Po raz pierwszy ujawnia też informacje na temat strategii wspólnych platform dla modeli elektrycznych, za pomocą której marka wprowadza w życie wizję zawartą w haśle „ELECTRIC FOR ALL”. Płyta podłogowa modeli ID. – będąca efektem zastosowania modułowej platformy do budowy samochodów elektrycznych (MEB) – jest niepowtarzalną konstrukcją Volkswagena, a jednocześnie dowodem zdecydowania z jakim marka wkracza na drogę elektromobilności.
W odróżnieniu od dotychczas stosowanych na rynku, płyta podłogowa ID. nie została przeznaczona pierwotnie do aut z silnikami spalinowymi i jedynie wtórnie przystosowana do potrzeb modeli z napędem elektrycznym, lecz skonstruowano ją od podstaw pod kątem zastosowania wyłącznie w samochodach elektrycznych. Dzięki temu Volkswagen może w pełni wykorzystać potencjał technologiczny tkwiący w tego rodzaju pojazdach. Platforma pozwala mocno różnicować stylistykę i rodzaje poszczególnych modeli – umożliwia konstruowanie aut od kompaktowych po SUV-y i vany.
ID. to kamień milowy rozwoju technologicznego. Będzie to pierwszy w pełni komunikujący się z otoczeniem i przeznaczony do codziennego użytku model elektryczny, na którego zakup będzie stać miliony ludzi.
szef działu Volkswagen e-Mobility - Christian Segner
Wyróżniające się awangardową stylistyką bezemisyjne modele generacji ID. będą uzyskiwały zasięg porównywalny z tym jaki mają dzisiaj samochody z silnikiem benzynowym. Pierwszym autem z nowej rodziny będzie model o nazwie ID., który pojawi się na rynku w 2020 roku. Chodzi o czterodrzwiowy kompakt komunikujący się z otoczeniem, którego cena będzie zbliżona do ceny Golfa z silnikiem Diesla. Wielkość kabiny i możliwość jej dostosowywania do chwilowych potrzeb wykroczą poza znane dzisiaj standardy aut tej klasy. Wnętrze nowego modelu będzie tak przestronne jak wnętrza aut o klasę większych, przy stosunkowo niewielkich wymiarach zewnętrznych. Taki efekt udaje się uzyskać dzięki niezwykle dużemu rozstawowi osi i wynikającym z tego niewielkim zwisom nadwozia. Ponieważ z przodu miejsca nie zajmuje silnik spalinowy, przednią oś pojazdu można maksymalnie przesunąć.
W płycie podłogowej ID. można zobaczyć m.in. umieszczone na tylnej osi elektryczny silnik z przekładnią oraz akumulator, który znajduje się w podłodze, przez co nie zabiera miejsca we wnętrzu. Dzięki takiej konstrukcji elektryczny Volkswagen wyróżnia się optymalnym rozłożeniem masy, a to z kolei sprawia, że jego właściwości dynamiczne są jeszcze lepsze. Pasażerowie siedzą w aucie nieco wyżej. Przeniesienie napędu od silnika do tylnych kół odbywa się za pośrednictwem jednobiegowej przekładni. Zasięg auta, zależnie od rodzaju akumulatora, wynosi od 330 do 550 km (wg WLTP). Akumulatory mogą być zasilane na stacjach szybkiego ładowania prądem o mocy do 125 kW – nie należy obawiać się długich postojów na stacji, ponieważ akumulator od zera do 80% pojemności można zasilić energią wciągu zaledwie 30 minut.
Modułowa platforma do budowy samochodów elektrycznych tworzy nie tylko techniczną podstawę dla wszystkich modeli rodziny ID., lecz także dla wielu elektrycznych samochodów czterech innych marek koncernu: Audi, Seata, Skody i Volkswagen Samochody Użytkowe. W sumie platforma MEB będzie stosowana przez pięć marek w trzech regionach świata.
Platforma MEB do budowy samochodów elektrycznych to prawdopodobnie najważniejszy projekt w historii Volkswagena jak niegdyś przejście od Garbusa do Golfa. Jest ona podstawą dla ponad 10 milionów elektrycznych aut koncernu, które zostaną wyprodukowane w pierwszym okresie i toruje Volkswagenowi drogę do epoki pojazdów zasilanych energią elektryczną.
Członek Zarządu Marki Volkswagen odpowiedzialny za dział elektromobilności - Thomas Ulbrich
Źródło: Volkswagen