Według najnowszych danych firmy Wolk After Sales Experts, trzy pierwsze miejsca TOP listy europejskich dystrybutorów otwierają:
Dwie pierwsze firmy to kapitał amerykański. Na piątej pozycji znalazł się Inter Cars, który w 2012 roku zajmował jedno miejsce niżej. Amerykańska grupa LKQ przejęła niemieckiego Stahlgrubera i zajęła pierwszą pozycję.
Te zmiany to wynik przejęć, z jakimi mamy do czynienia na rynku dystrybucji, szczególnie w ostatnich dwóch latach, kiedy to LKQ coraz szerzej wkracza do Europy. Na początku lipca 2018 Mekonomen, szwedzki dystrybutor należący do grupy LKQ, przejął od Helli część Nordic Forum – duński FTZ i polski Inter-Team. W efekcie tej transakcji Mekonomen umocnił swoją pozycję w sprzedaży samochodowych części zamiennych w Europie Północnej, w Danii i Polsce, gdzie nie prowadził dotąd działalności.
Sprzedaż Nordic Forum ITG przez Hellę była dość nieoczekiwanym ruchem. Był to jedyny przypadek, w którym producent części samochodowych był bezpośrednio zaangażowany w dystrybucję części. Dla porównania, producenci opon coraz bardziej angażują się w dystrybucję opon i wydawało się to logiczną ścieżką dla producentów części samochodowych. Jednak Hella postanowiła zamiast tego skoncentrować się na swojej podstawowej działalności.
dyrektor zarządzający Wolk After Sales Experts GmbH - Antti Wolk
Także w 2018 roku grupa LKQ sfinalizowała proces przejęcia Stahlgruber GmbH, głównego dystrybutora na rynku niemieckim. Wartość transakcji to około 1,5 miliarda euro. Stahlgruber działa nie tylko w Niemczech, ale także w Austrii, Czechach, we Włoszech, w Słowenii i Chorwacji, a także w Szwajcarii. Firma posiada 228 filii, 6 magazynów i nowoczesne centrum logistyczne o powierzchni 128 tys. m kw. zlokalizowane w Niemczech, obsługujące ponad 100 tys. klientów. Obroty Stahlgrubera w 2017 roku szacowane są na około 1,6 miliarda euro.
Wcześniej, jeszcze w 2017 r., w ręce LKQ, do którego należy grupa Rhiag, a co za tym idzie także ELIT, trafił polski dystrybutor – AD Polska. W związku ze zmianą właściciela, spółka Autodistribution Polska 17 listopada 2017 roku zmieniła nazwę na ELIT Polska spółka z o.o.
W 2012 roku właścicielami wszystkich czołowych europejskich dystrybutorów niezależnego rynku wtórnego były firmy z europejskim kapitałem. Ponadto żadna firma nie osiągnęła rocznego obrotu powyżej 1 mld euro. Jednak dopiero od 6 lat europejski rynek dystrybucji części samochodowych radykalnie się zmienił. Amerykańskie firmy takie jak LKQ i GPC stały się główną siłą napędową procesu konsolidacji - zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio. Dziś firmy należące do LKQ osiągają obroty powyżej 4,4 mld euro - to 4 razy więcej niż Stahlgruber w 2012 roku. A tak na marginesie, Stahlgruber w zeszłym roku został przejęty przez LKQ. Wielcy europejscy gracze nie mogą siedzieć z założonymi rękami, obserwując sytuację - niemiecki Wessels Müller kupił kolejnego niemieckiego dystrybutora, Trosta. Dzięki temu posunięciu w pierwszej piątce nadal jest trzech europejskich dystrybutorów - francuska firma Autodis, niemiecka firma WM i polski Inter Cars.
dyrektor zarządzający Wolk After Sales Experts GmbH - Antti WolkKonsolidacje nie pozostają bez wpływu na polski niezależny rynek dystrybucji, gdzie oprócz LKQ pojawił się inny amerykański gracz. W 2017 roku koncern Genuine Parts (GPC) przejął firmę Alliance Automotive Group, zajmującą się dystrybucją części motoryzacyjnych na terenie Europy. AAG jest największym udziałowcem GroupAuto International, posiada także większość udziałów w GroupAuto Poland.
Dziś Inter-Team jest własnością szwedzkiej grupy Mekonomen, która jest częściowo własnością amerykańskiej LKQ. W sieci byłej spółki zależnej Autodis - AD Polska - powstał czeski ELIT. Ale ELIT jest własnością włoskiego Rhiag, który jest częścią imperium biznesowego LKQ. Druga amerykańska firma w Europie - GPC - przejęła Groupauto Polska, która nie jest dystrybutorem, ale krajową grupą handlową. To istotna zmiana dla polskiego IAM.
dyrektor zarządzający Wolk After Sales Experts GmbH - Antti Wolk
Amerykańska grupa LKQ nie ukrywa, że kolejne przejęcia wpisują się w jej strategię, która zakłada stworzenie w Centralnej i Wschodniej Europie silnej grupy sprzedażowo – dystrybucyjnej. Wśród ekspertów branży krążą spekulacje, że do zagospodarowania są jeszcze dwa europejskie rynki – Francja i Hiszpania.
Trwająca konsolidacja jest z pewnością wyzwaniem dla wszystkich uczestników rynku, ale w mojej ocenie największy wpływ będzie miała na producentów części. Skonsolidowana siła nabywcza w rękach jednej firmy z amerykańską mentalnością zmieni sytuację grup zakupowych, ich klientów oraz członków. Wielcy dystrybutorzy, tacy jak LKQ lub GPC, będą w stanie dyktować warunki swoim dostawcom, co przypomina relacje między potężnymi producentami pojazdów a działami OE producentów części.
dyrektor zarządzający Wolk After Sales Experts GmbH - Antti Wolk