W przypadku przegrzania klocka hamulcowego dochodzi do obniżenia współczynnika tarcia klocka o tarczę hamulcową, co wymusza na kierowcy zwiększenie siły nacisku na pedał hamulca, by uzyskać pożądaną skuteczność hamowania. W momencie przegrzania klocków mamy również do czynienia ze zmianą struktury materiału ciernego (jest kruchy, może być zwęglony), co znacznie przyspiesza jego zużycie. Powodem tego rodzaju usterki mogą być:
W kontekście temperatury należy wspomnieć również o zjawisku "fadingu". Polega ono na wytworzeniu pomiędzy tarczami i klockami warstwy rozgrzanych gazów, utrudniającej odpowiednio silne dociśnięcie klocków do tarcz. Przez kierowcę fading odczuwalny jest jako stopniowe lub nagłe zanikanie siły hamowania. Odpowiedni skład mieszanki ciernej klocka, jaki stosujemy w naszych produktach, pozwala ograniczać ryzyko wystąpienia zjawiska fadingu.
dział klocków hamulcowych w firmie Steinhof - Dawid TarchałaNierównomierne zużycie klocków może doprowadzić do braku optymalnego rozkładu siły hamowania na obu kołach. W dłuższej perspektywie czasu powoduje uszkodzenie lub co najmniej nieprawidłowe zużycie eksploatacyjne tarcz hamulcowych, które dyskwalifikuje je z dalszego użytkowania. Do najczęściej spotykanych przyczyn tego rodzaju usterki należą:
Wyszczerbienie lub skruszenie materiału ciernego klocka to bardzo poważne uszkodzenie, które może być wynikiem wady materiałowej produktu lub nieprawidłowego montażu. Klocek może być wyszczerbiony zarówno na powierzchni roboczej, jak też na jej skraju. Potencjalne przyczyny obejmują:
W przypadku stwierdzenia wystąpienia rowków, biegnących praktycznie po całej długości klocka hamulcowego, najczęstszą przyczyną jest rowkowe uszkodzenie tarczy spowodowane jej nadmiernym zużyciem. Nowy klocek współpracujący z taką tarczą dosyć szybko zacznie dopasowywać się do niej, co negatywnie wpłynie na żywotność układu i skuteczność hamowania. Dodatkowo podczas hamowania, kierowca może odczuwać silne drgania na kierownicy. Z tego względu czasem nie warto czekać do ostatniej chwili – lepiej wymienić komplet tarcz i klocków i mieć tym samym pewność, że nic nas nie zaskoczy.
- Dawid TarchałaSkrajne zużycie materiału ciernego klocków hamulcowych może mieć poważne konsekwencje. W najgorszym przypadku klocek może wyskoczyć z zacisku podczas hamowania. O wysokim zużyciu klocka będzie informować nas hałas (pisk), jeśli klocek wyposażony jest w specjalną blaszkę, która odsłania się po granicznym zużyciu materiału ciernego. W bardziej zaawansowanych układach hamulcowych zużycie monitorowane jest elektronicznie, a kierowca zostaje powiadomiony o tym poprzez komunikat na desce rozdzielczej. Mocno zużyte klocki są bardzo podatne na przegrzanie, dlatego nie powinniśmy zbyt długo zwlekać z ich wymianą.
Tego rodzaju usterka polega na wystąpieniu korozji pomiędzy płytką nośną a materiałem ciernym. Z powodu rozwarstwienia tych dwóch elementów, pomiędzy nie dostaje się wilgoć, która prowadzi do rozwoju korozji. Jako, że materiał cierny często posiada w swoim składzie dużą ilość różnego rodzaju metali, proces ten postępuje dosyć szybko. Dodatkowe czynniki zewnętrzne m.in. sól drogowa jeszcze bardziej przyspieszają ten proces. Jest to zjawisko bardzo niebezpieczne, ponieważ może prowadzić do odpadnięcia materiału ciernego od płytki nośnej.
Wady materiałowe tanich klocków hamulcowych lub czynniki zewnętrzne mogą spowodować rozłączenie warstw, z jakich wykonany jest klocek. W takiej sytuacji kierowca odczuje pogorszenie skuteczności hamowania, hałas a nawet brak hamowania na danym kole, jeśli klocek zostanie całkowicie uszkodzony. Do najczęstszych przyczyn należą:
Jako Steinhof wierzymy w to, że oprócz zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa, dobre klocki hamulcowe powinny zapewniać komfort akustyczny. Z tego względu neutralizujemy ryzyko wystąpienia wibracji poprzez zastosowanie w naszych klockach nakładki antypiskowej (często wraz z dodatkowymi nakładkami metalowymi) oraz mieszanki ciernej najwyższej jakości, opracowanej wspólnie ze specjalistami z Niemiec. Dużą zaletą naszych produktów jest także korzystna relacja ceny do jakości, co doceniają zarówno klienci indywidualni, jak też biznesowi.
- Dawid Tarchała
Źródło: Steinhof