Trudna usterka SEAT-a Ibizy – rozwiązania febi bilstein | MOTOFAKTOR

Trudna usterka SEAT-a Ibizy – rozwiązania febi bilstein

Eksperci febi bilstein opisali specyficzną usterkę silnika SEAT-a Ibizy, która ostatecznie miała związek z jej łańcuchowym układem rozrządu.

Obecnie, najczęściej w pierwszej kolejności, za przyczynę większości problemów z silnikiem uważa się usterki układu elektrycznego, a rzadziej niesprawne części mechaniczne – w szczególności gdy na desce rozdzielczej zapala się kontrolka silnika. Ale nie zawsze przyczyną problemów jest elektryka lub elektronika.

 

Podany przykład dotyczy modelu SEAT Ibiza z trzycylindrowym, dwunastozaworowym silnikiem.

 

Przeprowadzono diagnostykę komputerową – odczytane zostały następujące kody usterek:

 

  • (P0106) – ciśnienie powietrza w kolektorze dolotowym – niewłaściwy sygnał
  • (P0301) – cylinder 1 – wykryto wypadanie zapłonu
  • (P0303) – cylinder 3 – wykryto wypadanie zapłonu
  • (P0300) – wykryto wypadanie zapłonu

 

Najbardziej prawdopodobną przyczyną były zakłócenia zapłonu lub przedostawanie się fałszywego powietrza. I rzeczywiście, szybka kontrola przewodów podciśnienia wykazała pęknięcie w wężu wspomagania układu hamulcowego. Po wymianie węża kody usterek zostały skasowane.

 

Jednakże w czasie jazdy próbnej pojazd nie osiągał pełnej mocy silnika, który podczas zatrzymywania na skrzyżowaniach często gasnął. Konieczne stało się zatem dalsze poszukiwanie przyczyn usterki.

Diagnoza:

Dalsze poszukiwanie przyczyn pozwoliło wykluczyć sugerowane przez kody usterek wypadanie zapłonu.

 

Przy pomocy testera diagnostycznego i w oparciu o pomiar parametrów rzeczywistych dostarczanych przez czujnik ciśnienia w kolektorze dolotowym na wolnych obrotach i przy ciepłym silniku zmierzono wartość około 360 mbar. Przy otwarciu przepustnicy i zwiększaniu obrotów zgodnie z oczekiwaniami podciśnienie spadło. Jednakże przy powrocie do wolnych obrotów silnik miał tendencję do gaśnięcia. Dlatego sterownik silnika otwierał przepustnicę, tak by przed osiągnięciem wolnych obrotów na krótki czas zwiększyć dawkę wtrysku.

 

Przyczyną jest sterownik silnika, czy problem mechaniczny, w przypadku którego kody usterek błędnie wskazują na sterowanie silnika?

 

Następnym punktem na liście kontrolnej była weryfikacja statycznego ustawienia faz rozrządu, które w tym silniku można sprawdzić względnie bezproblemowo.

 

Zdemontowano obudowę filtra powietrza, następnie wykręcono świecę zapłonową pierwszego cylindra oraz odkręcono obydwie pokrywy wałków rozrządu, które znajdują się na końcu głowicy silnika i są przykręcone śrubami 10 mm.

 

Ręcznie obrócono wał korbowy, tak by pierwszy tłok znalazł się w swoim górnym martwym punkcie (GMP). Ze względu na to, że nie ma żadnych oznaczeń, posłużono się odpowiednim prętem umieszczonym w otworze świecy zapłonowej. Dzięki temu zyskano pewność, że tłok znajduje się w swoim najwyższym położeniu.

 

Przy właściwe ustawionych fazach rozrządu, umieszczone na przeciw siebie wycięcia na wałkach rozrządu muszą pokrywać się z oznaczeniem na głowicy silnika. Gdy oznaczenia nie pokrywają się, fazy rozrządu nie zgadzają się, a wałki rozrządu nie znajdują się we właściwej pozycji.

 

W trakcie szybkiej kontroli wzrokowej okazało się, że doszło do przeskoczenia łańcucha rozrządu. Położenie wydechowego wałka rozrządu (Zdj. 1) w poziomym otworze wyraźnie nie pokrywało się z położeniem dolotowego wałka rozrządu (Zdj. 2).

Zdjęcie 1.
Zdjęcie 2.

Uwaga: Jeżeli widać ślady uderzenia zaworu w tłok, uszkodzone elementy należy wymienić zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.

