Wielu nabywców oleju wychodzi z założenia, że przestrzeganie określonej klasy lepkościowej, czyli w tym wypadku 0W-20, jest wystarczającym kryterium doboru oleju, a inne oznaczenia, w tym tzw. dopuszczenia producentów samochodów są jedynie dodatkową informacją wynikającą ze względów marketingowych. To bardzo poważny błąd. Błędem jest także zakładanie, że olej z dopuszczeniem do mocnego silnika prestiżowej samochodowej marki X będzie z zapasem spełniał wymagania mniej wysilonej, masowo produkowanej jednostki Y. Tak naprawdę oba silniki mogą wymagać bardzo zaawansowanego oleju, ale będzie się on na tyle różnił właściwościami, że nie będzie zamienny w żadną stronę!
Zacznijmy od tego, że samo oznaczenie klasy lepkości kinematycznej oleju nie jest jedynym wystarczającym kryterium jego doboru. Oglądając opakowanie należy zwrócić uwagę na inne oznaczenia. Najważniejsze z nich to wspomniane wcześniej dopuszczenia producenckie oraz normy jakościowe. Uwzględniając wszystkie te dane jednocześnie staje się jasne jak różne mogą być oleje o tej samej klasie lepkościowej – w tym przypadku 0W-20.
API to skrót od American Petroleum Institute (Amerykański Instytut Nafty). Normy te są bardzo popularne i większość kierowców oraz mechaników przywiązuje do nich odpowiednią wagę. Możemy jedynie przypomnieć, że w typowym zapisie np. SJ/CD pierwszy człon dotyczy parametrów olejów do silników benzynowych a drugi człon – do diesli. Im druga litera w każdym z członów jest dalej od początku alfabetu, tym wymagania jakościowe są wyższe. Oznacza to, że olej SJ/CD spełnia niższe wymagania niż np. SL/CF.
Obecnie z najnowszymi specyfikacjami dla samochodów osobowych doszliśmy już do literki P w przypadku silników benzynowych. Szalenie ważne jest to co kryje się pod najnowszymi oznaczeniami. Normy API: SP i nieco starsza API: SN+ oznaczają, że olej redukuje zjawiska przedwczesnego zapłonu żarowego w benzynowych silnikach downsizingowych (zjawisko L.S.P.I.). API: SP spełnia bardzo rygorystyczne wymagania dotyczące ilości osadów wysokotemperaturowych, zużycia łańcucha rozrządu, odporności na utlenianie i odpowiedniej dyspersji sadzy w silnikach z wtryskiem bezpośrednim benzyny.
ILSAC (International Lubricants Standarization and Approval Committee) to amerykańsko-japońska organizacja, która opiera się na specyfikacjach API, ale rozszerza je o dodatkowe wymagania sklasyfikowane od GL-1 do GL-6. Określają one wpływ oleju na takie rzeczy jak tworzenie się osadów wysokotemperaturowych, kontrola L.S.P.I, zużycie łańcucha rozrządu itp. Co ciekawe – aktualny poziom ILSAC GF-6 został podzielony na dwie kategorie: GF-6A (polepszona wersja GF-5 o profilach lepkości 0W lub 5W, ale nie niżej niż 0W-20) oraz GF-6B (SAE 0W-16 i niżej). Jest to zabieg specjalny, gdyż może być problem ze wsteczna kompatybilnością olejów o lepkościach 0W-16 i niższych.
Ta klasyfikacja jakościowa opiera się na literach (A) dla silników benzynowych, (B) dla diesli, (C) dla olejów niskopopiołowych oraz na cyfrze oznaczającej właściwości jakościowe oleju. Najnowszą z nich jest norma ACEA: C6. Obowiązuje od 2021 i łączy zalety energooszczędności normy ACEA C5 z dodatkowymi wymaganiami, takimi jak znaczący wpływ oleju na zmniejszenie ilości zjawisk LSPI, zabezpieczenie łańcucha rozrządu przed negatywnym wpływem sadzy oraz zmniejszenie ilości osadów i zanieczyszczeń w turbosprężarce.
