Przypomnijmy, że rządowy projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy – Kodeks karny dotyczy wprowadzenia szeregu zmian mających zapobiec nieuprawnionej ingerencji w przebieg drogomierza pojazdu mechanicznego. Zakłada ona m.in. , że nieuprawniona zmiana wskazania licznika, nieuprawniona ingerencja w prawidłowość jego pomiaru oraz zlecenie tego typu czynności innej osobie będą kwalifikowane jako przestępstwa, za które będzie grozić kara od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności. Dodatkowo nieuprawniona wymiana drogomierza oraz niewykonanie obowiązków związanych z procedurą wymiany drogomierza będą kwalifikowane jako wykroczenia, za co będą grozić kary od nagany po grzywnę w wysokości do 3 tys. zł.
Nowelizacja nadaje również nowe obowiązki administracyjnoprawne posiadaczom i właścicielom pojazdów, a także odpowiednim służbom państwa. Polegają one na tym, że:
- właściciel lub posiadacz pojazdu, jeżeli dokona wymiany licznika na nowy, będzie zobowiązany przedstawić go w terminie 10 dni od jego wymiany w dowolnej stacji kontroli pojazdów – może być to stacja podstawowa lub okręgowa – w celu dokonania odczytu wskazania nowo wymienionego licznika wraz z jednostką miary przez uprawnionego diagnostę. Oprócz tego będzie zobowiązany do złożenia oświadczenia o wymianie drogomierza pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania. Kolejny obowiązek nałożony na właściciela lub posiadacza pojazdu będzie sprowadzał się do tego, że wymiana licznika będzie możliwa tylko w dwóch przypadkach: po pierwsze, gdy nie odmierza on właściwie przebiegu pojazdu w sytuacji, w której powinien, i po drugie, gdy konieczna jest wymiana elementu pojazdu, z którym licznik jest nierozerwalnie związany.
- Policja, Straż Graniczna, Inspekcja Transportu Drogowego, Żandarmeria Wojskowa oraz Służba Celno-Skarbowa otrzymają nowe uprawnienia do odczytu drogomierza w każdym kontrolowanym pojeździe i przekazania go do centralnej ewidencji pojazdów podczas każdej kontroli drogowej. Niezależnie od tego, czy pojazd jest zarejestrowany w Polsce, czy za granicą, czy jest niezarejestrowany, czy się porusza samodzielnie, czy też np. jest wieziony na lawecie lub holowany, również wtedy tego typu uprawnienia będą tym służbom przysługiwać.
Projekt w listopadzie ubiegłego roku został skierowany do Komisji Infrastruktury z zaleceniem zasięgnięcia opinii komisji nadzwyczajnej ds. zmian w kodyfikacjach. Na posiedzeniu 21.02.2019 r.) Komisja skierowała projekt do Sejmu do drugiego czytania.