast Lumag obchodzi w tym roku 30-lecie.
Mijający rok to także 25-lecie spółki Auto Partner, związana z tym zmiana logotypu oraz wyjątkowy, jubileuszowy finał promocji AP EXPERT.
Swoje setne urodziny świętuje firma NTN-SNR.
W roku 2018 nie brakowało ważnych wydarzeń. Są jednak takie, które wzbudzały wśród czytelników największe emocje. Niewątpliwie numerem jeden jest sprawa prowokacji urzędu skarbowego w Bartoszycach związana z wymianą żarówki w warsztacie samochodowym zakończona pozytywnie dla mechanika. Mniej powodów do radości ma kierownictwo urzędu. Sprawę tę śledziliśmy na bieżąco i wielokrotnie opisywaliśmy na Motofaktor.pl.
Emocje wzbudzał także temat kar za usuwanie filtrów DPF i planowane zmiany w badaniach technicznych pojazdów oraz nadzorze nad stacjami kontroli pojazdów. Ta ostatnia kwestia nadal jest procedowana w Sejmie. Ostatnio, 14 grudnia, z porządku obrad Sejmu zdjęto projekt nowelizacji ustawy m.in. nadający dyrektorowi TDT nadzór nad SKP.