Większość użytkowników kojarzy uszczelki z tym, co znajduje się na nadwoziu pojazdu, czyli w przypadku samochodów są to uszczelki drzwi, klapy silnika i bagażnika. W przypadku motocykli m.in. uszczelniacze przedniego zawieszenia lub przednich amortyzatorów/teleskopów. Większość z nas nie zdaje sobie sprawy, albo po prostu nie wie, że temat uszczelek jest nieco bardziej złożony i skomplikowany.
Odpowiednio funkcjonujące, dobrej jakości uszczelki zapewniają prawidłową eksploatację pojazdu oraz komfort i bezpieczeństwo podróżujących. Sprawdzenie stanu uszczelek i uszczelniaczy w motocyklu, skuterze, quadzie sugerujemy każdemu naszemu klientowi przed rozpoczęciem sezonu. To, że pojazd 'zimował' w garażu wcale nie oznacza, że się nie zużywał. Niestety uszczelki są mocno narażone m.in. na wilgoć.
manager rynku motocyklowego w Auto Partner S.A. - Jacek Sola
Tak jak nazwa wskazuje, uszczelki odpowiadają za uszczelnienie (odseparowanie) dwóch różnych układów wzajemnie współpracujących. Uszczelki mają za zadanie zapobiegać wyciekom płynów eksploatacyjnych, środków smarnych pomiędzy układami współpracującymi i poddanymi obciążeniom oraz przed przedostaniem się nieczystości zewnętrznych (kurzu/pyłu/brudu) do danego układu (np. uszczelka pokrywy alternatora), pod wpływem różnicy ciśnień powstających w wyniku pracy silnika spalinowego oraz urządzeń mechanicznych.
W ofercie Auto Partner mamy uszczelki Centauro, wysokiej jakości produkt włoskiej marki. Jesteśmy ich wyłącznym dystrybutorem w Polsce.
- Jacek Sola
Uszczelki znajdują zastosowanie w celu utrzymania:
Uszczelki motocyklowe dzielimy w zależności od miejsca występowania:
Uszczelki motocyklowe mogą być wykonane z metali miękkich, tworzyw sztucznych, są także uszczelki naturalne np. ze skóry.
Wymiana uszczelek motocyklowych, dla sprawnego i doświadczonego mechanika, nie jest czynnością trudną. Przy wymianie uszczelek należy zachować czystość i wykazać się dokładnością. Wszystko po to, aby starannie oczyścić powierzchnie łączenia poszczególnych elementów, a także starannie spasować elementy łączone. Dużym wyzwaniem jest wymiana uszczelki pod głowicą. Zanim przystąpi się do tej czynności warto upewnić się, że ww. element faktycznie uległ uszkodzeniu. Na rynku istnieją odpowiednie testery pozwalające stwierdzić czy występuje zjawisko tzw. przedmuchów z komory spalania silnika do układu chłodzenia jednostki napędowej.
Ciekawą sprawą są uszczelniacze lag motocyklowych. Ich zużycie rozpoznamy po wyciekach oleju (tzw. pocenie goleni amortyzatora). Wtedy należy bezwzględnie wymienić uszkodzony element. Uszkodzone uszczelniacze, wyciekający na goleń amortyzatora i spływający na zacisk i tarczę hamulcową – olej, nie tylko obniżają sprawność układu hamulcowego, ale mogą być przyczyną poważnego wypadku motocyklowego.
- Jacek Sola
Warto pamiętać o tym, że nie tylko uszkodzony uszczelniacz objawia się „poceniem” goleni amortyzatora. Winowajcą może być krzywy lub porysowany teleskop.
Warto zwracać uwagę na wszelkie ewentualne wycieki pojazdu. Od poziomu szczelności poszczególnych układów zależy nasze bezpieczeństwo, a także dbałość o środowisko naturalne.
- Jacek Sola
Uszkodzenia uszczelek w silniku pojazdu najłatwiej rozpoznać po wyciekach („gołym okiem”) – wskazują na nie plamy oleju pod motocyklem lub na jego elementach. Specyficznym zjawiskiem jest uszkodzenie uszczelki pod głowicą, które może objawiać się m.in. nadmiernym dymieniem z układu wydechowego, a także nierówną pracą silnika. Nieprawidłowa praca silnika to też m.in. spadek kompresji na jednym z cylindrów.