Digitalizacja, gwałtownie postępująca urbanizacja i konieczność zmniejszenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery to główne trendy, które kształtują przyszłość mobilności. Prof. dr Burkhard Wies, Vice President R&D PLT Replacement worldwide w Continental jest zdania, że będą one napędzały rozwój inteligentnych opon, automatyzacji jazdy, pojazdów elektrycznych, technologii łączności pojazdów z otoczeniem i carsharing’u.
Według raportu ONZ do 2050 roku ponad dwie trzecie ludności świata będzie mieszkać w miastach. Urbanizacja może wiązać się z obniżeniem komfortu życia mieszkańców oraz znacznym obciążeniem infrastruktury transportowej i środowiska. Nowe technologie, oferowane rozwiązania oraz usługi w obszarze mobilności muszą rozwiązywać problemy pojawiające się w aglomeracjach. Już teraz obserwujemy wzrost popularności współdzielenia aut czy rosnącą sprzedaż samochodów z napędem alternatywnym. Istotny wpływ na budowę nowego ekosystemu mobilności mają także ekologiczne, efektywne i ekonomiczne rozwiązania stosowane w projektowaniu, produkcji i procesie użytkowania opon.
Dzisiejsze opony posiadają wyjątkowe właściwości - dopasowują się do podłoża, są zdolne do jazdy nawet po przebiciu, znacznie skracają drogę hamowania czy zmniejszają opory toczenia. W Continental nieustannie rozwijamy nowe rozwiązania, które pomagają zmniejszyć emisję szkodliwych substancji do atmosfery oraz poprawiają efektywność paliwową. Naszym najnowszym produktem jest opona EcoContact™ 6, która jest odpowiedzią zarówno na surowe wymagania w zakresie bezpieczeństwa, jak i coraz ostrzejsze normy środowiskowe. Nasze ambicje sięgają jednak znacznie dalej. Priorytetem jest odpowiadanie na coraz bardziej wymagające oczekiwania rynku i wyzwania mobilności przyszłości, w tym te związane z autonomiczną jazdą. W Continental od lat pracujemy nad rozwojem inteligentnego ogumienia. Jednym z efektów naszej pracy jest opona koncepcyjna, która ma automatycznie reagować na dane zebrane przez czujniki – bez potrzeby ingerencji ze strony kierowcy. Model został wyposażony w dwie innowacyjne technologie ContiSense i ContiAdapt.
Vice President R&D PLT Replacement worldwide w Continental - prof. dr Burkhard WiesTechnologia ContiSense opiera się na wykorzystaniu specjalnej gumy o właściwościach przekaźnika elektrycznego i czujnika znajdującego się w oponie. Jego zadaniem jest mierzenie temperatury oraz głębokości bieżnika – jeśli wartości parametrów przekraczają bezpieczny poziom, czujnik natychmiast wysyła sygnał ostrzegawczy do kierowcy. Co więcej, czujnik może rozpoznać mechaniczne uszkodzenia opony, jak również ośnieżenie lub oblodzenie drogi.
ContiAdapt wykorzystuje mikroprocesory, które mają wpływ na zmianę ciśnienia oraz zwiększają lub zmniejszają szerokość powierzchni jezdnej opony. Umożliwia to dostosowanie ogumienia do rodzaju nawierzchni oraz pogody – w trudnych warunkach atmosferycznych opona automatycznie dostosowuje swoją szerokość, zapewniając lepszą przyczepność. Choć Continental poczynił już pierwsze kroki w kierunku rozwoju inteligentnego ogumienia, droga do wprowadzenia takich rozwiązań na rynek jest jeszcze długa.
Większość osób kojarzy Continental z oponami, tymczasem to tylko część działalności firmy. Continental to firma technologiczna, która projektuje i produkuje mi.in. elektronikę samochodową, zintegrowane rozwiązania w zakresie automatyzacji jazdy, zaawansowane systemy bezpieczeństwa czy układy napędowe. Jest jednym z niewielu dostawców, którzy są w stanie zaoferować pełną elektryfikację układu przeniesienia napędu z jednego źródła. Co więcej, oferuje obecnie kompleksowe rozwiązanie zapewniające łączność samochodu z otoczeniem – od anteny po wyświetlacz, od oprogramowania bezpieczeństwa do elektrycznego modułu sterującego.
Dzięki wykorzystaniu przez Continental technologii łączności komórkowej 5G następna generacja pojazdów będzie dysponowała szybkim i praktycznym łączem o przepustowości 10 Gb/s. Prowadząc badania w zakresie 5G na skalę globalną, firma utorowała drogę do tego, aby samochody mogły szybko i płynnie komunikować się między sobą, a także z infrastrukturą wokół nich. Continental otrzymał już zamówienie na produkcję swojego rozwiązania w dziedzinie łączności 5G na szeroką skalę.
Autonomiczna jazda, elektromobilność oraz łączność samochodów z otoczeniem – te trzy kluczowe elementy sprawiają, że Continental jest architektem ekosystemu bezpiecznej, ekologicznej i inteligentnej mobilności. Opracowujemy i dostarczamy technologie, które inni wciąż testują. Już teraz cztery na każde pięć samochodów poruszających się po światowych drogach posiada nasze rozwiązania, części oraz systemy zwiększające poziom komfortu i bezpieczeństwa.
Vice President R&D PLT Replacement worldwide w Continental - prof. dr Burkhard Wies
Continental stale inwestuje w przyszłościowe rozwiązania technologiczne. W samym 2018 roku wydatki kapitałowe oraz nakłady na badania, rozwój oraz rozbudowę zakładów produkcyjnych i zwiększenie ich wydajności przekroczyły 6,3 mld euro. Obecnie około 49 000 inżynierów w Continental zajmuje się nowymi trendami i technologiami, a niemal jedna trzecia z nich ma doświadczenie związane z oprogramowaniem. Do końca 2022 roku Continental planuje zwiększyć liczbę zatrudnianych ekspertów ds. oprogramowania oraz IT o 30% – z obecnych 19 000 do 25 000 specjalistów.
Źródło: Continental