Po 12 miesiącach 2018 roku liderem rynku samochodów z napędem hybrydowym pozostaje w Polsce Toyota z liczbą 16 721 zarejestrowanych egzemplarzy hybryd. Tuż za nią plasuje się Lexus z 2 524 samochodami. Najpopularniejszą hybrydą 2018 roku w Polsce jest Toyota C-HR, z wynikiem 5 218 zarejestrowanych egzemplarzy.
Japoński koncern Toyota ma łączny udział w polskim rynku na poziomie 80% i pomimo pojawienia się wielu konkurencyjnych modeli z hybrydowym napędem wciąż utrzymuje miażdżącą przewagę. Na trzeciej pozycji znalazło się Audi, nowicjusz w czołówce hybrydowego rankingu, ale już z 2 449 samochodami. Jeżeli kogoś dziwi obecność na tej liście całej gamy modeli marki Audi – warto wyjaśnić, że samochody tego producenta są dostępne z tzw. miękką hybrydą, czyli niewielką instalacją elektryczną, wspomagającą silnik benzynowy podczas jazdy. Z tego samego powodu w rankingu SAMAR-u pojawia się np. Suzuki Swift.
Na czwartej pozycji utrzymała się Kia z liczbą 630 zarejestrowanych w 2018 roku aut hybrydowych. Na piątym miejscu jest Mercedes-Benz z liczbą 571 samochodów. Po pierwszym półroczu 2018 roku udało mu się wyprzedzić konkurencyjne BMW. Marka z Bawarii spadła na szóstą pozycję z wynikiem 241 zarejestrowanych samochodów z napędem spalinowo-elektrycznym.
Na siódmym miejscu w rankingu utrzymał się po drugim półroczu 2018 roku Hyundai z 212 zarejestrowanymi autami hybrydowymi. Stabilną, ósmą pozycję na rynku ze 182 autami utrzymało Volvo. Na 9. pozycji pojawiło się Mini, rejestrując 107 samochodów, a pierwszą dziesiątkę zamyka Porsche, które zakończyło rok z wynikiem 102 zarejestrowanych samochodów hybrydowych.
W danych rejestracyjnych do hybryd zaliczane są zarówno pełne hybrydy, zdolne do jazdy na samym silniku elektrycznym, jak i miękkie hybrydy, czyli tzw. „mild hybrid”, w których silnik elektryczny o niewielkiej mocy jedynie okresowo wspiera pracę motoru spalinowego. Instalacja tego rodzaju pomaga zmniejszyć zużycie paliwa, lecz nie umożliwia jazdy w trybie EV. Miękkie hybrydy posiadają w dowodach rejestracyjnych wpis „paliwo alternatywne – EE” i są oznaczone jako MHEV, dlatego znalazły się w tym zestawieniu na równi z pełnokrwistymi hybrydami.
Najpopularniejszym samochodem hybrydowym 2018 roku w Polsce jest Toyota C-HR z liczbą 5 218 zarejestrowanych egzemplarzy. Crossover Toyoty był absolutnym liderem rynku hybryd przez cały 2018 rok – podobnie zresztą, jak w całym roku 2017. W świetle doskonałych wyników Toyoty, żadnym zaskoczeniem nie będzie fakt, że całą pierwszą piątkę najlepiej sprzedających się hybryd stanowią auta tego japońskiego koncernu.
Na drugim miejscu jest model Auris z wynikiem 4 710 egzemplarzy. Miejsce trzecie należy do miejskiego Yarisa, 3 419 egzemplarzy. Na czwartym jest hybrydowy SUV, RAV4 z wynikiem 3 231 egzemplarzy. Pierwszą piątkę zamyka przedstawiciel klasy premium, Lexus NX z 1 044 autami.
Do pierwszej dziesiątki zakwalifikowały się jeszcze: Kia Niro – 630 aut. Zaraz za nią jest Audi z modelem Q8 – 565 egzemplarzy, Lexus RX – 467 egzemplarzy i znów Audi z modelem A6 i swoją miękką hybrydą (462 samochody) oraz Audi Q7 (435 aut). Dobre wyniki zanotowały także pozostałe modele z gamy Lexusa: IS z wynikiem 431 samochodów (11. miejsce) oraz CT – 395 aut (12. miejsce).
Zgodnie z danymi Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, możemy spodziewać się coraz szybszego wzrostu sprzedaży pojazdów z napędem spalinowo-elektrycznym. Ich popularność idzie w parze ze spadkiem zainteresowania polskich kierowców samochodami z silnikiem Diesla. Coraz ostrzejsze normy emisji spalin wiążą się z coraz większą komplikacją konstrukcji silników wysokoprężnych, uciążliwością i wysokimi kosztami serwisowania, ze względu na konieczność stosowania szybko zatykających się i drogich filtrów DPF, awaryjnych kół dwumasowych, a coraz częściej także niewielkich zbiorników z czynnikiem AdBlue, które ograniczają zasięg i zwiększają częstotliwość wizyt auta w serwisie.
Podobnie jak w 2017 roku, również w całym roku 2018 najpopularniejszym samochodem z napędem hybrydowym w Polsce jest Toyota C-HR. To przełomowy model dla japońskiej marki. Nie tylko pod względem techniki, ale również stylistyki. Pierwszy w najnowszej historii Toyoty samochód, który swoim wyglądem zjednał sobie tak wielu młodych nabywców. Odważny krok w stronę awangardowych rozwiązań stylistycznych przyniósł spodziewane efekty.
Na równi z awangardowym stylem, użytkownicy docenili oszczędny i dynamiczny, spalinowo-elektryczny napęd Toyoty C-HR. Pod maską odmiany Hybrid zamontowano niewysilony, benzynowy silnik 1.8 o mocy 98 KM, pracujący w oszczędnym cyklu Atkinsona, współpracujący z silnikiem elektrycznym i przekładnią planetarną. Cały zestaw legitymuje się mocą 122 KM i zapewnia średnie zużycie benzyny od 3,8 l/100 km. Atutem modelu C-HR jest również wielowahaczowe zawieszenie, pozwalające nie tylko na wygodną i oszczędną, ale również dynamiczną jazdę.
Źródło: Toyota