W 2014 r. Ursus S.A. osiągnął rekordowy 51,5 proc. wzrost przychodów do poziomu 224,1 mln zł w stosunku do poprzedniego roku. Jest to efekt zwiększenia sprzedaży zagranicznej o 142,9 proc. związany m.in. z realizacją kontraktu w Etiopii (122,2 mln zł). Sprzedaż krajowa wyniosła 102 mln zł, jest to wzrost o 4,3 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. W omawianym okresie spółka wykorzystała moce produkcyjne zakładów na realizację kontraktu etiopskiego, co wpłynęło na ograniczony potencjał produkcyjny przeznaczony na rynek krajowy.
2014 rok podsumowuje 3-letni okres inwestycji w rozwój marki Ursus. W tym czasie z sukcesem wprowadziliśmy do oferty 9 nowych produktów, w tym 7 modeli ciągników w najpopularniejszym segmencie o mocy 50-180KM, rozwinęliśmy zaplecze produkcyjne i badawczo-rozwojowe. Sukcesywnie odbudowujemy pozycję marki Ursus w kraju oraz zajmujemy kolejne przyczółki w ekspansji zagranicznej.
Prezes Ursus S.A. - Karol Zarajczyk
Zysk brutto ze sprzedaży wyniósł w 2014 r. ok. 42,2 mln zł, co daje 189,5 proc. wzrostu rok do roku i 18,9 proc. marży na tym poziomie zysku. Poprawa wyników to głównie efekt realizacji strategii rozwoju oraz działań restrukturyzacyjnych, które wpłynęły na obniżenie kosztów własnych sprzedaży o 36 proc. W 2014 r. spółka koncentrowała się także na dalszym rozwoju sprzedaży zagranicznej w takich krajach jak: Czechy, Słowacja, Węgry, Belgia, Holandia, Słowenia, Chorwacja oraz na rynkach skandynawskich i wschodnich.
W ubiegłym roku spółka przeznaczyła ok. 17 mln zł na rozwój oferty i rozbudowę zaplecza produkcyjnego. W roku 2015 Ursus planuje przeznaczyć kolejne 24 mln zł na inwestycje. Jednym z projektów jest budowa miejskiego autobusu elektrycznego dla Lublina, realizowana przez ośrodek badawczo – rozwojowy Ursus R&D. W planach jest także inwestycja w wyposażenie zakładu produkcyjnego w Lublinie.
Rozbudowa zaplecza produkcyjnego i R&D to jeden z naszych priorytetów strategicznych. Chcemy wykorzystać siłę marki oraz potencjał polskich inżynierów i konstruktorów do stworzenia w Lublinie nowoczesnego centrum badawczo - produkcyjnego, aby przywrócić tradycję polskiej motoryzacji sięgającą czasów przedwojennych.
- Karol Zarajczyk
W 2015 r. Ursus planuje również dalszą ekspansję w kraju w związku z poszerzeniem oferty ciągników i dostosowaniem jej do oczekiwań polskich odbiorców oraz rozpoczęcie realizacji drugiej fazy kontraktu na dostawę ciągników do Etiopii (1,5 tysiąca sztuk) o wartości ok. 45 mln dolarów amerykańskich.
Źródło: Ursus