Zwycięski zespół KAMAZ-master zajął cztery pierwsze pozycje w intensywnej walce między pięciokrotnym zwycięzcą Eduardem Nikołajewem a panującym mistrzem Dakaru Dmitrijem Sotnikowem. W ostatnim dniu rajdowa załoga #500 Sotnikowa, wspierana przez pilota Rusłana Achamajewa i mechanika Ilgiza Achmetzianova, wygrała wyścig po raz drugi z Nikołajewem (z Evegenii Iakovlevem i Vladimirem Rybakovem) jadącym w ciężarówce 505 zaledwie 9′ 58′ za.
Dwóch liderów prowadziło nowe ciężarówki KAMAZ-master K5 435091s, a trzeci Anton Szybałow jechał sprawdzonym modelem KAMAZ-43509. Obie wersje ciężarówek były wyposażone w standardowe opony Goodyear, bazujące na zaawansowanych technologicznie osnowach, które są dostępne dla operatorów flot w całej Europie.
Dominację ciężarówek na oponach Goodyear podkreślił fakt, że wszystkie 13 etapów wygrała załoga w barwach KAMAZ-master. Sotinikow odniósł pięć zwycięstw etapowych, a Nikołajew cztery. Andriej Karginow początkowo im dorównywał z trzema najszybszymi czasami, ale stracił godzinę w wyniku problemów technicznych na czwartym etapie. Co ciekawe, powrót Karginowa na trasę był możliwy dzięki pomocy rywali, którzy zatrzymali się, by udzielić mu wsparcia, pokazując ducha współpracy, który sprawia, że Dakar jest tak wyjątkowym wydarzeniem w świecie sportu. Załoga Karginowa szybko wróciła do formy, ustanawiając najszybsze czasy na kolejnych dwóch etapach i rozpoczynając inspirującą walkę o powrót do czołówki.
Władimir Czagin, szef zespołu sportowego KAMAZ-master powiedział: Na Dakar przyjechaliśmy z dwoma modelami ciężarówek, sprawdzonym 43509 i nowym, innowacyjnym K5 435091. W tak wymagającej imprezie montaż opon Goodyear miał bez wątpienia ogromne znaczenie. Nasz zespół spisał się znakomicie dzięki skrupulatnemu przygotowaniu i doskonałej realizacji strategii w ciągu dwóch bardzo wyczerpujących tygodni. Tego typu wyścigi na wysokim poziomie oznaczają, że potrzebujemy opon zapewniających przyczepność i trwałość. Opony Goodyear OFFROAD zapewniły nam maksymalną prędkość przy minimalnych przestojach, co przyczyniło się do naszego sukcesu.
Maciej Szymański, dyrektor Goodyear ds. marketingu opon użytkowych w Europie, powiedział: To było 19. zwycięstwo w Dakarze dla KAMAZ-master. To niezwykłe osiągnięcie, a Goodyear jest dumny z tego, że został wybrany przez zespół jako jego zaufany partner oponiarski. Wymagające nowe trasy z kamieniami ukrytymi w piaszczystym podłożu ponownie poddały próbie osiągi opon. Zespół przyznał, że był zachwycony trwałością, odpornością na przecięcia i znakomitą trakcją naszych opon podczas całego Dakaru. Goodyear wykorzystuje takie imprezy jak Dakar i Mistrzostwa Europy FIA w Wyścigach Pojazdów Ciężarowych do testowania opon i technologii w ekstremalnych warunkach.
Imponujące występy można było zaobserwować również w wykonaniu zespołów PETRONAS Team De Rooy IVECO i MAMMOET Rallysport Team De Rooy IVECO. „Green Team” dowodzony przez van Kasterena zajął 5. miejsce, a pomarańczowy skład kierowany przez Martina van den Brinka 6. pozycję, tuż za czterema wiodącymi załogami KAMAZ-master. Podczas wyścigu zespoły regularnie gościły w czołówce trzech etapów.
Niestety w połowie wyścigu opóźniły ich problemy techniczne. Połączenie zwycięskiego ducha legendarnego holenderskiego zespołu z mieszanką młodych i doświadczonych talentów oraz przygotowaniem zespołu technicznego sprawiło, że na ostatnich etapach zespół powstał niczym feniks z popiołów.
Cały skład De Rooy znalazł się w pierwszej dziesiątce. Załoga 504 w składzie van Kasteren/Snijders/Rodewald zajęła 5. miejsce, zespół z nr 506 Martin van den Brink/Willemsen/Der Kinderen wywalczył 6. miejsce, a załoga 515 Versteijnen/Van Dal/Smits została sklasyfikowana na 8. pozycji. Był to imponujący występ. Pierwszą dziesiątkę zamyka kierowca Mitchel van den Brink, wspierany przez Mouwa i Donkelaara w szybkiej ciężarówce pomocy technicznej.
Szymański dodał: Jesteśmy niezmiernie zadowoleni z pełnego podium i ośmiu miejsc w pierwszej dziesiątce zajmowanych przez zespoły wyposażone w opony Goodyear. To świadczy o znakomitych osiągach i niezawodności naszych standardowych modeli. Opona Goodyear OFFROAD została zaprojektowana z myślą o wytwarzaniu niewielkiej ilości ciepła przy dużych prędkościach i jest używana do wymagających zadań, takich jak praca w kamieniołomach, kopalniach, lasach i w sytuacjach awaryjnych. Dzięki temu doskonale sprawdza się podczas takich imprez, jak Rajd Dakar. Technologia Goodyear Cool Running i innowacyjna konstrukcja osnowy są również stosowane w naszych produktach drogowych, tworząc modele, które są niezwykle odporne na zużycie i efektywnie wykorzystują energię. Te cechy są tak samo ważne dla naszych codziennych klientów, jak i dla zwycięskich zespołów.
Dakar 2022 miał nową trasę na trzecim odcinku przebiegającym przez Arabię Saudyjską. Ponad 50 zespołów walczyło w różnych kategoriach dla samochodów, motocykli i pojazdów terenowych. Klasa ciężarówek jest uważana za jedną z najbardziej konkurencyjnych. Zmienione etapy, z większym udziałem piaszczystych pustyni i trudnych, kamienistych tras, stanowiły dodatkowe wyzwanie.
Źródło: Goodyear