Poszukiwanie przyczyny usterki i naprawa

W przypadku tego silnika należy koniecznie zastosować odpowiednie blokady rozrządu, co pozwala zapewnić właściwe ustawienie punktu zapłonu oraz wzajemne ustawienie wału korbowego i wałków rozrządu. Koła zębate wałka rozrządu oraz koło pasowe wału korbowego nie posiadają żadnych znaków pozwalających na ustawienie rozrządu.

 

Spuszczony został olej silnikowy, następnie zgodnie z instrukcją producenta pojazdu zdemontowano wszystkie paski napędowe, koła pasowe, poduszki zawieszenia silnika, przewody, wiązkę przewodów, pokrywę łańcucha rozrządu, miskę olejową oraz łańcuch pompy oleju. Umożliwiło to dostęp do łańcucha rozrządu.

 

Zamontowany został przyrząd ustalający wał korbowy. Ze względu na to, że wałki rozrządu były źle ustawione, nie można było użyć przyrządu do ich blokowania. Gdyby łańcuch rozrządu wcześniej nie przeskoczył, byłoby to możliwe.

 

Po demontażu łańcucha rozrządu oględziny wykazały zużycie samego łańcucha, kół zębatych oraz prowadnic. Spowodowało to przeskoczenie łańcucha rozrządu, co skutkowało przestawieniem wylotowego wałka rozrządu o dwa zęby, a tym samym doprowadziło do nierównomiernej pracy silnika. Konieczny stał się montaż nowego zestawu łańcucha rozrządu. (Zdj. 3)

Zdjęcie 3.

Od momentu wprowadzenia silnika do sprzedaży na rynku pojawił się poprawiony zestaw łańcucha rozrządu, który pozwala ograniczyć ryzyko wystąpienia takich przypadków. Okazało się bowiem, że problem ten często występuje w tym silniku montowanym w wielu modelach Volkswagena, SEAT-a i Škody.

 

Nowy zestaw łańcucha rozrządu (febi nr 30607) zawiera koła zębate wałków rozrządu oraz wału korbowego, nowe śruby, nowy łańcuch rozrządu, nową śrubę koła pasowego wału korbowego, poprawiony napinacz hydrauliczny oraz dłuższe, zmodyfikowane prowadnice zapobiegające przeskakiwaniu łańcucha (Zdj. 4).

Zdjęcie 4.

Przed wymianą elementów należy starannie oczyścić powierzchnię przylegania miski olejowej, pokrywę rozrządu oraz silnik. Następnie, zgodnie z instrukcją producenta pojazdu zamontować nowy zestaw rozrządu, później łańcuch pompy oleju, koło zębate i napinacz oraz dokręcić śrubę koła zębatego. Zamontować pokrywę łańcucha pompy oleju. Wymienić uszczelniacz koła pasowego wału korbowego (febi nr 32471), a przed zamontowaniem na silniku na powierzchnię przylegania pokrywy rozrządu i miski olejowej nałożyć uszczelkę silikonową. Zamontować koło pasowe wału korbowego i dokręcić nową śrubę.

 

Zamontować alternator, koło pasowe pompy wody, prowadnicę paska klinowego, napinacz paska klinowego, pasek klinowy oraz poduszki zawieszenia silnika i zbiornik wyrównawczy układu chłodzenia.

 

Przy każdej naprawie silnika zaleca się wymianę oleju silnikowego oraz jego filtra. Ponadto warto wypełnić obudowę filtra świeżym olejem, dzięki czemu podczas pierwszego uruchomienia silnika zapewnione będzie odpowiednie ciśnienie w hydraulicznym napinaczu.

 

Zamontować obudowę filtra powietrza oraz wszystkie inne części zdemontowane w trakcie naprawy.

 

Jeżeli po uruchomieniu silnik równo pracuje, na podnośniku należy sprawdzić pojazd pozostawiony na wolnych obrotach. W szczególności należy zwrócić uwagę na ewentualne wycieki oleju. Następnie unieruchomić silnik i sprawdzić stan oleju, który w razie potrzeby należy uzupełnić.

 

Ponadto należy sprawdzić i skasować ewentualne stare kody usterek. Na końcu powinna zostać przeprowadzona intensywna jazda próbna.

 

Cały asortyment łańcuchów rozrządu febi bilstein dostępny jest na stronie: partsfinder.bilsteingroup.com.

 

Marka febi należy do bilstein group – organizacji skupiającej kilka innych ugruntowanych marek. Więcej informacji na stronie stronie: www.bilsteingroup.com.

 

Źródło: febi bilstein

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).