Bioetanol to kolejna technologia dekarbonizacji transportu, którą Toyota bierze pod uwagę w ramach strategii oferowania wielu różnych nisko- i bezemisyjnych napędów, dostosowanych do specyfiki lokalnych rynków i potrzeb klientów. Firma oferuje obecnie szeroką gamę samochodów opartą na wszystkich rodzajach zelektryfikowanych napędów – hybrydy, hybrydy plug-in oraz auta elektryczne na wodór i na baterie. Jednocześnie Toyota prowadzi prace rozwojowe nad wodorowym silnikiem spalinowym oraz stopniowo wprowadza na rynek auta na paliwa syntetyczne.
Bioetanol to odnawialne paliwo, które może być dystrybuowane w ramach istniejącej infrastruktury, na zwykłych stacjach benzynowych, a przystosowanie do niego silników spalinowych nie wymaga dużych inwestycji. Dlatego Toyota wraz z japońskim koncernem energetycznym ENEOS Corporation i należącymi do Toyota Group firmami Suzuki, Subaru, Daihatsu i Toyota Tsusho założyła 1 lipca 2022 roku nowy ośrodek badawczo-rozwojowy Research Association of Biomass Innovation for Next Generation Automobile Fuels. Teraz do stowarzyszenia dołącza Mazda, która ma duże doświadczenie w technologiach paliw neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla i dostosowanych do nich napędów. Pięć marek motoryzacyjnych zaangażowanych w tę inicjatywę mieści się w gronie siedmiu najpopularniejszych marek wśród Japończyków, a ich łączny udział w japońskim rynku przekracza 60%.
Głównym zadaniem stowarzyszenia jest opracowanie nowej technologii produkcji bioetanolu, która zapewni pojazdom spalinowym neutralność węglową i nie będzie konkurowała z produkcją żywności. Jedną z metod będzie wykorzystanie dwutlenku węgla powstającego przy produkcji bioetanolu do wytwarzania paliwa syntetycznego. Drugą użycie do produkcji biopaliwa tlenu uwalnianego przy generowaniu wodoru w elektrolizie wody. Cały system powinien tworzyć obieg zamknięty zasilany energią odnawialną. Naukowcy zajmą się również dostosowaniem silników do biopaliwa i opracowaniem algorytmów obliczających zapotrzebowanie na surowiec roślinny, które ułatwią planowanie upraw.
Siedziba organizacji mieści się w Okuma West Industrial Park w prefekturze Fukushima, gdzie w najbliższym czasie ma zostać uruchomione laboratorium badawcze. Organizacja ma zaprojektować, zainstalować i uruchomić prototypowe linie produkcyjne, a po fazie testów przygotować nową technologię do wdrożenia na skalę przemysłową.
Źródło: Toyota