Takie oznakowanie jest niezmiernie istotne dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym, szczególnie w sezonie jesienno-zimowym – to kluczowe wnioski płynące z najnowszego raportu, zrealizowanego przez firmę 3M we współpracy z Partnerstwem dla Bezpieczeństwa Drogowego. Badanie zostało przeprowadzone w 17 różnych lokalizacjach w kraju na próbie kilkuset pojazdów na przestrzeni lutego i marca br.
76% pojazdów nie jest prawidłowo oznakowanych, mając tylko częściowe oznakowanie, niezgodne z normą lub nie posiadając żadnego (odpowiednio w badaniu: 15, 33 i 29%). W badaniu wykonano blisko tysiąc pomiarów materiałów odblaskowych na pojazdach ciężarowych, które poruszają się po polskich drogach. Odblaskowość badano z wykorzystaniem reflektometru, urządzenia zapewniającego profesjonalny i precyzyjny pomiar współczynnika odblasku.
W świetle przepisów obowiązujących w Polsce pojazdy ciężarowe wyprodukowane po 10 października 2009 r. mają obowiązek oznakowania konturowego. Jak potwierdzają badania wskazane w raporcie, wiele z nich nie spełnia obowiązujących wymagań, stanowiąc zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego. Warto podkreślić, że pojazdy ciężarowe wyprodukowane przed wskazaną datą nie mają obowiązku oznakowania konturowego, mimo to uczestniczą w ruchu drogowym i stanowią poważne zagrożenie ze względu na swoją złą widoczność.
W krajach Europy Zachodniej liczba starszych pojazdów ciężarowych maleje, podczas gdy w Polsce to wciąż znaczący procent poruszających się po drogach pojazdów. W Polsce obowiązujące przepisy dotyczące oznakowania konturowego, nie są egzekwowane. Ponadto, jak podają autorzy raportu w porze nocnej na nieoświetlonych drogach występuje największy wskaźnik ofiar śmiertelnych, z czego w co czwartym wypadku ginie człowiek. Dla porównania w porze dziennej śmierć ponosi ofiara co piętnastego wypadku.
Dane statystyczne z ostatnich lat potwierdzają, że kierujący pojazdami ciężarowymi stanowią po kierowcach samochodów osobowych drugą największą grupę sprawców wypadków drogowych. W 2017 roku do jednostek Policji zgłoszono 436 469 kolizji drogowych – to o 7,3% więcej w porównaniu do roku poprzedniego i aż o 20% więcej w zestawieniu z 2015 r.
Odblaskowe oznakowanie konturowe o odpowiednich parametrach optycznych jest jednym ze skuteczniejszych sposobów zwiększenia widoczności samochodów ciężarowych na drodze. Gwarantuje widoczność pojazdu zaparkowanego na poboczu, włączającego się oraz uczestniczącego w ruchu, a także znacząco skraca czas reakcji innych użytkowników ruchu drogowego. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych oznakowanie to zapewnia widoczność pojazdu z odległości nawet 1000 m, dzięki czemu umożliwia wcześniejsze dostrzeżenie innego uczestnika ruchu i sprzyja zmniejszeniu liczby wypadków.
Prezes Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego - Bartłomiej Morzycki
Firma 3M od ponad 80 lat prowadzi prace w zakresie rozwoju technologii produkcji materiałów odblaskowych dla podnoszenia bezpieczeństwa na drogach. Jej celem jest sprostanie rosnącym potrzebom bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz dostarczania najwyższej jakości produktów. Już w 1939 r. w laboratoriach naukowych 3M powstała pierwsza folia odblaskowa. Od tego czasu firma kontynuuje prace nad polepszaniem właściwości materiałów odblaskowych i aktywnie działa na rzecz promocji bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz jeszcze lepszej egzekucji przepisów prawa drogowego, korzystając z doświadczenia krajowych i zagranicznych ekspertów.
Skrócony raport jest dostępny pod linkiem.
Źródło: 3M