Koncern Volkswagen od 2016 roku wdraża najbardziej kompleksową inicjatywę elektryfikacji w globalnym przemyśle motoryzacyjnym.
Od 2019 do 2023 roku Grupa zainwestuje około 30 miliardów Euro w elektromobilność. Wraz ze zwiększającą się ofertą samochodów elektrycznych, na które jest coraz większy popyt, w parze musi iść dynamiczny rozwój infrastruktury. Dlatego wraz z naszymi partnerami sporo inwestujemy w sieć ładowarek, oczywiście także w Polsce.
Prezes Zarządu Volkswagen Group Polska - Wolf-Stefan Specht
Do 2025 r. koncern zamierza uruchomić w Europie 36 tys. punktów ładowania. W Polsce, do końca przyszłego roku uruchomionych zostanie 350 publicznych stacji ładowania przy salonach marek należących do Grupy, niektóre z nich już działają. Ładowarka o mocy 50 kW zlokalizowana przy salonach Volkswagen i Audi firmy Ignaszak w Kaliszu zasilana jest z paneli fotowoltaicznych. Ponadto na terenie Volkswagen Group Polska instalowanych jest aktualnie 25 ładowarek z 34 punktami dla gości i pracowników firmy. Spółka korzysta tylko i wyłącznie z zielonej energii, także ładowarki będą nią zasilane.
Wraz z modułową platformą MEB dla samochodów elektrycznych, opracowaliśmy architekturę, która jest unikalnym rozwiązaniem w branży. Jeszcze przed rozpoczęciem Salonu Samochodowego we Frankfurcie, gdzie po raz pierwszy został zaprezentowany Volkswagen ID.3 osiągnęliśmy nasz cel, jakim było zebranie 30 000 rezerwacji na ten model. Sukces ten potwierdza, że ID.3 trafia na rynek w idealnym momencie. Coraz więcej kierowców stawia na elektromobilność.
- Wolf-Stefan Specht
Według Grupy Volkswagen wraz z rosnącą ofertą samochodów elektrycznych, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem kierowców, intensywnie rozwijana musi być infrastruktura ładowania.
Z badań wynika, że 50% sesji ładowania samochodów elektrycznych odbywa się w domu. Jest to najwygodniejszy oraz najtańszy sposób uzupełniania energii – samochód elektryczny może zostać w pełni naładowany w porze nocnej, kiedy jego właściciel odpoczywa. 20 procent sesji ładowania ma miejsce na terenie zakładów pracy, 25% odbywa się w przestrzeni miejskiej, a 5% na drogach krajowych oraz autostradach. Mimo mniejszego udziału w ogólnej liczbie sesji, publicznie dostępne stacje ładowania, tak w miastach, jak i przy głównych drogach, pełnią niezwykle ważną rolę dla rozwoju elektromobilności – to właśnie dzięki nim kierowcy samochodów elektrycznych są w stanie odbywać dalekie podróże.
Volkswagen ułatwia poruszanie się po Europie pojazdami elektrycznym, między innymi dzięki zaangażowaniu w joint venture IONITY. Spółka do 2020 r. wybuduje ultraszybkie stacje ładowania HPC w 400 europejskich lokalizacjach. W skład sieci IONITY wejdzie 2 400 punktów ładowania o mocy do 350 kW, znacząco skracających czas uzupełniania energii w samochodach elektrycznych nowej generacji. Ma to szczególne znaczenie zwłaszcza podczas pokonywania długich tras. Stacje IONITY zostaną docelowo rozlokowane co 120 km. Powstaną również w Polsce – w 12 lokalizacjach przy autostradach A1, A2 i A4.
Grupa Volkswagen przykłada dużą wagę do rozbudowy stacji ładowania również w Polsce, gdzie wraz z dealerami udostępni 350 publicznych ładowarek do końca przyszłego roku. Według „Licznika elektromobilności” uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, pod koniec sierpnia 2019 r. w Polsce funkcjonowało 888 ogólnodostępnych stacji ładowania, przekładających się na 1611 punktów. Inwestycja Grupy Volkswagen, będzie zatem stanowiła bardzo istotny wkład w rozbudowę publicznej infrastruktury.
Warto podkreślić, że niektóre z ładowarek już funkcjonują i korzystają z zielonej energii. Przed salonami marek Volkswagen i Audi firmy Ignaszak w Kaliszu dostępna jest ładowarka o mocy 50 kW. Na dachu budynku zainstalowana jest instalacja fotowoltaiczna, system dysponuje dużym potencjałem, zasila ładowarkę, ponadto zabezpiecza połowę energii zużywanej przez cały obiekt w ciągu roku. Panele produkują rocznie 50 MWh energii, pozwalając zaoszczędzić 38 tysięcy kg CO2.
