Toyota dostrzega potrzebę przestawienia motoryzacji na niskoemisyjne samochody, dlatego rozumiejąc, jak dużo czasu, nakładów i zasobów wymaga opracowanie technologii zelektryfikowanych napędów, postanowiła przyspieszyć rozwój zrównoważonego transportu, szeroko udostępniając swoją technologię. Producenci samochodów będą mogli korzystać z silników, baterii, jednostek sterujących, przekładni i innych elementów samochodów hybrydowych i wodorowych Toyoty. W ten sposób Toyota chce pomóc branży motoryzacyjnej, a także rządom, przedsiębiorstwom i społecznościom, osiągnąć cele klimatyczne, które pozwolą uniknąć najgorszych skutków zmian klimatu.
Spotykamy się z dużym zainteresowaniem naszymi technologiami elektryfikacji samochodów ze strony innych firm, które widzą potrzebę popularyzacji hybryd i pozostałym niskoemisyjnych technologii. Dlatego uważamy, że to najlepszy moment na podjęcie współpracy. Jeśli w ciągu najbliższych 10 lat sprzedaż zelektryfikowanych samochodów znacząco wzrośnie, staną się one obowiązującym standardem. Chcemy, aby Toyota odegrała znaczącą rolę w tym procesie.
wiceprezydent Toyota Motor Corporation - Shigeki Terashi
Udostępnione przez Toyotę patenty to zaawansowane technologie wykorzystywane w zelektryfikowanych samochodach, w szczególności w hybrydach, które pomogły Toyocie poprawić osiągi, ograniczyć rozmiar i masę komponentów oraz koszty produkcji. Dotyczą one m.in. silników elektrycznych, jednostek sterujących czy systemów kontroli – kluczowych technologii, stosowanych w hybrydach (HEV), hybrydach plug-in (PHEV) czy samochodach elektrycznych na ogniwa paliwowe (FCEV). Toyota umożliwiła darmowe korzystanie z 23 740 patentów do 2030 roku. Dotyczy to również najnowszych innowacji, które wciąż czekają na zatwierdzenie w urzędach patentowych.
Nie jest to pierwsza decyzja Toyoty tego rodzaju. W styczniu 2015 roku Toyota umożliwiła darmowe korzystanie z 5680 patentów związanych z samochodami elektrycznymi na ogniwa paliwowe (FCEV), zasilanymi wodorem. Miało to miejsce tuż po rynkowej premierze sedana Mirai, pierwszego samochodu na wodór Toyoty. Obecnie do publicznie dostępnych technologii wodorowych Toyota dołącza 2590 patentów związanych z silnikami elektrycznymi, 2020 patentów dotyczących jednostek sterujących PCU, 7550 patentów obejmujących innowacje systemów kontroli, 1320 patentów związanych z przekładniami do napędów hybrydowych oraz 2200 patentów obejmujących systemy ładowania baterii. Co więcej, liczba ogólnodostępnych patentów Toyoty związanych z ogniwami paliwowymi wzrośnie o 2380 do liczby 8060 patentów.
W ramach wsparcia technicznego Toyota udostępni opisy zelektryfikowanych napędów, instrukcje do kontroli oraz szczegółowe instruktaże dotyczące dopracowywania tego rodzaju samochodów. Toyota pomoże innym producentom w osiągnięciu wysokiej jakości produktów, w tym niskiego zużycia energii, dużej mocy i osiągów czy cichej pracy napędów. Wsparcie to będzie oferowane na podstawie zawieranych indywidualnie umów.
Zdaniem Toyoty wprowadzenie niskoemisyjnych, zelektryfikowanych samochodów na wszystkie rynki na świecie to najważniejsze zadanie stojące przed motoryzacją. To sposób na redukcję emisji CO2 i walkę ze zmianami klimatu. W 2015 roku Toyota opublikowała długofalową strategię Toyota Environmental Challenge 2050, obejmującą 6 podstawowych celów firmy na lata 2015-2050, do których należy eliminacja emisji CO2 z całego cyklu życia nowych samochodów Toyoty, a także z jej zakładów produkcyjnych. W 2017 roku Toyota ogłosiła także plan dotyczący elektryfikacji swoich modeli do 2030 roku.
Źródło: Toyota