Jest tak naprawdę kulowym przegubem, który umożliwia skręcanie kół i odpowiada za ich prowadzenie we właściwej pozycji przez wahacze. Wraz z eksploatacją sworzeń ulega naturalnemu zużyciu. Zlekceważenie jego niesprawności może być bardzo niebezpieczne. Jak zdiagnozować luz tego elementu i dokonać poprawnej wymiany?
Sworzeń ulega zużyciu, które – niezauważone – w skrajnych przypadkach może oderwać go od zwrotnicy. Efektem tego będzie odseparowanie zwrotnicy wraz z kołem od wahacza (koło po prostu wypnie się do góry). Naturalnie rzecz biorąc powoduje to gwałtowną utratę kontroli nad pojazdem. Nie warto więc bagatelizować objawów jego zużycia, które w szczególnych sytuacjach może doprowadzić nawet do wypadku. W internecie możemy natknąć się na zdjęcia samochodów z nienaturalnie wykrzywionym kołem. Przyczyną tego zjawiska jest najczęściej właśnie wypięty sworzeń.
Wybicie sworznia rozpoczyna się od zauważalnego luzu, stuków i nieco pogorszonego prowadzenia samochodu. Mechanik może zweryfikować luz poprzez użycie tzw. „łychy”, którą należy delikatnie włożyć między sworzeń a zwrotnicę i poruszać nią w prawo i w lewo. Jeśli wyczujemy luz, to w połączeniu z pozostałymi objawami, możemy zakwalifikować sworzeń do wymiany. Warto wspomnieć, że sworznie wahacza należy wymieniać parami – niesprawność jednego zwiastuje usterkę tego elementu w drugim kole, po przeciwnej stronie.
Wymiana tej części odbywa się poprzez zdjęcie koła, a następnie odkręcenie nakrętki sworznia, mocującej go do zwrotnicy. Jeśli mamy do czynienia z elementem, który nie był od dawna wymieniany, przed przystąpieniem do właściwej pracy, warto spryskać ten obszar np. preparatem w sprayu o działaniu smarującym. Po zdjęciu nakrętki, należy wykręcić śruby umieszczone u dołu sworznia i odseparować go od wahacza. W całej procedurze możemy wykorzystać specjalny ściągacz do sworzni. W niektórych samochodach jest on połączony z wahaczem za pomocą metalowych nitów, które w przypadku ingerencji należy rozwiercić. Może się także zdarzyć, że sworzeń odpowiada równocześnie za kąt wyprzedzenia zwrotnicy. Wtedy obligatoryjnie, zaraz po dokonaniu wymiany, należy skontrolować geometrię zawieszenia.
Przed zamontowaniem nowej części należy wyczyścić cały obszar za pomocą szczotki drucianej. Sworzeń to stosunkowo rzadko wymieniany element, więc po dłuższym czasie w miejscu jego pracy zalega brud i korozja, których powinniśmy się pozbyć. Wszystkie czynności montażowe należy wykonać w odwrotnej kolejności. Sworznie produkowane przez SKF odznaczają się bardzo wysoką jakością wykonania. To bardzo ważne, gdyż jest to kluczowy element zawieszenia, który bezpośrednio wpływa na nasze bezpieczeństwo. Z tego względu warto wybierać części renomowanych producentów, które – w połączeniu z umiejętnym montażem – są gwarancją bezawaryjnej eksploatacji przez dziesiątki tysięcy kilometrów.