Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, nad którym będzie dzisiaj pracować Rada Ministrów, ma na celu wdrożenie do polskiego systemu prawnego regulacji wynikających z dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE w sprawie okresowych badań technicznych pojazdów silnikowych i ich przyczep, która uchyli jednocześnie dyrektywę 2009/40/WE oraz 22 tez wypracowanych przez grupę roboczą ekspertów, powołaną przez resort transportu w celu wypracowania „Strategii działań w kierunku usprawnienia systemu badań technicznych pojazdów oraz poprawienia ich jakości”.
Zasadniczą zmianą zaproponowaną w projekcie, która ma pomóc wdrożyć dyrektywę unijną jest stworzenie nadzoru nad systemem badań technicznych, co jednocześnie konsumuje większość postulatów przedstawionych przez grupę roboczą. Trzeba pamiętać, że obecnie nadzór ten sprawowany jest przez 380 starostów. Przy wymaganiach stawianych przez dyrektywę i zadaniach, jakie wskazuje do realizacji w ramach nadzoru, wymagane są systemowe zmiany i powierzenie nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów oraz procedurą badań technicznych jednej organizacji działającej w skali całego kraju, jak to ma miejsce np. w Holandii.
Projekt ustawy zakłada powierzenie ww. roli Dyrektorowi Transportowego Dozoru Technicznego (TDT). Pozostawia on też aktualny stan prawny w zakresie powierzenia wykonywania badań technicznych pojazdów podmiotom prywatnym, tj. przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia SKP.
Jak określa unijna dyrektywa w załączniku V minimalne zadania, jakie państwo członkowskie powinno powierzyć organowi nadzoru, czyli Dyrektorowi TDT to:
Proponowane jest również wyznaczenie Dyrektora Instytutu Transportu Samochodowego (ITS) jako jednostkę właściwą do przeprowadzania egzaminów dla kandydatów na diagnostów, wydawania poświadczeń dla ośrodków szkolenia kandydatów na diagnostów, prowadzenia rejestru takich ośrodków i nadzorowanie ich.
Przepisy dyrektywy nakładają też konieczność wprowadzenia zmian wymogów nałożonych na kandydata na diagnostę w zakresie wymaganego wykształcenia i praktyki do wymogów wynikających z dyrektywy. Po konsultacjach przeprowadzonych z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, niezbędne jest, dla spełnienia wymogów przewidywanych w dyrektywie , dostosowanie prawa polskiego w kwestii wykształcenia oraz praktyki kandydatów na diagnostów do wymogów unijnych.
Projektowana zmiana zakłada wprowadzenie warsztatów doskonalenia zawodowego dla diagnostów, co jest kompatybilne z wymaganiami określonymi w dyrektywie. Ponadto, przewiduje się również obowiązkowe seminaria dla wykładowców oraz wprowadzenie nadzoru nad ośrodkami szkolenia diagnostów.
Dyrektywa powinna zostać wdrożona do prawa polskiego w terminie do dnia 20 maja 2017 r., natomiast stosowana od dnia 20 maja 2018 r. Uwagi do projektu zgłaszała na początku tego roku Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów.
Projekt ustawy dostępny jest TUTAJ
Źródło: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów