Toyota Yaris 2. generacji to niewielki samochód idealny do miasta. Raczej niezawodny, ale ma kilka przypadłości, na które warto zwrócić uwagę.
Samochód zadebiutował na rynku w roku 2005. W roku 2009 auto przeszło nieznaczny lifting. Konstrukcja otrzymała dyskretnie zmodernizowane reflektory i nowe tylne lampy. Pojawiły się też nieco inne zderzaki. Modyfikacje są raczej symboliczne i nie każdy je rozpozna. Od tego czasu samochód był produkowany do 2011 roku. Wtedy na rynku pojawiła się kolejna generacja tego modelu, a 2. odsłonę wycofano z salonów.
W ofercie silników benzynowych do wyboru jest 5 wariantów. Podstawowa jednostka to 1.0 VVT-i o mocy 69 KM. Decydując się na taki wariant, trzeba się liczyć z brakiem mocy, szczególnie w trasie. W niektórych miejskich sytuacjach – na drogach dwupasmowych – również auto z taką jednostką może być za słabe. Motor 1.0 VVT-i ma też szybko zużywające się pierścienie tłokowe, przez które motor z czasem zaczyna zużywać nadmierne ilości oleju silnikowego.
Dostępne były jeszcze silniki 1.3 VVT-i o mocy 87 KM oraz 1.33 Dual VVT-i (101 KM). Te 2 motory zapewniają wystarczające osiągi przy rozsądnym zużyciu paliwa. W trasie przy spokojnej jeździe nie powinniście przekroczyć około 5,5 l/100 km. Z kolei w mieście, auto będzie zużywać maksymalnie 7-7,5 l/100 km. Odmian VVT-i cierpi na wycieki w okolicach pompy oleju, wersja Dual VVT-i miewa problemy ze zużyciem oleju. Tu również wymiany mogą wymagać pierścienie.
W ofercie były dostępne również odmiany usportowione TS z silnikiem 1.8 VVT-i o mocy 133 KM oraz 215 KM. To wersje dla fanów sportowej jazdy. Toyota Yaris TS najlepiej czuje się na torze wyścigowym. Motor 1.8 VVT-i również może pobierać sporo oleju – dotyczy to egzemplarzy z początkowych lat produkcji. Wersja TS osiąga setkę w 9 s. Jak na auto segmentu B to całkiem nieźle, jednak trudno tutaj mówić o sportowych osiągach. Renault Clio Sport 3. generacji rozpędza się do 100 km/h o około 2 sekundy szybciej.
Pod maską auta znajdziemy również diesla. To jednostka 1.4 D-4D o mocy 75 KM. Dzięki wysokiemu maksymalnemu momentowi obrotowemu na poziomie 170 Nm, auto całkiem dobrze się zbiera. Jednak nie ma co liczyć na spektakularne osiągi. Silnik jest za to oszczędny i niezawodny. To jeden z najlepszych motorów wysokoprężnych Toyoty.
Przed zakupem Yarisa 2 warto przede wszystkim sprawdzić podwozie i karoserię auta pod kątem korozji. Spotykane są tutaj przypadki zgrzytania skrzyni biegów oraz wycia mechanizmu różnicowego. Ten ostatni problem występuje głównie w egzemplarzach z dieslem.
Dość powszechne są również kłopoty ze zautomatyzowaną skrzynią biegów. W Yarisie nie ma klasycznego automatu. Naprawa takiej skrzyni jest o tyle problematyczna, że mało który warsztat zechce się jej podjąć. W wielu przypadkach jest to też nieopłacalne. Z drobnych przypadłości tego modelu, trzeba wspomnieć o często przepalających się żarówkach. Ten typ tak ma. Na to można jednak przymknąć oko.
Polecamy także:
„BMW Serii 5 E60 – najczęstsze usterki”
„Audi A4 B7 – najczęstsze usterki„
„BMW Serii 3 E90 – najczęstsze usterki„
„Volkswagen Golf 5 – najczęstsze usterki”
„Škoda Octavia 2 – najczęstsze usterki”
„Opel Insignia A – najczęstsze usterki„
„Dacia Duster 1. generacji – najczęstsze usterki„
„Peugeot 508 generacji 1. – najczęstsze usterki„
„Ford Focus Mk3 – najczęstsze usterki„
„Honda Civic 8. generacji – najczęstsze usterki„
„Toyota Avensis T27 – najczęstsze usterki„
„Renault Clio 3 – najczęstsze usterki”
„Fiat Bravo 2. generacji – najczęstsze usterki”
„Nissan Qashqai 1. generacji – najczęstsze usterki„
„Mazda 6 drugiej generacji – najczęstsze usterki„
Zdjęcia: Toyota