Każdego roku tysiące ludzi traci życie lub doznaje poważnych obrażeń w wypadkach na drogach. Dzięki rozwojowi społecznemu i technologicznemu w latach 2001–2017 liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w Europie zmniejszyła się o 57,5%, ale liczby pokazują, że spadek wskaźnika śmiertelności zwalnia.
Najczęściej na drogach śmierć ponoszą kierowcy bądź pasażerowie samochodów (46%). Niechronieni użytkownicy dróg stanowią prawie połowę ofiar wypadków drogowych: 21% wszystkich zabitych na drogach to piesi, 14% motocykliści, 8% rowerzyści i 3% motorowerzyści.
W 2017 r. krajami członkowskimi o najlepszych wynikach w zakresie bezpieczeństwa na drogach były Szwecja, Wielka Brytania i Holandia. Z drugiej strony kraje o najwyższym wskaźniku śmiertelności to Rumunia, Bułgaria i Chorwacja. W Polsce, która nadal plasuje się na 4. od końca miejscu statystyki w całej UE, liczba ofiar zmniejszyła się o 6 proc.
Według dostępnych danych:
16 kwietnia br. Parlament Europejski zagłosował za nowymi przepisami mającymi na celu zmniejszenie liczby wypadków poprzez wprowadzenie szeregu zabezpieczeń, takich jak inteligentne dostosowanie prędkości, systemy ostrzegania o spadku poziomu uwagi kierowcy i awaryjny system hamowania. Jako że błąd ludzki dotyczy około 95% wszystkich wypadków drogowych, obowiązkowe technologie bezpieczeństwa mogą pomóc ocalić 25 000 istnień ludzkich i uniknąć co najmniej 140 000 poważnych obrażeń do 2038 r. Aby uczynić drogi bezpieczniejszymi, UE wzmacnia również zasady zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury i pracuje nad harmonizacją przepisów dla pojazdów autonomicznych.
Nowe przepisy powinny obowiązywać nowe modele pojazdów od maja 2022 r., a istniejące już modele od maja 2024 r. Przepisy mają również na celu dostosowanie istniejącego prawodawstwa do rozwoju technologicznego i tendencji społecznych, takich jak starzenie się społeczeństwa, występowanie nowych przyczyn rozproszenia uwagi kierowców (zwłaszcza korzystanie z urządzeń elektronicznych podczas prowadzenia pojazdów) oraz rosnąca liczba rowerzystów i pieszych na drogach UE .
Inteligentne dostosowanie prędkości przekaże kierowcy informację zwrotną na podstawie map i obserwacji znaków drogowych, gdy przekroczone zostanie ograniczenie prędkości . Nie wprowadzamy ogranicznika prędkości, ale inteligentny system, który sprawi, że kierowcy będą w pełni świadomi, kiedy jadą ze zbyt dużą prędkością. To nie tylko uczyni nas wszystkich bezpieczniejszymi, ale także pomoże kierowcom uniknąć mandatów za przekroczenie prędkości.
posłanka sprawozdawczyni - Róża Thun
Wszystkie nowe pojazdy będą musiały zawierać około 30 technologii ratujących życie. Wśród nich:
W przypadku samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych obowiązkowe będzie również posiadanie zaawansowanych systemów hamowania awaryjnego (które obowiązują już w przypadku pojazdów ciężarowych i autobusów) oraz systemów awaryjnego utrzymywania pojazdu na pasie ruchu.
Pojazdy ciężarowe i autobusy będą obowiązkowo wyposażone w urządzenia widzenia bezpośredniego, dzięki którym kierowca będzie mógł zobaczyć niechronionych użytkowników dróg oraz w systemy alarmowe wykrywające obecność rowerzystów i pieszych w bezpośrednim sąsiedztwie pojazdu.
Nowe przepisy, zanim wejdą w życie, muszą zostać zatwierdzone przez Radę UE.
Źródło: Parlament Europejski