Ursus: spadek sprzedaży w pierwszym półroczu 2016 | MOTOFAKTOR

Ursus: spadek sprzedaży w pierwszym półroczu 2016

Wartość sprzedaży Grupy Ursus spadła w pierwszym półroczu 2016 o 21 proc.
1/09/2016

Grupa Ursus zakończyła pierwsze półrocze 2016 r. spadkiem przychodów do poziomu 138,3 mln zł. To efekt przesunięć w realizacji kontraktu afrykańskiego i spowolnienia na rynku w kraju. Grupa zanotowała zysk operacyjny na poziomie 1 mln zł, zaś zysk netto wyniósł 0,3 mln zł.

Wyniki finansowe pierwszego półrocza 2016 pozostają pod wpływem spowolnienia na rynku krajowym oraz przesunięć w dostawach sprzętu w ramach kontraktu afrykańskiego w Tanzanii. Kontrakt tanzański jest obecnie w realizacji, a jego rozlicznie będzie miało wpływ na wyniki trzeciego i czwartego kwartału tego roku. W drugim półroczu 2016 wprowadzamy do oferty nowy model ciągnika o mocy 150 KM w dwóch wersjach silnikowych, co przełoży się na wzrost sprzedaży w kolejnych okresach.

prezes spółki Ursus S.A. - Karol Zarajczyk

 

Zgodnie z założeniami w 2016 firma planuje wydać około. 24 mln zł na inwestycje w dalszy rozwój oferty i rozbudowę zaplecza produkcyjnego.

 

W pierwszym półroczu 2016 r. Ursus odnotował przychody ze sprzedaży krajowej na poziomie 68,8 mln zł – to spadek o 10 proc. Niższe przychody to pochodna opóźnień w realizacji wniosków o dofinansowanie w ramach unijnego Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2014-2020. Pomimo słabszej koniunktury na rynku maszyn rolniczych w Polsce, spółka odnotowała wzrost sprzedaży i rejestracji ciągników rolniczych. Według danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) na koniec lipca 2016 r. udział ciągników Ursusa w krajowym rynku wyniósł 7,2 proc. (w porównaniu z 3,5 proc. w 2015 r.), co stanowi wzrost liczby rejestrowanych ciągników spółki o 50 proc.

Jako jedyni spośród 10 największych firm działających na naszym rynku, notujemy od początku roku wzrost rejestracji nowych ciągników w kraju o 50 proc. r/r. Tym wynikiem deklasujemy konkurencję i umacniamy pozycję na rynku. Nowa odsłona legendarnej serii „C” ciągników Ursusa bije rekordy popularności. Ursus C-380 znalazł się na pierwszym miejscu wśród najchętniej kupowanych ciągników w lipcu tego roku.

- Karol Zarajczyk

 

W planach jest wzrost udziału w rynku krajowym do 15 proc. w perspektywie najbliższego roku.

 

W pierwszym półroczu 2016 r. przychody ze sprzedaży eksportowej wyniosły 69,5 mln zł – to spadek o 30 proc.. Niższa sprzedaż zagraniczna to efekt przesunięcia terminu realizacji kontraktu z tanzańską spółką National Development Corporation o wartości 55 mln dolarów na kolejne kwartały. Obecnie spółka realizuje pierwszą wysyłkę w ramach umowy z tanzańską spółką, a znaczną ich część zamierza zrealizować w kolejnych kwartałach tego roku. W ramach kontraktu z ESC wysyłka przyczep o wartości 42,66 mln dolarów została zrealizowana w pierwszym półroczu 2016. Ostatnia część przedmiotu umowy o wartości 3,6 mln dolarów jest realizowana w trzecim kwartale 2016.

 

Spółka aktywnie działała na rynkach europejskich, w tym w Niemczech, gdzie obserwuje się w ostatnim miesiącu wzrost zainteresowania ciągnikami Ursusa. Istotnymi partnerami zagranicznymi są także firmy działające na rynkach skandynawskich i wschodnich oraz w takich krajach jak: Czechy, Słowacja, Węgry, Holandia, Słowenia i Chorwacja, gdzie eksportowane są wyroby z pełnej oferty Ursusa. W planach na najbliższe 2-3 lata jest wzrost sprzedaży zagranicznej o 30 proc.

 

Jeszcze w tym roku spółka wprowadzi do produkcji seryjnej kolejny model ciągnika Ursus o mocy 150 KM w dwóch wersjach silnikowych. Zarząd szacuje, że sprzedaż ciągników w kolejnych okresach będzie wzrastać, zwiększając udział Ursusa w całym rynku sprzedaży. Jednocześnie trwają prace badawczo-rozwojowe nad konstrukcjami ciągników o mocach od 50 do 110 KM, wyposażonych w układy przeniesienia napędu produkowanych w Ursusie, przeznaczonych na rynki pozaeuropejskie. Spółka prowadzi też intensywne działania na poziomie R&D zmierzające do rozszerzenia oferty produktowej o ciągniki ciężkie – 280 KM, wyposażone w układy transmisji z funkcjami Power Shift i Power Shuttle. W końcowej fazie procesu badawczo-rozwojowego jest projekt ciągnika Ursus 3110 „Hi-Lo”, charakteryzujący się między innymi zastosowaniem zaawansowanego układu przeniesienia napędu, a także nowoczesnym czterocylindrowym silnikiem spełniającym obowiązujące normy emisji spalin. W najbliższym czasie pojawi się on w ofercie spółki. W końcowej fazie są również prace związane ze wzbogaceniem oferty o ciągnik wyposażony w układ przeniesienia napędu własnej konstrukcji pod nazwą VIGUS, z przeznaczeniem w ciągnikach ciężkich o mocy do 160 KM.

 

Równolegle trwają prace nad rozwojem działu transportu miejskiego. Produkowane przez spółkę autobusy, trolejbusy i autobusy elektryczne, a także projektowany autobus z napędem wodorowym są odpowiedzią na zwiększające się zapotrzebowanie na innowacyjne i ekologiczne środki komunikacji. Według analiz spółki, w perspektywie najbliższych 3 lat, tylko w polskich miastach odbędą się przetargi na zakup 500-600 nowych autobusów elektrycznych. Poza granicami Polski spółka planuje wziąć udział w przetargach organizowanych w Szwecji, Anglii, Izraelu, Republice Czeskiej i Meksyku.

 

Źródło: Ursus

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).