Hydrogen Factory Europe ma być odpowiedzialna za produkcję rozwijającej się gamy produktów opartych na ogniwach paliwowych oraz za wsparcie dla rosnącej grupy klientów i partnerów biznesowych, zgodnie ze strategią Toyoty osiągnięcia neutralności węglowej w Europie do 2040 roku, na 10 lat przed celem wyznaczonym dla globalnych struktur firmy.
Toyota przewiduje, że do 2030 roku Europa stanie się jednym z największych na świecie rynków wodorowych ogniw paliwowych, a liczba zastosowań tej technologii będzie stale rosła – zarówno w transporcie, jak i w energetyce. Wsparciem dla jego rozwoju mają być nowe regulacje prawne, a także wzrost inwestycji publicznych i prywatnych. Komisja Europejska przeznaczyła na ten cel 45 miliardów euro do 2027 roku w ramach Zielonego Ładu, zaś 284 miliony euro zostaną przekazane na budowę stacji tankowania wodoru z funduszu infrastruktury transportowej UE, co stanowi około jednej trzeciej budżetu tej instytucji.
Niedawne potwierdzenie dyrektywy w sprawie energii odnawialnej (REDIII) UE wymaga, aby do 2030 roku przynajmniej 42% wodoru wykorzystywanego w przemyśle w Europie pochodziło z odnawialnych źródeł. Powstał także plan budowy sieci stacji tankowania wodoru wzdłuż korytarzy transportowych TEN-T (trans-European Transport Network) w całej Wspólnocie. Odległości między nimi mają nie przekraczać 200 km. Te wszystkie przedsięwzięcia sytuują Europę w centrum gospodarki wodorowej i stanowią impuls do rozwoju technologii wodorowych w naszym regionie.
„Europa wiąże z wodorem długofalowe plany rozwojowe, tak samo jak Toyota. Będziemy nadal rozwijali samochody osobowe oraz pojazdy dostawcze zasilane wodorem, a obecnie poszerzamy naszą działalność o technologie dla dużych ciężarówek, aby wspierać budowę łatwo dostępnej infrastruktury wodorowej. Prace badawczo-rozwojowe nad pojazdami na wodór trwają, podobnie jak testy w naszej własnej sieci logistycznej oraz we współpracy z partnerami, którzy podzielają naszą wizję” – powiedział Thiebault Paquet, dyrektor Fuel Cell Business i wiceprezydent Toyota Motor Europe.
Toyota należy do największych promotorów technologii wodorowych w motoryzacji i do ścisłego grona pionierów rynku aut osobowych na ogniwa paliwowe. W 2015 roku marka wprowadziła do salonów model Mirai – pierwszego na świecie seryjnie produkowanego sedana z napędem na ogniwa paliwowe. Druga generacja technologii ogniw paliwowych zadebiutowała w następnym modelu Mirai z 2020 roku, a w 2023 roku trafiła do nowej Toyoty Crown w Japonii.
Atutem samochodów osobowych z elektrycznym napędem na ogniwa paliwowe jest duży zasięg oraz szybkie tankowanie, dlatego Toyota poświęca coraz więcej uwagi zastosowaniu ogniw paliwowych w lekkich pojazdach użytkowych. W tym roku marka zaprezentowała prototyp Hiluxa FCEV – pierwszego pick-upa na wodór. Opracowany przez konsorcjum pod przewodnictwem Toyoty w Wielkiej Brytanii, prototyp ten pokazuje praktyczność zastosowania napędu na ogniwa paliwowe w pick-upach. Dzięki niskiej masie wodoru w przypadku pojazdów użytkowych FCEV można uzyskać większą ładowność i zdolności do holowania przyczepy niż w przypadku innych bezemisyjnych napędów.
Od dłuższego czasu Toyota testuje także napęd na ogniwa paliwowe w dużych ciężarówkach. Ostatnio weszła na strategiczny europejski rynek ciężarówek, nawiązując współpracę z francuskim producentem samochodów ciężarowych Hyliko oraz z holenderską firmą VDL Groep (VDL), której pojazdy zasilane ogniwami paliwowymi trafią do sieci logistycznej Toyoty w Europie. Marka rozszerza także współpracę z firmą Corvus w Norwegii, która opracowała bezemisyjny napęd zasilany ogniwami paliwowymi Toyoty dla barek i statków morskich. Natomiast francuska firma GCK, zajmująca się ekologiczną mobilnością, wykorzysta moduły ogniw paliwowych Toyoty do konwersji autokarów z silnikiem Diesla na pojazdy wodorowe o zerowej emisji.
Opierając się na swoim bogatym doświadczeniu, Toyota pracuje nad technologią ogniw paliwowych na wodór kolejnej generacji, która ma zapewnić najwyższą wydajność poprzez dłuższe cykle życiowe i niższe koszty. Nowa technologia ogniw paliwowych, planowana do wprowadzenia do sprzedaży w 2026 roku, ma składać się z mniejszej liczby ogniw, a jednocześnie osiągać wyższą gęstość mocy. Przewiduje się, że nowy system ogniw paliwowych zwiększy zasięg jazdy o 20%, podczas gdy postęp technologiczny i wzrost produkcji mają pomóc w obniżeniu kosztów o ponad jedną trzecią. Dodatkowe badania skupiają się również na potencjale skalowalnych stosów ogniw paliwowych z różnymi mocami oraz projektowaniu zbiorników paliwa o złożonych kształtach, kompatybilnych z pojazdami o różnych rozmiarach.
Źródło: Toyota
Zdjęcie główne: Jayson Fong