Używane BMW? Większość powypadkowa | MOTOFAKTOR

Używane BMW? Większość powypadkowa

Według najnowszych statystyk carVertical w Polsce używane BMW mają najczęściej na swoim koncie jakiś wypadek lub stłuczkę. Za granicą jest podobnie.

Dokładne statystyki prezentują się następująco. Aż 82,1% wszystkich BMW sprawdzonych przez carVertical w Polsce miało na swoim koncie jakąś szkodę. Kolejne miejsca zajmują MINI (81,7%), Dodge (80%), Jaguar (78,9%) i Porsche (78,7%). Procentowe różnice są niewielkie, a zatem kupujący powinni zachować szczególną ostrożność przy zakupie każdego z tych samochodów.

Jeśli weźmiemy pod uwagę kosztorysy wykonanych napraw okazuje się, że pierwsze trzy miejsca zajmują Jaguar, Porsche i Mercedes.

Matas Buzelis, dyrektor ds. komunikacji w carVertical i ekspert motoryzacyjny, Fot. carVertical
Matas Buzelis, dyrektor ds. komunikacji w carVertical i ekspert motoryzacyjny, Fot. carVertical

„BMW jest bardzo pożądaną marką samochodów, ale pomimo tego, że jest producentem pojazdów z wyższej półki, starsze i bardziej przystępne cenowo modele są często kupowane przez młodych i niedoświadczonych kierowców. Według firm ubezpieczeniowych, kierowcy BMW są bardziej skłonni do podejmowania ryzyka podczas jazdy. Nic więc dziwnego, że BMW znajduje się na szczycie listy marek samochodów z wypadkową przeszłością” – mówi Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny i szef działu komunikacji w carVertical.

Jakie ryzyko wiąże się z zakupem auta odbudowanego po wypadku?

Samochody, które w przeszłości uległy uszkodzeniom, mogą być bardziej podatne na sporadyczne awarie i wymagać kolejnych napraw. Ponieważ nie zawsze wiadomo jak wykonano daną naprawę, należy się liczyć z tym, że odbudowany samochód może okazać się mniej bezpieczny niż auto bezwypadkowe. Właśnie dlatego poznanie historii pojazdu jest takie ważne. Najczęściej możemy się z niej dowiedzieć nie tylko czy samochód miał w przeszłości jakiś wypadek, ale również, gdzie i jak został naprawiony. Dokumentacja napraw w markowym serwisie może być ważnym argumentem przemawiającym na korzyść auta, który chcemy kupić. Pozyskanie raportów leży nie tylko w interesie kupujących, ale również uczciwych sprzedających. Samochód z przejrzystą historią jest sprzedać znacznie łatwiej i można uzyskać za niego lepszą cenę.

Częstotliwość szkód też jest problemem

Należy wziąć pod uwagę, że niektóre samochody są w swojej historii rozbijane wielokrotnie. Statystycznie największe ryzyko występowania tego zjawiska mamy w przypadku Jaguara. Na każdy używany egzemplarz oferowany w Polsce przypadają statystycznie 2,28 szkody. Następne w kolejności jest BMW (2,27), trzeci Lexus (2,24), czwarte Porsche (2,13) i Audi (2,03).

„Statystycznie samochody ulegają wypadkom raz na 5 lat. Może to być również związane z przebiegiem. Niestety, każde uszkodzenie obniża jakość samochodu, zwiększa jego awaryjność i obniża poziom bezpieczeństwa jazdy. Takie samochody stają się po prostu kłopotliwe dla użytkowników. Ciekawostka: carVertical odkrył, że tegoroczny rekordzista w raportach ma na swoim koncie aż … 32 szkody! Pechowym modelem jest Volkswagen Passat – mówi Buzelis. 

Jaguar, Porsche i Mercedes-Benz biją pod względem kosztów likwidacji szkód

Jak można się łatwo domyślić, pojazdy luksusowe mają statystycznie wyższe koszty likwidacji szkód niż modele popularne. Nawet niewielka naprawa może kosztować dziesiątki tysięcy złotych. Statystycznie w przypadku Jaguara jest to 28 893 zł, Porsche – 26 596 zł i Mercedesa – 23 560 zł. W zależności od marki pojazdu, naprawa tego samego uszkodzenia może kosztować inaczej.

Statystycznie – te auta mają najmniej wypadków na koncie

Najmniejsze ryzyko zakupu auta powypadkowego wiąże się w Polsce z marką Fiat. Z raportów carVertical wynika, że Fiatów ze szkodą zarejestrowaną na koncie jest 52,8%. Tylko nieznacznie gorzej wypadają Renault (53,4%), Dacia (53,41%), Opel (54,7%) i Citroën (55,3%).

Wydaje się bardzo prawdopodobne, że modelami popularnymi i ekonomicznymi jeździ się po prostu wolniej i z tego powodu rzadziej ulegają one wypadkom.

Metodologia

W badaniu carVertical przeanalizowano rzeczywiste raporty historii samochodów pozyskane przez użytkowników firmy od października 2022 r. do października 2023 r. Wymienione w nich szkody zostały zagregowane wg marek samochodów, przeanalizowane, przekształcone w wartości procentowe i uszeregowane. Przetwarzanie milionów sprawdzeń historii samochodów pozwala firmie dostrzec trendy, spostrzeżenia i prognozy dotyczące rynków samochodów używanych.

Źródło: carVertical

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).