Każdy kierowca staje przed koniecznością zakupu opon do swojego samochodu. Zwłaszcza przed zimą szukamy odpowiedniego i bezpiecznego ogumienia, dostosowanego do warunków atmosferycznych. Warto zatem wiedzieć, o czym mówią nam informacje umieszczone na etykietach, które znajdziemy bezpośrednio na oponach lub w ich okolicy np. na stojaku. Jeśli zaś produkt kupujemy przez internet – również powinniśmy mieć możliwość zajrzeć do dokładniejszych danych na jego temat.
W efekcie unijnego rozporządzenia od 1 maja 2021 r. zmieniło się oznakowanie opon. Oznacza to, że od tego momentu produkty wprowadzane na rynek powinny posiadać nowe etykiety. Nowością jest zmniejszenie liczby klas do pięciu (od A do E). Z rynku znikną więc opony z najgorszymi parametrami, tzn. te, które posiadały klasy F i G. Pojawiły się również nowe piktogramy, które określają dostosowanie opon do ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni. Pokazują zatem możliwość ich użycia w różnych warunkach zimowych. Nowa etykieta nadal utrzymuje te same trzy klasyfikacje, co poprzednio: efektywność paliwową, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz poziom hałasu. Część z nich została jednak przeprojektowana w ten sposób, aby upodobnić je do etykiet urządzeń gospodarstwa domowego (komunikat na temat nowych etykiet energetycznych).
Dzięki nowym informacjom na etykietach, kierowcy będą mogli dokonać bardziej świadomego wyboru opon i lepiej dostosować je do oczekiwanych warunków jazdy. Konsumenci zyskają większy wpływ na bezpieczeństwo i efektywność ekonomiczną swojego samochodu. Przed zimą zwróćmy szczególną uwagę na dodatkowe oznaczenia, które informują o przyczepności samochodu na ośnieżonej oraz oblodzonej nawierzchni. Zachęcamy do wyboru opon charakteryzujących się niskim poziomem hałasu oraz takich, które obniżają zużycie paliwa.
Prezes UOKiK - Tomasz ChróstnyŹródło: UOKiK