W Q1 2016 Ursus odnotował skonsolidowane przychody na poziomie 74,36 mln zł – to spadek o 6,3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku oraz ponad 10-proc. wzrost przychodów ze sprzedaży na rynku krajowym. Zysk netto producenta wzrósł o 4,1 proc. do poziomu 4,65 mln zł. Wartość sprzedaży eksportowej w Q1 2016 spadła o 15,6 proc.
Weszliśmy w nowy rok z dobrym portfelem zleceń i perspektywą kolejnych projektów. Wyniki pierwszego kwartału 2016 potwierdziły skuteczność w realizacji strategii i właściwe kierunki rozwoju. Sprzedaż w kraju - po rozbudowie oferty i wprowadzeniu nowych flagowych produktów - rośnie zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Realizowane w ubiegłym roku kontrakty zagraniczne umocniły pozycję spółki na rynku afrykańskim, czego efektem są kolejne projekty w toku.
prezes Ursus S.A. - Karol Zarajczyk
Sprzedaż krajowa w omawianym okresie wyniosła 31,3 mln zł, natomiast sprzedaż eksportowa osiągnęła poziom 43,05 mln zł, czyli o 15,6 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. To efekt czasowego spowolnienia sprzedaży zagranicznej w związku z harmonogramem realizacji umów w Afryce.
Wzrost przychodów ze sprzedaży krajowej spowodowany jest głównie zwiększeniem popytu na produkty spółki w kraju i w efekcie wzrostem przychodów ze sprzedaży ciągników w Dywizji w Lublinie (o 43 proc. z 18,7 mln zł do 26,7 mln zł). Spółka odnotowała również wzrost udziału rejestracji ciągników Ursus w ogólnej liczbie rejestracji z 3,5 proc. w 2015 roku do 6,0 proc. w Q1 2016 (dane CEPiK) – do końca kwietnia 2016 udział ciągników Ursus wyniósł 6,5 proc.
Na przychody ze sprzedaży krajowej w głównej mierze wpływają tempo realizacji wniosków oraz dopłaty w ramach unijnych programów.
W naszej ocenie uruchomienie dopłat w ramach nowej perspektywy na lata 2014-2020 powinno rozpocząć się w pierwszym półroczu tego roku, co będzie miało istotny wpływ na wyniki spółki w całym 2016 r. Liczymy na to, że sprzedaż ciągników w kolejnych okresach będzie wzrastać, zwiększając udział ciągników Ursus w całym rynku sprzedaży.
- Karol Zarajczyk
W Q1 2016 Grupa Ursus osiągnęła zysk brutto ze sprzedaży w wysokości 14,7 mln zł, czyli o 7 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Zwiększenie przychodów ze sprzedaży ciągników w kraju jest efektem konsekwentnej pracy nad odbudową pełnej oferty ciągników przeznaczonych do sektora rolniczego, komunalnego i leśnego. W Q2 2016 r. spółka zamierza wprowadzić kolejny model ciągnika o mocy 150 KM w dwóch wersjach silnikowych oraz wzbogacić swoją ofertę produktową o ciągniki z zakresu mocy 50-60 KM o wersję bez kabiny typu „ROPS”. Oferta ciągników spółki jest uzupełniana o wysokiej klasy maszyny rolnicze i komunalne. W Q1 2016 r. spółka wprowadziła na polski rynek nowy model prasy walcowo-łańcuchowej rolującej bele z docinaczem (model Z-597).
Spółka aktywnie działa również w zakresie handlu zagranicznego i pozyskiwania nowych odbiorców. Strategia Ursus S.A. zakłada odbudowę kontaktów i relacji z partnerami handlowymi, a także pozyskanie nowych odbiorców. Istotnym partnerem są firmy działające na rynkach skandynawskich i wschodnich oraz w takich krajach jak Czechy, Słowacja, Węgry, Holandia, Słowenia i Chorwacja, gdzie eksportowane są wyroby z pełnej oferty Ursusa.
Spółka podejmuje także działania zmierzające do odbudowy pozycji marki Ursus na rynkach pozaeuropejskich. Do 31 marca 2016 r. producent zrealizował wszystkie wysyłki w ramach umowy z etiopską spółką ESC. W marcu Ursus poinformował o podpisaniu aneksu do umowy na dodatkową partię sprzętu obejmującą 27 ciągników, 54 przyczepy do transportu trzciny cukrowej oraz części zamienne, o łącznej wartości 5,02 mln dolarów. Producent podpisał także umowę ze spółką The National Service Corporation Sole (SUMA JKT) w Tanzanii na sprzedaż 2 400 ciągników rolniczych, oprzyrządowania i części zamiennych (wartość umowy to 55,0 mln dolarów).
Źródło: Ursus