Gama hybryd Toyoty przystosowanych do ciągnięcia przyczepy jest bardzo różnorodna. Zalicza się do niej zarówno miejski hatchback Yaris i kompaktowa Corolla we wszystkich trzech odmianach nadwozia, jak i crossover Toyota C-HR oraz średniej wielkości SUV RAV4.
Warto wspomnieć, że już w styczniu dołączy do niej zupełna nowość na europejskim rynku – duży hybrydowy SUV Highlander. Modele te, choć tak różne, łączy modułowa architektura TNGA, która zwiększa sztywność nadwozia o około 60% w porównaniu z platformami poprzedniej generacji, obniża środek ciężkości i znacząco poprawia właściwości jezdne oraz stabilność w zakrętach.
Drugi wspólny tych modeli element to napęd hybrydowy 4. generacji, również opracowany w architekturze TNGA, który jest znacznie bardziej kompaktowy i wydajny od poprzednika. Dzięki temu nowe generacje hybryd Toyoty są jednocześnie dynamiczniejsze, bardziej oszczędne i mogą dłużej korzystać wyłącznie z silnika elektrycznego, i to przy wyższych prędkościach.
Nowy Yaris Hybrid o mocy 116 KM może pociągnąć przyczepę ważącą do 450 kg, przy masie własnej samochodu około 1100 kg i długości zaledwie 3940 mm. Yaris udowadnia, że jeśli ktoś na co dzień porusza się głównie po mieście, a na wakacje jeździ raz czy kilka razy w roku, ten zwinny miejski model w zupełności wystarczy na jego potrzeby. Yaris może pociągnąć zgrabną przyczepkę bagażową lub niewielką łódź. Bagażnik nowego miejskiego hatchbacka Toyoty mieści 286 l i w wersji hybrydowej jest taki sam jak w benzynowej.
Hybrydowa Corolla jest dostępna z dwoma napędami hybrydowymi do wyboru – o mocy 122 KM lub 184 KM. Auto jest w stanie pociągnąć przyczepę z hamulcem o masie do 750 kg lub do 450 kg bez hamulca. To sprawia, że można podczepić do kompaktowej Toyoty zarówno przyczepę bagażową czy do przewozu łodzi, jak i niewielką kampingową.
W bagażniku Corolla oferuje, w zależności od wersji nadwozia, 361 l w hatchbacku, 471 l w sedanie i 596 l w TS Kombi. Tylna kanapa składa się w proporcji 60:40. Jeśli potrzeba jeszcze więcej miejsca, sedana można doposażyć w specjalnie do tego modelu opracowany bagażnik dachowy z boksem na narty.
Natomiast w wersji TS Kombi tylna kanapa składa się automatycznie po pociągnięciu dźwigni, tworząc płaską podłogę. Zmieści się tam nie tylko mnóstwo bagażu, ale także rower. Podłoga bagażnika jest dwustronna – z jednej strony pokryta jest wykładziną, a z drugiej żywicą. Można na niej także zamontować szyny. Co więcej, klapa bagażnika Corolli TS Kombi może się otwierać automatycznie przesunięciem stopy pod tylnym zderzakiem.
Hybrydowy crossover C-HR jest przystosowany do ciągnięcia przyczepy ważącej do 750 kg, zarówno z hamulcem, jak i bez. Możliwości auta pod tym względem są takie same bez względu na to, czy wybierzemy hybrydę o mocy 122 KM, czy większą, 184-konną, choć drugi wybór na pewno pozwoli nam podróżować dynamiczniej i szybciej startować spod świateł, nie rezygnując z niskiego spalania. W bagażniku C-HR mieści maksymalnie 377 l, ale przestrzeń tę można powiększyć, składając tylną kanapę w proporcjach 60:40. Klapa bagażnika może się podnosić elektrycznie i otwierać bezdotykowo.
Prius jest znany jako pierwszy seryjny samochód hybrydowy na świecie, ale tak się składa, że był także pierwszą hybrydą zdolną do ciągnięcia przyczepy. Możliwość ta pojawiła się w Priusie 4. generacji, który wszedł na rynek w 2015 roku. Prius jest wyposażony w demontowany hak holowniczy kompatybilny z wiązką przewodów, do którego można przymocować przyczepę o masie do 725 kg. Bagażnik tego średniej wielkości liftbacka mieści 502 l lub więcej po złożeniu tylnej kanapy.
Hybrydowe RAV4 może się pochwalić nie tylko solidną konstrukcją SUV-a, dużymi gabarytami i mocnym napędem hybrydowym 2,5 l, ale także elektrycznym napędem na cztery koła AWD-i – to wszystko składa się na duże możliwości RAV4 jeśli chodzi o ciągnięcie drugiego pojazdu.
Przyczepa z hamulcami o masie do 800 kg może jechać za hybrydowym RAV4 z napędem na przód o mocy 218 KM. Napęd na wszystkie koła, który opiera się na dodatkowym silniku elektrycznym przy tylnej osi i zwiększa moc auta do 222 KM, pozwala pociągnąć przyczepę ważącą aż 1650 kg. Auto jest standardowo wyposażone w system stabilizacji toru przyczepy.
RAV4 mieści w bagażniku 580 l (do wysokości rolety), bez względu na rodzaj napędu. Przestrzeń tę można powiększyć do 1690 l, składając tylną kanapę. W tym modelu również może się znaleźć bezdotykowo otwierana tylna klapa, która jednak jest standardowo dezaktywowana przy montażu haka holowniczego. Podłoga bagażnika może być podwójna i dwustronna – tak jak w Corolli TS Kombi.
Nowy flagowy SUV Toyoty o długości prawie 5 metrów zadebiutuje w Polsce w styczniu przyszłego roku. Ten ogromny samochód z napędem hybrydowym AWD-i w standardzie zapewni dużą przyjemność z jazdy po asfalcie i poza nim, stając się idealnym autem na wakacje.
Tym bardziej, że będzie można zaprząc do niego całkiem sporą i wygodną przyczepę kampingową o masie do 2 ton. Highlander również powstał na platformie TNGA i podobnie jak RAV4 wykorzystuje układ hybrydowy z silnikiem 2.5, lecz o mocy podwyższonej do 244 KM.
Highlander to samochód 7-osobowy, a bagażnik przy złożonym trzecim rzędzie siedzeń ma pojemność 658 l, zaś po rozłożeniu tylnych oparć mieści 241 l (w obu konfiguracjach pojemność liczona jest do wysokości rolety). Po złożeniu obu rzędów siedzeń z tyłu powstaje ogromny bagażnik z płaską podłogą o pojemności 1909 l do linii dachu. W tym modelu również będzie można zamówić bezdotykowo otwieraną klapę bagażnika.
Źródło: Toyota