Ustawa, nad którą trwają prace w Sejmie, ma wprowadzić nowy sposób poboru opłat za przejazd autostradą. Przejazd odcinkami Konin – Stryków (autostrada A2) i Bielany Wrocławskie – Sośnica (autostrada A4) bez zatrzymywania się przed szlabanem, ma być możliwy od 1 grudnia 2021 r.
Kierując się przede wszystkim korzyścią dla obywateli, chcemy odejść od dotychczasowej metody poboru opłaty opartej o bramki autostradowe. Ustawa stworzy podstawę do budowy jednolitego systemu poboru wszystkich opłat drogowych.
szefowa KAS podczas pierwszego czytania projektu w Sejmie - Magdalena Rzeczkowskae-TOLL ma oznaczać przede wszystkim:
Od 1 grudnia 2021 r. wprowadzone mają zostać dwie możliwości opłacania przejazdu państwowymi odcinkami autostrad przez użytkowników pojazdów lekkich (o łącznej DMC nieprzekraczającej 3,5 tony):
Do zakupu biletu autostradowego ma nie być wymagana instalacja żadnego urządzenia, ani przekazywanie danych geolokalizacyjnych. Wystarczy podać numer rejestracyjny pojazdu i określić odcinek drogi, na którym realizowany będzie przejazd. Z punktu widzenia ochrony prywatności, ma być to rozwiązanie ograniczające do minimum zakres przetwarzanych danych.
Sprzedaż biletów autostradowych będą mogli prowadzić przedsiębiorcy na podstawie umowy zawartej z szefem KAS. Pozwolić ma to przede wszystkim na wnoszenie opłat poprzez istniejące już rozwiązania do wnoszenia opłat na odcinkach koncesyjnych z wykorzystaniem videotollingu i aplikacji integratorów płatności.
Przepisy ustawy przewidują możliwość likwidacji bramek i zmiany sposobu poboru opłat również na odcinkach koncesyjnych, na wniosek koncesjonariuszy, po zmianie umowy koncesyjnej. Krajowa Administracja Skarbowa deklaruje, że jest otwarta na dialog z przedstawicielami biznesu w tej sprawie.
Możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich z wykorzystaniem aplikacji mobilnej e-TOLL PL ma zostać, jako opcja, wprowadzona w momencie uruchomienia systemu e-TOLL.
Przepisy ustawy przewidują też ograniczenie zakresu danych niezbędnych do rejestracji pojazdu w systemie e-TOLL. Ma nie być wymogu podania m.in. numeru VIN pojazdu, czy roku produkcji. Zniesiony ma zostać też obowiązek aktualizowania w systemie e-TOLL danych o numerach rejestracyjnych przyczep i naczep ciągniętych przez ciągniki siodłowe, co ma pozwolić na prostszą realizację procesów logistycznych.
Trwa konfiguracja środowiska produkcyjnego systemu e-TOLL i przygotowanie do testów wydajnościowych i bezpieczeństwa. Trwa również integracja z dostawcami usług zewnętrznych np. dostawcami kart flotowych. Wraz ze startem nowego systemu, ma zostać uruchomiona sieć ponad 200 miejsc obsługi klienta.
Trwają też testy integracyjne operatorów OBU/ZSL. Aktualizowana na bieżąco lista podmiotów, które zakończyły testy z wynikiem pozytywnym i mogą pośredniczyć w przekazywania danych geolokalizacyjnych, jest dostępna na stronie internetowej: Informacje dla operatorów OBU i ZSL.
Źródło: Ministerstwo Finansów/Krajowa Administracja Skarbowa