W ramach najnowszej inwestycji Toyota wybudowała całkowicie nową halę produkcyjną silnika TNGA o powierzchni 13 tysięcy metrów kwadratowych. Zainstalowano w niej około 300 maszyn i urządzeń stanowiących pięć nowych linii obróbczych oraz linię montażu zaprojektowanych zgodnie z architekturą TNGA, która przewiduje większą automatyzację produkcji.
Inwestycje TMMP w technologię hybrydową stanową kluczowy element strategii Toyota Motor Europe, która ma na celu dalszą lokalizację w Europie produkcji elektrycznych napędów hybrydowych tak, by zrealizować założenia firmy polegające na sprzedaży 1,5 mln pojazdów rocznie do 2025 r. W planach Toyoty w 2025 90% sprzedaży będzie obejmowało zelektryfikowane układy napędowe: hybrydowe, hybrydowe typu plug-in oraz zeroemisyjne zasilane bateriami lub wodorem.
To już kolejna inwestycja Toyoty w naszym kraju na przestrzeni ostatnich lat. Szczególnie cieszy nas fakt, że w wyniku takich inwestycji rozwija się nie tylko lokalny rynek pracy, ale również, że nowe technologie trafiają do naszego kraju. W ten sposób japońskie know-how staje się dostępne dla polskich inżynierów. Wieloletnia współpraca Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu oraz Toyoty utwierdza nas w przekonaniu, że Polska jest dobrym i stabilnym miejscem dla lokowania kapitału oraz rozwijania dotychczasowej działalności przez zagraniczne firmy. Wierzę, że nasze drogi z Toyotą jeszcze nie raz się przetną i zaowocują dobrymi dla Polski projektami – komentuje prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Krzysztof Drynda.
Rozwój działalności Toyoty w Polsce to dobry przykład na coraz lepszą współpracę inwestycyjną Polski z Japonią. Polska jest jednym z najatrakcyjniejszych krajów UE dla japońskich inwestycji ze względu na to, że posiada wykwalifikowanych pracowników oraz relatywnie niskie koszty pracy. Związek Pracodawców Shokokai opracował raport, z którego wynika, że poziom zadowolenia firm japońskich w odniesieniu do polskiego klimatu inwestycyjnego jest wysoki. Blisko połowa respondentów była zadowolona z otoczenia biznesu.
Dla Japonii Polska jest naturalnym pomostem do Europy. Najlepiej świadczy o tym fakt, że kapitał japoński to drugi największy kapitał obecny w naszym kraju. Od 2002 r. PAIH S.A. zakończyła 78 projektów inwestycyjnych pochodzących z Japonii o łącznym deklarowanym nakładzie kapitałowym wynoszącym ok. 2,7 miliarda euro oraz tworzących 18 840 nowych miejsc pracy. Sektor motoryzacyjny oraz elektromobilność w ostatnich latach są dominującymi sektorami zaangażowania inwestora japońskiego – mówi Arkadiusz Tarnowski z Centrum Inwestycji Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
We wrześniu 2018 roku Toyota rozpoczęła w Wałbrzychu produkcję pierwszego komponentu hybrydowego – elektrycznej przekładni hybrydowej do silników o pojemności 1,8 litra. Był to pierwszy z sześciu projektów prowadzący polskie fabryki Toyoty w kierunku elektromobilności. Od tego czasu Toyota w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach uruchomiła trzy linie elektrycznych przekładni hybrydowych, w tym produkcję silnika elektrycznego MG1 stanowiącego integralną część przekładni, oraz trzy linie silników TNGA.
Dodatkowo w przyszłym roku w Wałbrzychu planowana jest zmiana generacji przekładni hybrydowej na najnowszą – piątą, w tym start produkcji drugiego silnika elektrycznego pracującego w przekładni hybrydowej – MG2. W związku z tymi projektami Toyota zatrudniła dodatkowo ponad 300 pracowników w Wałbrzychu oraz ponad 600 osób w Jelczu-Laskowicach. Obecnie całkowite zatrudnienie wynosi ponad 3300 pracowników. Poziom inwestycji w obu zakładach wzrósł z 4 do ponad 6 miliardów złotych, a możliwości produkcyjne o 100% do 1,8 miliona podzespołów rocznie.
Toyota uważa technologię hybrydową za ważny krok na drodze do pełnej elektromobilności. Technologia ta zapewniać ma klientom najlepsze obecnie dostępne na rynku, ekologiczne, a zarazem ekonomiczne i wygodne w użytkowaniu rozwiązanie, a miastom gotowe narzędzie do walki ze smogiem.
Toyota ulokowała w Polsce pierwszy poza Azją ośrodek produkcji i rozwoju napędów hybrydowych na świecie. Dostarcza on elektryczne przekładnie hybrydowe i współpracujące z nimi silniki benzynowe TNGA do niskoemisyjnych samochodów koncernu produkowanych w Europie.
Źródło: PAIH