Producenci samochodów jak najbardziej uznają ogólnoświatowe klasy i normy olejowe, ale wprowadzają własne oznaczenia (tzw. dopuszczenia producenckie), które z jednej strony stanowią dodatkowe wyzwanie dla producentów olejów, a z drugiej – ułatwiają dobór kierowcom i mechanikom, ponieważ oznaczenie danego producenta samochodu na opakowaniu oleju wskazuje na jego pełną stosowalność w konkretnym przypadku. Należy jednak pamiętać, że dopuszczenie przez danego producenta samochodów nie oznacza, że dany olej nadaje się do wszystkich pojazdów tej marki.
TotalEnergies jest jedną z pierwszych firm oferujących oleje spełniające takie wymagania producentów silników jak 508.00, 509.00 (nowe specyfikacje Volkswagena), najnowsze normy do hybryd Mercedesa (MB 229.71, MB 229.72), nowe normy BMW do 3-cylindrowych, doładowanych silników benzynowych 1.6 z bezpośrednim wtryskiem (LL 17FE +/ LL 14 FE+), całą serię nowych norm dla Opla, który trafił pod skrzydła Grupy PSA i oczywiście oleje spełniające normy grupy PSA np. do silników 1.2 PureTech i najnowszych francuskich silników wysokoprężnych (z normą Euro 6d). W gamie 0W-20 TotalEnergies oferuje także oleje do nowej architektury silników VOLVO i FORD.
Opracowanie jednego superdoskonałego oleju, który spełniałby wymagania wszystkich producentów jest niemożliwe, ponieważ musiałby on mieć jednocześnie kilka cech, które się wzajemnie wykluczają. W zasadzie każdy z producentów silników kładzie nacisk na coś innego i oleje dedykowane właśnie te indywidualne wymagania spełniają. Oczywiście są oleje, które spełniają wiele wymagań różnych producentów, ale spełnienie wszystkich jednocześnie jest chemicznie niemożliwe. Właśnie dlatego w obrębie jednej klasy lepkości – np. 0W-20 mamy aż tyle produktów istotnie różniących się właściwościami – powiedział Andrzej Husiatyński z TotalEnergies.
Poniżej najpopularniejsze oleje TotalEnergies w kategorii 0W-20:
Quartz INEO Xtra Dynamics 0W-20
ACEA: C5; API: SN-RC
BMW: LL-17 FE (1.5 L 3 cyl. – specjalny produkt)
Aston Martin (silnik 5.2 V12 biturbo)
FORD: WSS-M2C-952-A1 (poziom)
Jaguar Land Rover: STJLR.03.5007
Quartz INEO Xtra First 0W-20
ACEA: C5
PSA: B71 2010
FIAT: 9.55535-DM1 (poziom)
OPEL: OV 040 1547-D30
Quartz INEO Xtra EC6 0W-20
ACEA: C5, API: SP (RC), ILSAC: GF-6A
VOLVO: RBSO-2AE
Mercedes Benz: 229.72
OPEL: OV 040 15470-A20
FORD: WSS-M2C947-B1/M2C962-A1
JLR.03.5006
FIAT: 9.55535-GSX (poziom)
Chrysler: MS-12145 (poziom)
Quartz INEO Xtra FDE 0W-20
ACEA: C6, C5 API SP, GM: Dexos D, Mercedes Benz: 229.71,
OPEL: OV 040 1547-A20, FORD WSS-M2C952-A1
JLR: STJLR 03.5006
Quartz 9000 FUTURE GF-6 0W-20
API: SP, ILSAC: GF-6A
Wymagane do większości japońskich silników benzynowych
Quartz INEO Xtra Long Life 0W-20
ACEA: C5
VW: 508.00/509.00
Porsche: C20
Quartz INEO Xtra V-Drive 0W-20
OPEL/FIAT/VOLVO
VOLVO: VCC RBS0-2AE 0W-20
VOLVO: Drive-E (VEA – VOLVO Engine Architecture)
Źródło: TotalEnergies