Przyczyny awarii łożysk nie wynikają z ich niskiej trwałości, lecz ze sposobu eksploatacji.
Przedwczesne uszkodzenie tego elementu może być skutkiem najechania z dużą prędkością na nierówność drogi, uderzenia w krawężnik czy też wypadku drogowego. Zdarzają się sytuacje, że łożysko ulega uszkodzeniu krótko po jego wymianie. Jest to najczęściej wynikiem błędów montażowych popełnionych przez mechanika. Dla użytkownika pojazdu powiązanie przedwczesnej awarii z wymienionymi wyżej faktami jest o tyle trudne, że od momentu wystąpienia zdarzenia do pojawienia się szumów łożyska może on przejechać nawet kilka tysięcy kilometrów.
Niezależnie od przyczyn uszkodzone łożysko trzeba wymienić. Ważne jest, aby montowany element był wysokiej jakości, a sama operacja wymiany przeprowadzona przy pomocy odpowiednich narzędzi i przez wykwalifikowanego mechanika. Na rynku wyposażenia warsztatowego dostępne są uniwersalne urządzenia umożliwiające wymianę łożyska koła bez demontażu zwrotnicy. Prawidłowy montaż nowego łożyska przy ich pomocy jest dość problematyczny między innymi ze względu na ograniczoną możliwość działania idealnie osiowymi siłami. Z tego względu specjaliści z firmy NTN-SNR zalecają demontaż i montaż łożyska za pomocą specjalnych narzędzi przeznaczonych do konkretnych rozwiązań konstrukcyjnych. Można wykonać demontaż starego i montaż nowego łożyska przy pomocy prasy hydraulicznej, lecz wiąże się to dodatkowo z odłączeniem elementów zawieszenia, półosi i zacisku hamulcowego.
Jako, że obecnie praktycznie wszystkie samochody posiadają układ ABS, w zwrotnicy znajduje się też czujnik prędkości obrotowej koła. Najprostszym sposobem byłoby tutaj odkręcenie śruby mocującej czujnik i wysunięcie go ze zwrotnicy bez odłączania od instalacji elektrycznej. Jak pokazuje praktyka warsztatowa taki „optymistyczny” wariant przebiegu operacji zdarza się stosunkowo rzadko. Problemy pojawiają się z powodu korozji powodującej „przyklejenie” czujnika do zwrotnicy. Powierzchnia styku czujnika ze zwrotnicą nie jest bowiem dokładnie uszczelniona i dostaje się tam wilgoć powodująca korozję. Problem ten dotyczy w szczególności czujników aktywnych ASB zwanych popularnie palcowymi. Posiadają one dość delikatną, wykonaną z tworzywa sztucznego obudowę, a powierzchnia ich styku ze zwrotnicą jest stosunkowo długa. W celu ułatwienia demontażu takiego czujnika można spróbować użyć preparatów chemicznych rozpuszczających rdzę. Preparat taki trzeba zastosować odpowiednio wcześniej, aby miał czas wniknąć do wnętrza i zareagować z tlenkami metali. Produkty korozji mają jednak taką właściwość, że zwiększają objętość powodując „zaciśnięcie” czujnika i nawet długotrwałe działanie preparatu nie zawsze przynosi efekty. Pozostaje wówczas odszukać i rozpiąć złącze elektryczne czujnika. Złącze takie jest często trudno dostępne i rozłączenie go może wymagać demontażu dodatkowych elementów (nadkole, osłony). W niektórych rozwiązaniach operacje wymiany łożyska możemy wykonać z czujnikiem ABS znajdującym się w zwrotnicy. Trzeba wtedy postępować ostrożnie, aby mechanicznie nie uszkodzić tego delikatnego elementu.
Jeśli operacji wymiany łożyska nie da się wykonać z zamontowanym czujnikiem, oznacza to konieczność jego zniszczenia i montaż nowego.
Biorąc pod uwagę możliwość wystąpienia problemów z wymontowaniem czujnika, dobrze jest już na etapie przyjmowania pojazdu do serwisu sprawdzić cenę tego elementu i poinformować klienta o możliwości wzrostu całkowitego kosztu naprawy. Znając cenę czujnika będzie łatwiej podjąć decyzję, czy z punktu widzenia ekonomicznego nie jest korzystniejsze zniszczenie starego czujnika (co zwykle zajmuje tylko chwilkę) i montaż nowego. Może się bowiem okazać, że czasochłonne próby „uratowania” starego i tak doprowadzą do jego zniszczenia. Jak wspomnieliśmy wcześniej czujniki te są stosunkowo delikatne i nawet jeśli nie uległy widocznym uszkodzeniom mechanicznym mogą nie podawać prawidłowego sygnału po ponownym zamontowaniu.
Przed montażem nowego łożyska trzeba oczyścić z rdzy zarówno miejsce jego osadzenia, jak i otwór, w który montowany jest czujnik. Pozostawienie tam rdzy będzie oznaczało konieczność użycia zbyt dużej siły do wprasowania łożyska czy montażu czujnika i w konsekwencji potencjalną możliwość uszkodzenia tych elementów. Montując łożysko ze znajdującym się na nim kole impulsowym z magnesami należy pamiętać o tym, aby element ten był zwrócony w stronę czujnika. Po ponownym montażu wszystkich elementów należy wykonać jazdę próbną mającą na celu sprawdzenie poprawności działania zarówno łożyska, jak i układu ABS.
Artykuł sponsorowany przez NTN-SNR