Tysiące miejsc pracy w branży e-mobility | MOTOFAKTOR

Tysiące miejsc pracy w branży e-mobility

Wiele wskazuje na to, że e-mobility będzie się stale rozwijać, a to oznacza rosnące zapotrzebowanie na specjalistów tej branży.

Elektromobilność to megatrend, który ma coraz większy wpływ na światową gospodarkę. Wiele podmiotów całego łańcucha dostaw w tym sektorze będzie potrzebowało nowych pracowników. Niesie to dla rynku pracy wiele możliwości, ale także i wyzwań.

 

Rozwój rynku elektromobilności jest coraz bardziej dynamiczny. Zarówno największe koncerny z branży automotive, jak i firmy zajmujące się łańcuchem dostaw i produkcji baterii czy infrastrukturą ładowania przeznaczają coraz większe środki na rozwój sektora e-mobility. Według deklaracji jednego z OEM, zainwestuje on ponad 14 miliardów euro w rozwój pojazdów bezemisyjnych. Jakie potrzeby, zarówno edukacyjne, jak i dotyczące rynku pracy niesie za sobą ten megatrend? Odpowiedzi na te pytania szukali uczestnicy webinaru „Elektromobilność a rynek pracy”, zorganizowanego przez Polską Izbę Rozwoju Elektromobilności.

Zapotrzebowanie na pracowników dotyczy wszystkich elementów łańcucha wartości – chodzi zarówno o produkcję, serwis, baterie, infrastrukturę ładowania, jak i o osoby z kompetencjami dotyczącymi pojazdów autonomicznych.

Kierownik Krajowego Ośrodka Zmian Klimatu - Agnieszka Ragin

 

W ostatnim czasie liczba zawodów w sektorze elektromobilności wzrosła o 200%. Opublikowany niedawno raport Bergman Engineering wskazuje, że zapotrzebowanie na specjalistów jest ogromne.

Kształcenie tych specjalistów powinno opierać się na rozwiązaniach systemowych, potrzebne są na przykład nowe zawody w podstawie kształcenia, czy programy i kursy dla nauczycieli i szkoleniowców.

- Agnieszka Ragin

Wynagrodzenie wzrasta

Widzimy, że Europa nie jest wyjątkiem, elektromobilność to trend globalny, oczekiwane są nawet kilkunastokrotne wzrosty kluczowych rynków na świecie, w tym rynku europejskiego.

Dyrektor ds. kontaktów z rządem i spraw publicznych, Grupa Stellantis - Paweł Wideł

 

Przyczyn dynamicznego wzrostu w Europie należy doszukiwać się w ambicjach Unii Europejskiej z celem osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku i rosnącymi celami wskaźnikowymi zmniejszenia emisji dwutlenku węgla z transportu, w tym samochodowego już od roku 2025. Z drugiej strony wzrost ten będzie spowodowany wzrostem popytu ze strony europejskich klientów.

 

Wdrażanie elektromobilności oznacza dla przemysłu motoryzacyjnego zmniejszenie ilości miejsc pracy w sektorze produkcji silników spalinowych, skrzyń biegów, układów wydechowych czy zbiorników paliwa zamiennych, co z pewnością będzie w części skompensowane wzrostem zatrudnienia w sektorze baterii elektrycznych czy silników elektrycznych. Ta transformacja przemysłu będzie związana ze zmianami kompetencji pracowników i przy braku wykwalikowanej kadry inżynierskiej spowoduje to znacząca presję na wynagrodzenia.

W tej chwili największym problemem jest to, że nie ma ośrodków akademickich kształcących wyspecjalizowanych pracowników.

Założyciel i Prezes Zarządu Bergman Engineering - Tomasz Szpikowski

 

Sektor e-mobility obejmuje szeroki zakres produkcji od automotive poprzez baterie, sensory, a także cyberbezpieczeństwo, czy analizę danych w chmurze, na co bezpośrednio będzie miała wpływ transformacja cyfrowa przedsiębiorstw w kierunku wysokorozwiniętego Przemysłu 4.0. Obecnie na rynku pracy oprócz technicznych kwalifikacji zawodowych poszukiwaną wartością jest umiejętność wdrożenia zupełnie nowych procesów i stworzenie zupełnie nowych produktów.

 

Źródło: PIRE

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).