Unia Europejska planuje przyspieszyć wprowadzenie dłuższych, aerodynamicznych kabin zmniejszających opór powietrza, które pozwolą zredukować zużycie paliwa oraz dadzą kierowcom lepszą widoczność, bezpieczeństwo i komfort, a innym użytkownikom dróg – większe bezpieczeństwo. Komitet Stałych Przedstawicieli zatwierdził dziś mandat, który pozwala prezydencji rozpocząć negocjacje z Parlamentem Europejskim w sprawie zmiany dyrektywy o maksymalnej długości ciężarówek. Dzięki zmianie odstępstwo dla zaokrąglonych z przodu kabin zacznie obowiązywać wcześniej, niż planowano to przy ostatniej zmianie dyrektywy w 2015 r.
Bardziej opływowy kształt kabin pozwoli zaoszczędzić paliwo, zredukować emisje i pomoże chronić życie. Przyspieszenie zmian to bardzo konkretna i oczekiwana rewizja obecnych przepisów.
p.o. ministra transportu Rumunii, przewodnicząca Rady - Rovana Plumb
Obecnie jeśli przewoźnicy chcą stosować aerodynamiczne kabiny, muszą robić to kosztem ładowności, co nie jest bez znaczenia dla działalności gospodarczej.
Zarówno Rada, jak i Parlament muszą wspólnie ustalić ostateczny tekst dyrektywy. Jeśli porozumienie nastąpi w lutym, prace nad proponowanym aktem będą mogły się zakończyć jeszcze w tej kadencji Parlamentu.
Źródło: Rada Europejska