Parlament Europejski popiera reformę unijnych przepisów dotyczących praw jazdy, aby poprawić bezpieczeństwa na drogach. Każdego roku na drogach UE ginie ponad 20 000 osób.
Posłowie chcą, aby kierowcy byli lepiej przygotowani do rzeczywistych sytuacji na drodze i byli świadomi zagrożeń, w szczególności dla szczególnie narażonych użytkowników dróg, takich jak piesi, dzieci, rowerzyści i użytkownicy hulajnóg elektrycznych. Dlatego, według nich, jazda w śniegu i na śliskiej nawierzchni, bezpieczne korzystanie z telefonu podczas jazdy, martwe pola, systemy wspomagające kierowcę i zapewnienie bezpiecznego otwierania drzwi pojazdu powinny być również częścią testów dla kierowców w celu uzyskania prawa jazdy.
Posłowie zgodzili się, że prawo jazdy powinno być ważne przez co najmniej 15 lat dla motocykli, samochodów oraz pięć lat dla ciężarówek i autobusów. Nie popierają skrócenia ważności praw jazdy dla osób starszych – jak proponuje Komisja – aby uniknąć dyskryminacji i zapewnić im prawo do swobodnego przemieszczania się oraz uczestnictwa w życiu gospodarczym i społecznym.
Posłowie zgodzili się, by kierowcy sami oceniali swoją zdolność do prowadzenia pojazdów podczas wydawania i odnawiania prawa jazdy, pozwalając krajom UE zdecydować, czy samoocena powinna zostać zastąpiona badaniem lekarskim z minimalnym zestawem kontroli m.in. wzroku i układu krążenia kierowców. Posłowie chcą jednak, aby rządy UE włożyły więcej wysiłku w podnoszenie świadomości społecznej na temat sygnałów psychicznych i fizycznych, które mogą stanowić zagrożenie podczas prowadzenia pojazdu.
Niedoświadczeni kierowcy musieliby przejść co najmniej dwuletni okres próbny, podczas którego podlegaliby pewnym ograniczeniom, takim jak bardziej rygorystyczne limity alkoholu podczas jazdy i surowsze kary za niebezpieczną jazdę.
Aby złagodzić niedobór zawodowych kierowców, posłowie zgodzili się również zezwolić 18-latkom na uzyskanie prawa jazdy na prowadzenie ciężarówki lub autobusu z maksymalnie 16 pasażerami, pod warunkiem posiadania certyfikatu kompetencji zawodowych.
Ponadto, 17-latkowie powinni również kwalifikować się do uzyskania prawa jazdy na samochody osobowe lub ciężarowe, jeśli towarzyszy im doświadczony kierowca.
Aby wesprzeć jednolity rynek UE, posłowie opowiadają się za wprowadzeniem cyfrowego prawa jazdy, dostępnego w telefonie komórkowym i w pełni równoważnego fizycznemu prawu jazdy.