Już w 2017 roku Toyota ogłosiła, że do 2025 roku zelektryfikowane napędy będą w ofercie wszystkich modeli marki na świecie. Każdy model Toyoty będzie dostępny z co najmniej jednym z napędów takich jak hybryda (HEV), hybryda plug-in (PHEV), napęd elektryczny na wodorowe ogniwa paliwowe (FCV) czy na baterie (BEV). W 2030 roku zelektryfikowane samochody miały stanowić połowę globalnej sprzedaży marki, czyli 5,5 miliona samochodów. W tej liczbie miało się znaleźć około miliona BEV – ale dopiero za dekadę.
Teraz okazuje się, że wzmożone prace Toyoty nad samochodami elektrycznymi na baterie oraz nawiązywanie współpracy z kolejnymi partnerami przyniosło spektakularne efekty znacznie szybciej, niż władze koncernu początkowo zakładały. Począwszy od przyszłego roku Toyota będzie wprowadzała na rynek całe serie modeli elektrycznych. A poziom sprzedaży 5,5 miliona zelektryfikowanych samochodów firma zamierza osiągnąć już w 2025 roku. Jest to o tyle wiarygodne, że poprzedni cel 1,5 miliona zelektryfikowanych aut Toyota osiągnęła już w zeszłym roku, 3 lata przed zakładanym terminem.
Kluczem do ofensywy Toyoty na rynku BEV jest skokowy postęp w opracowaniu baterii litowo-jonowej ze stałym elektrolitem, której gęstość energii ma być dwa razy większa od aktualnych baterii Li-Ion z elektrolitem płynnym. Toyota zamierza pokazać pierwszy samochód z tą technologią jeszcze przed Igrzyskami w Tokio 2020.
Pierwotne plany zakładały, że w przyszłym roku zadebiutuje tylko jeden nowy model elektryczny i tylko w Chinach. Chodzi o elektryczny crossover C-HR, który równolegle trafi na chiński rynek także pod nazwą Izoa. Kolejne elektryki Toyoty mieliśmy zobaczyć w nadchodzących latach. Teraz Toyota deklaruje wprowadzenie w najbliższym czasie aż 10 samochodów elektrycznych, w tym sześć globalnych modeli. Ofensywa modelowa obejmie duży SUV i średniej wielkości SUV, crossover, minivana, średniej wielkości sedana i auto kompaktowe. Ich zapowiedzią jest gama modeli koncepcyjnych, zaprezentowanych na niedawnej konferencji prasowej. Co więcej, na rynek przygotowywane są ultrakompaktowe elektryczne pojazdy do indywidualnego transportu na chodnikach i ścieżkach rowerowych.
Źródło: Toyota