Jesteśmy rodzinną firmą, w której już teraz pracuje drugie pokolenie. Myśląc o przyszłości, inwestycje w zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych traktujemy jako swój obowiązek. Dlatego także do zagadnienia elektromobilności podchodzimy w kompleksowy sposób. Oferowane w naszym salonie samochody elektryczne zasilamy zieloną energią. Instalacja generuje w ciągu roku energię pozwalającą na przejechanie autem elektrycznym 300 000 kilometrów.
właściciel salonów marek Volkswagen, Volkswagen Samochody Użytkowe, Škoda i Audi w Kaliszu - Michał Ignaszak
Wyróżniającą się inwestycję na terenie swojej spółki prowadzi także Volkswagen Group Polska. Spółka aktualnie instaluje w swojej siedzibie 25 ładowarek z 34 punktami ładowania, które niebawem zostaną udostępnione zarówno pracownikom jak i gościom. Co istotne, ładowarki będą zasilane zieloną energią, pochodzącą ze źródeł odnawialnych.
Szybki rozwój stacji ładowania jest konieczny ze względu na rosnącą liczbę samochodów elektrycznych w naszej firmie. Dużą wagę przykładamy do ochrony środowiska, dlatego elektryczne auta Volkswagena, Audi czy Porsche są nie tylko produkowane w sposób neutralny pod względem CO2, ale w naszej firmie także zasilane zieloną energią. Pracownicy po zakończeniu pracy opuszczają teren spółki samochodami z naładowanym w 100 procentach akumulatorem.
- Stefan Specht
Inwestycje w infrastrukturę ładowania realizują także poszczególne marki należące do Grupy. W ramach projektu Porsche Destination Charging – współpracy marki wraz 32 partnerami (głownie hotele), do końca bieżącego roku zainstalowane zostaną 64 ładowarki o mocy 11 kW. W ramach dwustronnej kooperacji partnerzy umożliwią darmowe ładowanie kierowcom samochodów elektrycznych i plug-in Porsche, zaś ich obiekty będą widoczne w systemach nawigacyjnych i planerach podróży wskazując dostępne stacje ładowania.
Grupa Volkswagen odpowiada także na potrzeby kierowców, którzy preferują ładowanie swoich samochodów elektrycznych w domu. Uzupełnianie energii w ten sposób jest wygodne i – przede wszystkim – opłacalne. Przykładowo, przejechanie 100 km elektrycznym Volkswagenem e-Golfem ładowanym z domowego gniazdka w ramach standardowej taryfy kosztuje mniej niż 9 zł. Korzystając z taryfy nocnej, koszty spadają do ok. 6,5 zł. Dla porównania, pokonanie takiego samego dystansu benzynowym Golfem TSI wiąże się z koniecznością wydania ok. 30 zł. To kilka razy więcej w porównaniu z samochodem elektrycznym.
Ładowanie w domu można znacząco przyspieszyć, dzięki zainstalowaniu wallboxa. W przypadku e-Golfa uzupełnianie energii za pomocą naściennej ładowarki o mocy 12 kW zajmuje mniej niż 4 godziny. Osoby, które skorzystały z możliwości zarezerwowania pierwszeństwa w zakupie ID.3 z serii limitowanej, otrzymają dedykowanego wallboxa w cenie pojazdu. Ponadto, Volkswagen zapewnia im bezpłatne zasilanie samochodu energią elektryczną do 2 000 kWh na wszystkich publicznych stacjach ładowania umożliwiających korzystanie z aplikacji Volkswagena WeCharge, w tym stacjach działających w sieci IONITY.
Do 2023 r. koncern Volkswagen zamierza zainwestować w elektromobilność około 30 miliardów euro. To wynik starań zarówno o ochronę klimatu, jak i umacnianie pozycji przedsiębiorstwa na światowym rynku.
W ciągu kolejnych dziesięciu lat Grupa Volkswagen planuje wprowadzić na rynek prawie 70 nowych modeli elektrycznych.
Zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie ID.3 jest pierwszym na świecie samochodem, który w ogólnym bilansie jest neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla. Jest to możliwe, ponieważ zarówno do produkcji akumulatorów, jak i samego auta wykorzystuje się energię pochodzącą wyłącznie ze źródeł odnawialnych. Emisję CO2, której jednak nie da się uniknąć Volkswagen rekompensuje zaangażowaniem w projekty służące ochronie środowiska – pierwszy będzie realizowany w lesie deszczowym Borneo. W fazie eksploatacji już tylko od nabywcy auta zależy, czy do zasilania jego akumulatorów również będzie używał tylko „zielonej” energii.
Źródło: Volkswagen