TotalEnergies Traxium – olej przekładniowy HDV | MOTOFAKTOR

TotalEnergies Traxium - olej przekładniowy HDV

TotalEnergies prezentuje najciekawsze propozycje z działu olejów przekładniowych, przedstawia przebiegi, a także uzasadnia korzyści z ich używania.

 

Pisząc o olejach przekładniowych Traxium, mamy w tym przypadku na myśli oleje do mechanicznych skrzyń biegów oraz oleje do dyferencjałów, czyli mechanizmów różnicowych w tylnych mostach napędowych. Warto zaznaczyć, że większość współczesnych ciężarówek jest wyposażona w skrzynie mechaniczne (manualne), tyle, że z zaawansowanym automatycznym sterowaniem. Z punktu widzenia kierowcy działają jak automaty, z punktu widzenia konstruktorów olejów przekładniowych – to jak najbardziej „manuale”.

 

Na pierwszy rzut oka oleje przekładniowe możemy odróżnić od silnikowych oznaczeniem klasy lepkości wg SAE. Zastosowanie znacznie wyższej numeracji np.: 75W-80; 80W-90 czy 85W-140 nie oznacza jednak, że te oleje mają odpowiednio wyższe lepkości. Paradoksalnie, pod względem lepkości oleje silnikowe 5W-30 są podobne do przekładniowych 75W-85. Takie oznaczenia mają na celu jedynie rozróżnienie zastosowania produktów. Ewentualna pomyłka w każdą ze stron będzie miała bowiem poważne konsekwencje. Zalanie oleju silnikowego do przekładni może skutkować jej przyśpieszonym zużyciem. Odwrotna pomyłka dość szybko doprowadzi do nagromadzenia się zanieczyszczeń w silniku i jego znacznej korozji.

 

Najbardziej popularna klasyfikacja olejów przekładniowych (np.: API: GL-4, GL-5 oraz GL-4/GL-5) determinuje jedynie przeznaczenie danego produktu do skrzyni, mostu lub do obu tych podzespołów. Nie oznacza ona ani jakości produktów ani możliwych przebiegów.

 

Inną charakterystyczną cechą olejów przekładniowych jest niespotykana w przypadku olejów silnikowych znaczna różnica pomiędzy najkrótszymi a najdłuższymi interwałami wymiany olejów. Różnice te są gigantyczne, ponieważ dolną granicą jest tutaj ok. 80-100 tys. km, a górną nawet ponad 500 tys. km. Co ciekawe – o przydatności danego oleju do danego interwału świadczą dopuszczenia producenta (np. MAN 341.Z1 lub MAN 341.Z5.) Ogólnie przyjmuje się, że do krótkich interwałów rzędu 80-100 tys. km stosuje się oleje mineralne, do średnich – oleje półsyntetyczne, a do tych najdłuższych, ponad 500 tys. km oleje syntetyczne.

Gama Traxium Gear i Traxium Axle

Oleje Traxium Gear i Traxium Axle są dostępne wyłącznie w beczkach

Oleje do skrzyń biegów (Traxium Gear) mają klasyfikację API GL-4. Oleje do tylnych mostów (Traxium Axle) mają klasyfikację API GL-5. Te ostatnie, do mostów mają więcej dodatków EP (Extreme Pressure – odpornych na wysokie naciski), ponieważ mosty są bardziej obciążone, posiadają także większą redukcję prędkości obrotowej przekładanej na koła pojazdu.

 

Oleje API GL-5 (do mostów) nie nadają się do skrzyń biegów, ponieważ zastosowane w nich dodatki EP (w takiej dużej ilości) będą powodowały przyspieszone zużycie synchronizatorów (szczególnie mosiężnych w wyniku reakcji chemicznych).

 

Analogicznie olejów GL-4 nie należy wlewać do tylnych mostów, ponieważ będą miały zbyt mało dodatków EP.

Od 80 tys. do 500 tys. km!

Skoro wiemy już, że GL-4 to oleje do skrzyń a GL-5 do mostów, pytanie brzmi: jak zorientować się jakie przebiegi mogą wytrzymać? Zarówno w przypadku olejów GL-4 jak też GL-5 informują o tym dopuszczenia producentów układów napędowych. Dla przykładu jeden z liderów w dziedzinie produkcji skrzyń biegów, koncern ZF dzieli oleje GL-4 na grupy TE-ML 01 i 02. Oznaczeniom cyfrowym towarzyszą oznaczenia literowe (od A do E). Litera alfabetu wskazuje na jakość oleju i okres między jego wymianami. Jeśli na opakowaniu oleju obok oznaczenia GL-4 znajdzie się dopuszczenie ZF TE-ML 01A, oznacza to, że jest to olej na krótkie przebiegi. Jeśli będzie to dopuszczenie ZF TE-ML -01E – mamy do czynienia z olejem wytrzymującym najdłuższe interwały. Różnica w długości interwału między tym najkrótszym a tym najdłuższym może być nawet pięciokrotna!

 

Warto jednak podkreślić w tym miejscu, że różnica w cenie olejów TotalEnergies Traxium 01A i 01E nie będzie już pięciokrotnie wyższa, ale znacznie mniejsza. Oznacza to, że zastosowanie oleju z bardziej rygorystycznego dopuszczenia okaże się korzystne zarówno ekologiczne jak też finansowo.

