Przeguby możemy podzielić na zewnętrzne i wewnętrzne. Są one elementem konstrukcyjnym półosi napędowej. Do ich awarii dochodzi podczas gwałtownego przenoszenia obciążeń wywołanych dodaniem gazu przy jednoczesnym skręceniu kół. Popularnym powodem usterki przegubu jest również uszkodzenie gumowej osłony, potocznie nazywanej manszetą. Wtedy do całego mechanizmu dostają się różne zanieczyszczenia pogłębiające uszkodzenia mechaniczne.
Objawem zużycia przegubów mogą być charakterystyczne dźwięki. Zewnętrzny przegub, który znajduje się bliżej koła, daje o sobie znać metalicznym stukotem. Pojawia się on przede wszystkim podczas maksymalnego skrętu kół w jedną ze stron. Wraz z postępującym zużyciem wspomniane objawy narastają i przechodzą w ciągłe grzechotanie podczas jazdy.
Oczywiście przy podziale przegubów na zewnętrzne i wewnętrzne również te znajdujące się bliżej układu napędowego mogą się zużyć. Kierowca z pewnością odczuje i usłyszy, że coś z jego samochodem jest nie tak, ponieważ uszkodzony przegub wewnętrzny potrafi wprowadzić auto w silne drgania i stuki, które pojawiają się przy przyspieszaniu. Ustępują one, gdy pojazd zaczyna się swobodnie toczyć.
Na koniec można postawić pytanie, czy wymianę uszkodzonego przegubu uda się przeprowadzić samodzielnie? Tak, jest to możliwe, jednak wymaga to miejsca do pracy i kilku narzędzi. Z pewnością bardzo trudno będzie to zrobić na parkingu. Dlatego roztropnym posunięciem jest wizyta u mechanika.
Sławomir Koźlik – Ekspert ELIT Polska mówi: Możemy zminimalizować ryzyko uszkodzenia przegubu zewnętrznego i wewnętrznego przez regularną kontrolę elastycznych osłon przegubów. Jeśli zaobserwujemy pęknięcie i zdecydujemy się na szybką wymianę uszkodzonej osłony, mamy szansę ocalić przegub przed wymianą na nowy. Główną przyczyną zużycia przegubów jest ich wewnętrzna korozja. Powstaje zwykle na skutek rozszczelnienia osłony przegubu (przez szczelinę wycieka smar, a do wnętrza dostaje się woda). Aby tego uniknąć, przy każdym przeglądzie należy sprawdzać szczelność osłon przegubów i w razie potrzeby wymieniać opaski zaciskowe osłon, lub całe osłony. W ofercie ELIT znajdują się osłony, które można wymieniać bez konieczności kosztownego i czasochłonnego demontażu przegubu. Są niewiele droższe od popularnych, tanich osłon, a znacznie bardziej elastyczne i bez porównania wytrzymalsze. Do ich montażu używa się specjalnej montażownicy, lub taniego stożka montażowego. Oba narzędzia są także dostępne w ofercie ELIT.
Jako ELIT Polska rekomendujemy skorzystanie z części układów napędowych, które cieszą się uznaniem ekspertów na rynku. Starline – marka dostępna na wyłączność w ELIT Polska ma w swoim portfolio przeguby. Jednocześnie w naszej ofercie znajdziemy elastyczne osłony przegubów wraz z elementami montażowymi od Bailcast.
Źródło: ELIT Polska