Przykład, który robi wrażenie

Aby zrozumieć o jakiej skali oszczędności mówimy, możemy posłużyć się przykładem olejów spełniających specyfikację firmy MAN. Specyfikacja 341 dzieli oleje w zakresie od Z1 do Z5. Im wyższa cyfra tym większy interwał między wymianami. W tym przypadku – konkretnie dla Z1 – będzie to 80 tys. km, a w przypadku Z5 – aż 540 tys. km. Różnica w cenie oleju między specyfikacją Z1 a Z5 to niespełna 50%, a zatem zysk dla Klienta jest duży i oczywisty.

 

Dodatkowo większość topowych olejów przekładniowych TotalEnergies ma oznaczenie FE (Fuel Economy), które informuje, że są to oleje paliwooszczędne. W wyniku zredukowanych oporów tarcia dają one realne oszczędności w spalaniu, które w transporcie ciężarowym są w skali roku rzeczywiście widoczne.

Czy to nie zaszkodzi?

Niektórzy przewoźnicy mogą w tym miejscu zapytać o to, czy tak znaczące wydłużenie interwałów nie skraca żywotności przekładni. TotalEnargies oraz producenci samochodów są w tym miejscu zgodni: stosowanie olejów przekładniowych do wydłużonych przebiegów jest zalecane w przypadku pojazdów eksploatowanych pod stałym lekkim i średnim obciążeniem na dalekich trasach. W pojazdach obciążonych ciężko, eksploatowanych w warunkach górskich, na budowach itp. lepszym rozwiązaniem są krótsze interwały chociaż i tak stosowanie produktu z najwyższą normą wychodzi korzystniej. Szczegółowe informacje w tej kwestii można jednak zawsze znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu.

 

Jednym z najlepszych olejów w gamie TotalEnergies do skrzyń biegów jest TotalEnergies Traxium Gear 9 FE 75W-80, który spełnia najwyższe normy wielu producentów do skrzyń biegów: API: GL-4; MB: 235.28; MAN: 341 typ Z-5; VOLVO: 97307; VOITH CLASS B; ZF TE-ML: 01E, 02E, 16P.

 

Podobnie jest z interwałami pomiędzy wymianami w przypadku mostów napędowych i gamy Traxium Axle. Większość producentów w instrukcjach obsługi pojazdu podaje poziom specyfikacji i jakie oznacza to maksymalne przebiegi w danych warunkach eksploatacyjnych. Różnice pomiędzy interwałami są też znaczne: od 100 do 500 tys. km w zależności o poziomu specyfikacji.

Traxium Dual: i do skrzyni i do mostu

Traxium Dual 9 FE 75W-90 - spełnia najwyższe możliwe normy do mostów a jednocześnie można go z powodzeniem stosować go do skrzyń biegów.

Szczególną gamę olejową w grupie olejów przekładniowych TotalEnergies Traxium stanowią oleje Traxium Dual. Oznaczono je symbolami GL-4/GL-5 a zatem spełniają wymagania zarówno skrzyń biegów jak też dyferencjałów.

 

Przykładem jest olej TotalEnergies Traxium Dual 9 FE 75W-90, który spełnia najwyższe możliwe normy do mostów a jednocześnie można z powodzeniem stosować go do skrzyń biegów: API: MT-1/GL-4/GL-5; SAE: J2360; MIL: -PRF 2105 E/-L 2105 D; MB 235.8; MAN: 341 Z2, 342 S1; SCANIA:STO 2.0 A FS / STO 1:0; ZF TE-ML: 02B/05A/12L/12N/16F/17B/19C/21A; VOLVO: 97312; EATON; IVECO RAS1.

 

Stosowanie do przekładni droższych, syntetycznych olejów o najwyższych specyfikacjach jest dla klienta bardzo korzystne, ponieważ za niewielką dopłatą może bezpiecznie wydłużyć okres między wymianami nawet pięciokrotnie. Z jednej strony stosujemy zatem najlepszy możliwy olej, z drugiej oszczędzamy na wymianach bez szkody dla smarowanych podzespołów. Należy pamiętać, że w transporcie oszczędza się nie tylko wydatki na serwis (olej, filtr i robocizna), ale unika się kosztów postoju samochodu w serwisie – pojazd może w tym czasie pracować. Dodatkowo najlepsze olej z gamy Traxium z oznaczeniem FE obniżają zużycie paliwa nawet do 0,5% w porównaniu do olejów mineralnych co ma wpływ na koszty eksploatacji. Dobrą praktyką jest dobieranie tak specyfikacji, aby interwały pomiędzy wymianami oleju w przekładniach były wielokrotnością interwału wymiany oleju silnikowego. Tego typu działania, w żargonie biznesowym, nazywa się to redukcją globalnych kosztów użytkowania pojazdu z ang. TCO (Total Cost of Ownership). Osobom, które zastanawiają się nad tym jak ocenić trudy eksploatacji i to czy samochód kwalifikuje się do wydłużenia interwałów między wymianami oleju w przekładniach proponuję zwrócić uwagę na zużycie paliwa. Jeśli mieści się ono w dolnym przedziale typowym dla danego modelu, wiadomo, że samochód eksploatowany jest lekko. Jeśli zużycie jest wysokie – oznacza to, że cały zespół napędowy pracuje pod dużym obciążeniem i wtedy lepiej olej wymieniać częściej – mówi Andrzej Husiatyński z TotalEnergies.

 

Źródło: TotalEnergies

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).